Gå til innhold

Operere bort visdomstann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort det? Hvordan var formen dagen etter? Var dere på jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer har trukket to visdomstenner. De nede skal visstnok være verre enn de oppe, og han har trukket begge nede.

Han var ganske slått ut, mye smerter, mye blødninger utover den første dagen. Men ikke snakk om at han ikke skulle på jobb! Kom ikke på tale! Så han var på jobb, men fikk litt feber, og var veldig utslått da han kom hjem. Mye smerter, og vondt for å spise. Bevege kjeven/åpne munnen var både vondt og vanskelig, som en kjevelåsning, nesten. Men han var i hvert fall på jobb, til og med rett etter tanntrekkene (samme dag), selvom han ble tilbudt sykemelding i 3-4 dager!

Anonym poster: 7978603be40fddd2524ede8d9e76cc94

Skrevet

Er noen år siden nå: Men ja, var på jobb dagen etter, uten problem. Hadde smertestillende i bakhånd, men så vidt jeg husker trengte jeg ikke så mye av de.

Anonym poster: daf345de36a6574240c04c2c54c1227e

Skrevet

Jeg har trukket begge oppe samtidig og operert ut de to nede på ulike tidspunkt.

Litt ekkelt med de nede, for kjeven sitter jo ikke fast sluk som oppe;)

Men hadde ikke så mye vondt noen av gangene. Litt, selvsagt, og var litt plaget med sting som gikk opp på ene siden. Måtte sy litt etter operasjon.

Gror jo veldig fort i munnen.

Men du får jo smertestillende av tannlegen, enten Pinex Forte eller Ibux 600 mg. Funker som bare det:) Lykke til!

Anonym poster: ba7573d88ab308b1aec1fd7349ae4e45

Skrevet

Har gjort det i to omganger. Operert ut alle 4 fordelt på to ganger. Første gangen var jeg på jobb dagen etter men ble en kort dag. Gang nr to ba jeg om sykemelding for dagen etter pga jeg ikke var i jobb form sist. Var sliten, hadde vondt og blir litt slått ut av sterk smertestillende.

Skal du operere eller trekke de ut? Og hvor mange på en gang?

Anonym poster: a57d84ca814f357081496582dad14145

Skrevet

Har gjort det i to omganger. Operert ut alle 4 fordelt på to ganger. Første gangen var jeg på jobb dagen etter men ble en kort dag. Gang nr to ba jeg om sykemelding for dagen etter pga jeg ikke var i jobb form sist. Var sliten, hadde vondt og blir litt slått ut av sterk smertestillende.

Skal skjære/operere ja. 1 tann. Hvordan foregår dette? Kjenner jeg gruer meg...

Skrevet

Jeg tok alle 4 og fikk full narkose. Fikk betennelse i hele kinnet fordi kirurgen sydde tannkjøttet fast i kinnet med flere sting. Var kjempedårlig i tre uker og var hoven fra tinningen og helt ned til halsen. Det var på sykehuset innlandet.

Anonym poster: faec676c780d4c132e5d758a40b2639d

Skrevet

Skal skjære/operere ja. 1 tann. Hvordan foregår dette? Kjenner jeg gruer meg...

Ingenting å grue seg til, fødsel er verre;) hos meg så skar de tannen i 4 biter og trakk ut en og en bit, hver rot på en måte. Dette er mer skånsomt. Jeg kjente ingenting. Tannlegen min anbefalte meg å gjøre det hos en spesialist som var veldig flinke. Gikk veldig bra, fikk ingen problemer i ettertid. Men det er jo en operasjon og et sår som skal gro, så er litt ømt.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Jeg vet ikke hva som skal til for å få narkose når en skal fjerne en visdomstann,jeg fikk det ikke.Her var tannen betent,så bedøvelsen virket ikke som den skulle.

Så for meg var det ganske så vondt,men når tannen bare var ute så var smertene vekke.

Jeg husker at jeg måtte spise moset mat noen dager etter trekkingen av tannen.

