snipp&snapp Skrevet 18. februar 2013 #1 Skrevet 18. februar 2013 la ut et emne tidligere i dag om seteleie og var nok litt i tåka var tverrleie jeg mente.. legen mente på kontroll i dag ( 36 uker ) at vesla lå på tvers. ble henvisst til ahus og må på ul.. fortelle gjerne om din opplevelse og hva som skjedde fra du fikk vite det og til ungen var ute takk for svar..
LilleBamBam+EnTil Skrevet 18. februar 2013 #2 Skrevet 18. februar 2013 Jeg fikk beskjed om tverrleie i uke 35 og det kjentes! Var som om jeg holdt på å revne på tvers. Men hadde UL uken etter og da hadde hun snudd seg med hodet ned.....
snipp&snapp Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2013 oki. legen sa jeg var veldig brei og det er hardt på begge sider av magen. mjukt nederst og øverst + magen har begynt å synke.. jeg er jo 2gangs så vet jo at hode ikke trenger å feste seg, men hadde vært greit om hu snudde seg ned hvertfall
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #4 Skrevet 18. februar 2013 Her varierte han mellom tverrleie og seteleie frem til uke 39. Fikk vite det/skjønte det fra uke 35. Var på 2 ul i uke 36 og 38. Skulle få ks, men han snudde seg rett før ul (Faktisk mens vi ventet på timen) og la seg ned. Holdt seg nede frem til fødsel. Anonym poster: 07acf4d2bee4477ca548da70d362acc9
Caprica Skrevet 18. februar 2013 #5 Skrevet 18. februar 2013 Tverrleie betyr keisersnitt. Mulig sykehuset vil prøve å snu.barnet, men dersom det ikke lykkes må barnet forløses med ks. En farlig situasjon for begge om fødsel starter med barnet i tverrleie. Navlestrengen kan også falle ned og bli klemt, slik at barnet får problemer.
Firekids Skrevet 18. februar 2013 #6 Skrevet 18. februar 2013 De klarte å snu henne! Ble vanlig fødsel.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 18. februar 2013 #7 Skrevet 18. februar 2013 Min første lå i tverrleie. Fra omkring uke 33 vekslet hun mellom sete-og tverrleie, men etter noen uker satt hun bom fast i tverrleie. Jeg ble henvist til sykehuset, og der fikk jeg også tilbud om vending. Magefølelsen min sa at det var en dårlig ide, så jeg nektet (selv om de forsøkte å presse meg til det). Er veldig glad i ettertid at jeg sa nei, fordi under ks oppdaget de en feil på livmoren min. Så vending ville vært livsfarlig for mitt barn og meg. Uansett, det ble som du skjønte ks, fordi hun nektet å snu seg selv Håper din lille snur seg av seg selv, og at du ellers gjør det du føler er rett for deg i denne situasjonen. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #8 Skrevet 18. februar 2013 Fastlegen min så også til meg at babyen min lå på tvers... Når jeg kom til jordmor og sa dette tok hun en sjekk på meg (dagen etter legetimen) så lo hu å sa, denna ligger helt riktig og har festa seg! Etter det gikk jeg ikke til fastlegen me svangerskapsting mer Anonym poster: ea3aafdda031cd138a46195036891fca
snipp&snapp Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 19. februar 2013 blir spennende å se på ul.. i går kveld/natt har jeg hatt vondt i magen.. kjent tydelig at hu har vridd/snudd seg.. så hu fikk vel panikk når hu hørte ultralyd og har lagt seg riktig vei nå neida.. magen er likedan i dag! hu må ha liggi sånn en stund for var akkurat samme leie når jeg var hos jordmor i uke 32
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 Første min lå i tverrleie de siste 2-3 mnd av svangerskapet. Hadde tydeligvis funnet en favorittstilling, for der lå hun, hehe Jeg skulle uansett ha planlagt ks, så for oss var det ikke noe problem. Hadde det ikke vært planlagt ks på forhånd hadde de tatt ks uansett ved tverrleie sa legen til meg. Anonym poster: daef08fc4d1847fd0e20090c2d021c59
