Gå til innhold

KS ved placenta previa - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ikke ut som om morkaken kommer å flytte seg her så legen bad meg forberede meg mentalt på ks. Hadde ks sist også (grunnet seteleie), så føles ikke så ille egentlig. Vet sån ca hva jeg går til.

Men... lurer litt på hvordan dere hadde det siste tiden? Mer blødninger? Forholdsregler? Hvor lang tid før termin ble ks satt til? Fikk de løsnet morkaken uten problemer?

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg hadde placenta previa med min nummer to, hadde også KS med den første da han lå på tvers...

Jeg fikk fin oppfølging med noen ekstra ultralydundersøkelser, og beskjed om å kontakte sykehuset hvis jeg begynte å blø. Jeg fikk planlagt KS ca 12 dager før termin, og beskjed om at det var greit at jeg ikke var "alt" for langt unna et sykehus i et par uker før, i tilfelle fødselen startet. Jeg opplevde ikke blødning eller andre problemer, men selvfølgelig startet fødselen kvelden før det planlagte kesersnittet ;-) Dum som jeg var trodde jeg at jeg bare fikk mageknip innimellom, var jo bare forberedt på KS. Men dette gikk allikevel veldig bra. LItt oppstuss kanskje når jeg kom halsende inn neste morgen med veer, men alt var under kontroll, og jeg ble etterhvert klargjort for snitt. Slapp unna operasjonskøen også :-) På grunn av riene, stod nærmest babyen inne i livmora, men det gikk fint med operasjonen, og morkake og baby kom ut i god behold.

Heldigvis er det veldig sjeldent med komplikasjoner selv om man har placenta previa. Jeg har i ettertid fått en jente til, hun lå på tvers med foranliggende morkake, men det gikk også bra. Ønsker deg masse lykke til! Dette kommer sikkert til å gå kjempefint :-)

Skrevet

Takk for svar! Godt å høre at det gikk så fint for deg! Da håper jeg alt går uten komplikasjoner her med! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...