Skrevet

Jeg har ikke gjort det ennå men skal gjøre det rett før påske dvs på onsdagen før skjærtorsdag og da skal jeg ikke på jobb før tirsdag uka etter. Tenker at det er greit med noen dager hvile så tar det i en ferie. Skal operere ut to visdomstenner. En oppe og en nede på samme side. Og får noe beroligene før jeg skal inn. Men bruker det også ved vanlig tannlegebesøk pga tannlegeskrekk. Gruer meg veldig men jeg hadde blitt stresset av tanken på å skulle dratt på jobb dagen etter. For da jeg trakk en tann sist ig det var vanlig trekking blødde jeg en del og hadde mye vondt. Måtte bruke en del paralgin forte for å holde smertene i sjakk og blir litt slått ut av mye smertestillende og ikke noe særlig å løpe rundt på jobb full av smertestillende og tom i magen. Derfor tar jeg det siste dag før påskeferien då slipper jeg sykemelding og dårlig samvittighet og kan slappe av hjemme uten at noen maser.

Anonym poster: 591874444ad2b9a61827b46e8e4f52bd

Skrevet

Jeg har trukket ut to som ikke hadde kommet gjennom tannkjøttet. Den ene var helt grusom å få ut, det tok over en time fra tannlegen begynte til han hadde fått den ut og jeg klarte ikke å gape på en uke etterpå. Jeg fikk både ibux 600mg og paralgin forte for å bruke mot smertene, så jeg sov om natta (fjernet den på ettermiddagen), men var helt i ørska dagen etterpå, men var på jobb.

Da jeg skulle fjerne neste tann passet jeg på å få time en fredag sånn at jeg hadde helgen å komme meg på, men da var det ikke noe problem i det hele tatt. Tanna var ute i løpet av et par minutter og jeg hadde minimalt med vondt etterpå. Grunnen til at den første var så mye verre var at røttene var krokete uten at det syntes på bildene som ble tatt på forhånd. Hadde han sett det, så hadde han antagelig anbefalt at den skulle deles opp før den ble tatt ut.

Anonym poster: d2053f4d8ef21841846863b8e99ca63f

Skrevet

Tannlegen på sjukehuset der eg skulle operere bort tanna, måtte legge meg ned på ein benk, sette seg oppå meg for eg skalv såpass at eg befann meg stort sett nokre cm oppe i lufta.

Fornøyeleg :)

Trur eg gjekk på skulen neste dag.

Skrevet

Vel... forbered deg på noen dager med flytende føde.

Det kommer helt an å hvordan tannen ligger. Hos meg lå de under ben som måtte sages (!) vekk. I tillegg hadde den ene blitt betent.

Jeg så ut som en basketball i ansiktet. Fikk beskjed om å ta det med ro etter operasjon. Dersom man har fysisk krevende arbeid hvor man må bøye seg mye, løfte ting eller kan risikere å få "noe" i ansiktet (eks. i barnehage eller på en skole) er det greit å ta de med ro hjemme. Jeg fikk i tillegg feber (?) og tålte ikke bedøvelsen - kastet opp masse.

Be om å få Paralgin Forte, også supplerer du med Ibux fra apoteket. Det kan hjelpe å ligge med ispose på fjeset om natten (legg et lommetørkle i mellom for å unngå frostskade).

Anonym poster: 6e8dfe3425f56ae6f3866b8ddafb1eb0

Skrevet

Husk å få refundert deler av regningen hos NAV etterpå.

Skrevet

Jeg var sykepleierstudent i praksis på sykehjem da jeg opererte ut de to tennene nede (en om gangen). Hadde plan om å gå vakta som vanlig dagen etterpå, men ble så svimmel og kvalm pga blødning i såret at jeg måtte ta en sykedag. Tror du bare må se det an. Kommer an på hvordan operasjonen går, samt hva slags jobb du har. Jobb med harde fysiske tak og mye bøying er vel ikke å anbefale første dagen.

Anonym poster: 818e7ee97f8d8dc7098d6326fce48e02

Skrevet

Skal ta tann nr to denne uken. Gruet meg fælt sist gang, men kjente absolutt ingen ting. Du får bra med bedøvelse:) Jeg var ikke på jobb dagen etter, men tenkte å gjøre det denne gangen. Var hoven og øm i kinnet dagen etter, men ikke verre enn at jeg kan jobbe. Synes ikke det var noe problem mht mat heller, ungikk brød/knekkebrød og annen mat som smuler noen dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...