snipp&snapp Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 19. februar 2013 da var det jo greit tverrleie er vel som ei over her sier at det ks uansett.. litt vanskelig å føde en unge på tvers i hvilken uke var du inne på ul?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #12 Skrevet 19. februar 2013 vi ble sendt på ahus for tre uker siden pga jordmor mistenkte tverreleie/seteleie. Vi fikk time uken etter, og fikk da snakke med en fødselsspesialist, det ble tatt ultralyd og jeg ble sendt på ct av bekken siden mini lå i seteleie. Vekstestimering viste at mini vil være innenfor grensene for vekt ved fødsel, og det ble dermed ikke automatisk ks. De tok seg god tid til å forklare, fortelle og diskutere med oss om hva som skulle skje, og at dersom det var det minste tvil om bekkenet mitt, så ville det automatisk bli ks, dersom de var trygge på at en fødsel ville gå uten problemer, så anbefalte de vaginal fødsel, men det var vårt valg. Deretter fikk vi ny time uken etter, slik at de fikk kontrollert resultatet av ct, sjekket om bekkenet mitt var stort nok til vaginal fødsel ved fortsatt seteleie og vi fikk tenke litt over hva vi ville. på denne timen fikk vi vite at de anbefalte vaginal fødsel, da bekkenet mitt er stort nok til at det ikke vil være problemer, men dersom jeg får panikk, så skulle vi bare ringe, så får vi ny samtale og de ville da ikke nekte meg ks. Vi har blitt enige om å prøve vanlig fødsel, men har fått snakket igjennom hvordan ting vil bli annerledes. F.eks skal vi inn med en gang jeg får rier, istedenfor å vente til det er max fem minutter imellom. Ungen vil få elektrode i rumpa når vannet går, slik at de hele veien har kontroll på hjerterytmen hans, og det vil være to fødselsspesialister som forløser, ikke jordmor. Ungen vil bli født "normalt" til navlepartiet, etter det vil spesialistene styre resten av fødselen pga at navlestreng kommer i klem, og de vil da bruke riestimulerende midler for å tilpasse riene slik at jeg vil få minst mulig risiko for rifter. Skulle noe være usikkert eller stressende under fødsel, så blir det rett på ks, terskelen for ks blir myemye lavere enn ved en vanlig fødsel. I tillegg har vi fått overtidskontroll tre dager etter termin, så det blir ikke snakk om å gå 11/14 dager over som man vanligvis må. Så vi har blitt trygge på at det er riktig valg å prøve å føde vaginalt selv om han ligger i seteleie. Men ved tverrleie er det jo ikke plass uansett. Anonym poster: 100ca9db9de172bc171b65b6845bbd9c
snipp&snapp Skrevet 20. februar 2013 Forfatter #13 Skrevet 20. februar 2013 vi ble sendt på ahus for tre uker siden pga jordmor mistenkte tverreleie/seteleie. Vi fikk time uken etter, og fikk da snakke med en fødselsspesialist, det ble tatt ultralyd og jeg ble sendt på ct av bekken siden mini lå i seteleie. Vekstestimering viste at mini vil være innenfor grensene for vekt ved fødsel, og det ble dermed ikke automatisk ks. De tok seg god tid til å forklare, fortelle og diskutere med oss om hva som skulle skje, og at dersom det var det minste tvil om bekkenet mitt, så ville det automatisk bli ks, dersom de var trygge på at en fødsel ville gå uten problemer, så anbefalte de vaginal fødsel, men det var vårt valg. Deretter fikk vi ny time uken etter, slik at de fikk kontrollert resultatet av ct, sjekket om bekkenet mitt var stort nok til vaginal fødsel ved fortsatt seteleie og vi fikk tenke litt over hva vi ville. på denne timen fikk vi vite at de anbefalte vaginal fødsel, da bekkenet mitt er stort nok til at det ikke vil være problemer, men dersom jeg får panikk, så skulle vi bare ringe, så får vi ny samtale og de ville da ikke nekte meg ks. Vi har blitt enige om å prøve vanlig fødsel, men har fått snakket igjennom hvordan ting vil bli annerledes. F.eks skal vi inn med en gang jeg får rier, istedenfor å vente til det er max fem minutter imellom. Ungen vil få elektrode i rumpa når vannet går, slik at de hele veien har kontroll på hjerterytmen hans, og det vil være to fødselsspesialister som forløser, ikke jordmor. Ungen vil bli født "normalt" til navlepartiet, etter det vil spesialistene styre resten av fødselen pga at navlestreng kommer i klem, og de vil da bruke riestimulerende midler for å tilpasse riene slik at jeg vil få minst mulig risiko for rifter. Skulle noe være usikkert eller stressende under fødsel, så blir det rett på ks, terskelen for ks blir myemye lavere enn ved en vanlig fødsel. I tillegg har vi fått overtidskontroll tre dager etter termin, så det blir ikke snakk om å gå 11/14 dager over som man vanligvis må. Så vi har blitt trygge på at det er riktig valg å prøve å føde vaginalt selv om han ligger i seteleie. Men ved tverrleie er det jo ikke plass uansett. Anonym poster: 100ca9db9de172bc171b65b6845bbd9c takk for svar greit å få tilbakemelding fra ei som hører til samme sykehus som meg også virker det som du ikke er mange ukene forran meg du må ha masse lykke til og håper du får en fin fødsel. Blir spennende å se om det er tverr/seteleie her.. har hele tiden sagt at jeg ikke ønsker ks, så da gjenstår det å se hvor stort barnet er. storesøster var ikke akkurat liten, så redd jeg får en dårlig nyhet om vaginal fødsel :/ er det tverrleie og jeg får tilbud om snuing velger jeg heller ks, har hørt at vendings forsøk er veldig vondt. uff er mye man skal tenke igjennom og nå går jo tiden kjempe sakte når jeg bare går å venter på time til ul
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #14 Skrevet 20. februar 2013 m takk for svar greit å få tilbakemelding fra ei som hører til samme sykehus som meg også virker det som du ikke er mange ukene forran meg du må ha masse lykke til og håper du får en fin fødsel. Blir spennende å se om det er tverr/seteleie her.. har hele tiden sagt at jeg ikke ønsker ks, så da gjenstår det å se hvor stort barnet er. storesøster var ikke akkurat liten, så redd jeg får en dårlig nyhet om vaginal fødsel :/ er det tverrleie og jeg får tilbud om snuing velger jeg heller ks, har hørt at vendings forsøk er veldig vondt. uff er mye man skal tenke igjennom og nå går jo tiden kjempe sakte når jeg bare går å venter på time til ul Hei:) Jeg hadde termin på mandag, så skal tilbake på overtidskontroll i morgen, spent på hva resultatet blir da, men føles godt at de følger opp så nøye, ungen vokser jo, så "vinduet" for vanlig fødsel minker vel for hver dag nå. Snuing tror jeg ikke de gjør på ahus, uten at jeg skal si det 100% sikkert, men mener å huske bakerst i hodet at de har sluttet pga risikoen, smertene, stresset for ungen og faren for at det ender i hastekeisersnitt, legene nevnte det ikke som alternativ for oss ihvertfall. Sålenge du har født før, og lillesøster er under 4000gr (4500? Husker ikke helt) så tror jeg nok du får tilbud om vanlig fødsel dersom det blir seteleie. Men jeg skjønner godt at dagene er lange frem til timen. Jeg fikk ct av bekken siden jeg er førstegangs så de ikke hadde noe å gå utifra av erfaringer, litt usikker på om de gjør det på annengangs, men uansett så har legene mye erfaring, ekspertise og treffer du gode, forståelsesfulle leger (vi har truffet på tre hittil, så sjansen bør være stor:) j, så tror jeg det kan bli en grei ul-time og forhåpentligvis så får du og en flott fødsel til sist! Om du ikke føler deg komfortabel med forslaget deres, så må du si ifra til legene, enten der og da, eller ringe de rett etter, det fikk ihvertfall vi beskjed om, for de var veldig åpne for at det er din kropp, dine følelser og redsler, og du skal være trygg og komfortabel. (Forutsetter jo såklart at det er fysisk mulig, er lillesøster 5,5kg og du har knøttsmå hofter er det jo ikke mulig med vanlig fødsel, men iforhold til ks vs evt snuing, så kan du nekte, og de vil mest sannsynligvis høre på deg) Vi har ihvertfall fått løfter om ks dersom jeg fikk panikk for vanlig fødsel, men enn sålenge så vil vi jo ha vanlig fødsel. Har du fått time til ul forresten? Må du vente lenge? Anonym poster: 100ca9db9de172bc171b65b6845bbd9c
Trimsi Skrevet 13. mars 2013 #15 Skrevet 13. mars 2013 Hei, hiver meg innpå her jeg også :-) Har hatt tre unger i tverrleie, og fått alle på A-hus. Førstemann vekslet mellom skrå/tverr og seteleie. På kontroll på A-hus ble det ikke gjort forsøk på "snuing" og jeg ble forberedt på setefødsel. Rundt termin sluttet jeg å produsere fostervann og gutten vokste dårlig. Kom inn på A-hus der det etterhvert ble konstantert tverrleie, jeg ble derfor satt opp på KS neste morgen. Alt gikk kjempefint og legen sa at det ikke var noe unormalt med livmoren min (lurte jo litt på om jeg hadde hjerteformet livmor) Med nestemann hadde jeg morkaken foran fødselåpningen og tverrleie stort sett gjennom hele svangerskapet. Ble fulgt opp bra, og satt opp til KS 12 dager før termin. Fødsel startet kvelden før jeg skulle inn til snitt, og det ble litt hastverk å få ut krabaten. Alt gikk kjempefint til slutt :-) Med siste jente (som også lå i tverrleie) ble jeg satt opp til KS 11 dager før termin, alt gikk fint denne gangen også. Det blir spennende om din krabat ombestemmer seg. Lykke til uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå