snipp&snapp Skrevet 18. februar 2013 #1 Skrevet 18. februar 2013 vært på 36 ukers kontroll og legen var rimelig sikker på at vesla ikke lå med hode ned. Trodde henne lå på tvers, men kunne være at henne satt også. Han sendte henvisning til fødestedet så jeg får komme på ul. hvor lang tid tok det fra dere ble henvist til dere fikk time? fikk dere time pr .tlf el brev? off, er alltids noe man skal bekymre seg for.. hvordan ble utfallet ? snudde babyen seg selv, fikk dere hjelp, fødet du normalt ? isåfall fikk du velge dette selv eller ble du tilbudt keisersnitt? hvis det ble keisersnitt når ble dette i forhold til termin? trenger å høre alle sine historier nå, både positive og negative.. kommer ikke til å tenke på noe annet før jeg hører noe fra sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #2 Skrevet 18. februar 2013 Keisersnitt gjøres 7-10 dager før termin ved seteleie på sykehuset jeg jobber. Anonym poster: 22438fd5e17b6647c83696dab1833617
snipp&snapp Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2013 Keisersnitt gjøres 7-10 dager før termin ved seteleie på sykehuset jeg jobber. Anonym poster: 22438fd5e17b6647c83696dab1833617 takk for svar
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #4 Skrevet 18. februar 2013 Hos meg ble det oppdaget i uke 33, fikk ultralyd i uke 37 med forsøk på vending av babyen inni magen. Helt for jævlig vondt og til ingen nytte. Fikk time for keisersnitt 4 dager før termin (fikk velge om jeg ville ha keisersnitt eller vaginal fødsel), men dagen før keisersnittdatoen snudde babyen seg av seg selv og ble født normalt noen dager etter termin. Lykke til! Anonym poster: 6b29c2e864e88bee5eb0b267c0275c8c
Drammensjente Skrevet 18. februar 2013 #5 Skrevet 18. februar 2013 Fikk time til undersøkelse en ukes tid etter at henvisningen ble sendt. De ringte meg i forkant. Hun hadde fremdeles ikke snudd seg i uke 37 og jeg ble satt opp til KS i uke 39. Fikk tilbud om både forsøk på snuing og å føde vaginalt, men valgte altså KS. Alt gikk fint, men er usikker på om jeg hadde valgt KS på nytt. Hadde en del smerter den første tiden og syns alt var veldig tungvint pga løft, bæring, trening osv. Baby er nå 6 mnd og det er først nå at jeg kan trene for fullt, det vil si uten noen form for begrensninger i forhold til magemuskler osv.
snurripåsnei Skrevet 18. februar 2013 #6 Skrevet 18. februar 2013 vesla lå i seteleie,ble tilfeldigvis oppdaget på ul pga lite liv. Jordmor mente da hun lå i hodeleie. Fikk beskjed om å kontakte sykehuset der jeg skulle føde med en gang jeg kom hjem,der påsto jordmor at baby lå i hodeleie noe som ble avkrefta ved ul. Fikk vendingsforsøk som ble vellykka og barnet kom i full fart 9 dgr etterpå med hode først.
piranha Skrevet 18. februar 2013 #7 Skrevet 18. februar 2013 Fikk vite på ultralyd i uke 32 at mistanken min om at minsten satt i seteleie stemte. Skulle på leiekontroll i uke 35, men han kom samme dagen som kontrollen;) Jeg ble gjort klar for keisersnitt i sykebilen på veien, men han bestemte seg for å snu seg når vannet gikk så han kom ut med nesa i sky:-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #8 Skrevet 18. februar 2013 Oppdaget seteleie/tverrleie tilfeldig en uke før termin. Jeg fikk velge selv om jeg ville prøve å føde. Gutten kom med planlagt keisersnitt tre dager før termin. Anonym poster: bba09f4c97fa5b27f6a955474c499b41
Pinnus Skrevet 18. februar 2013 #9 Skrevet 18. februar 2013 Frøken er lå i seteleie hele sv.skapet. Fikk time til snuing i uke 37, men i uke 36 snudde hun seg selv. Hører til KK Haukeland og her får man ikke KS ved seteleie. Mener babyen blir vekstestimert, men de tar ikke røntgen av bekkenet.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #10 Skrevet 18. februar 2013 Det viste seg at min lå i seteleie i uke 35-36. Lå godt festet med rompa ned ;-) De spurte om jeg var villig til å prøve å snu barnet, noe de fikk til etter å ha prøvd nesten 1 time. Alt gikk bra Men hadde jeg sagt at jeg ikke ønsket dette hadde jeg nok fått valget om setefødsel eller keisersnitt. Anonym poster: 61fa7fba10e71b2d1da8f2a00dc511e9
Tråddreper Skrevet 18. februar 2013 #11 Skrevet 18. februar 2013 vært på 36 ukers kontroll og legen var rimelig sikker på at vesla ikke lå med hode ned. Trodde henne lå på tvers, men kunne være at henne satt også. Han sendte henvisning til fødestedet så jeg får komme på ul. hvor lang tid tok det fra dere ble henvist til dere fikk time? fikk dere time pr .tlf el brev? off, er alltids noe man skal bekymre seg for.. hvordan ble utfallet ? snudde babyen seg selv, fikk dere hjelp, fødet du normalt ? isåfall fikk du velge dette selv eller ble du tilbudt keisersnitt? hvis det ble keisersnitt når ble dette i forhold til termin? trenger å høre alle sine historier nå, både positive og negative.. kommer ikke til å tenke på noe annet før jeg hører noe fra sykehuset. Seteleie blei oppdaga 1 mnd før termin då eg var på ein frivillig bestilt ul. Han sendte resultatet til mitt sjukehus, som kalte meg inn på ny ul. Fekk brev i posten, å time satt opp 2 veker etter seteleie blei oppdaga. Var på jevnlige ul fram til termin, ekstra pga muligens litt lite fostervæske. Baby satt heile tida, siste 1 1/2 mnd. Det var aldri snakk om ks. Blei satt i gang på overtidskontrollen, 1 veka etter termin. Fødte vanlig dagen etter. Så endte med setefødsel, var aldri nemt verken ks el vendingsforsøk
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #12 Skrevet 18. februar 2013 Med førstemann ble det ikke oppdaget seteleie før fødselen hadde startet, legen hadde ikke merket seteleie på kontrollene så det ble en overraskelse for oss alle. Det ble litt hektisk aktivitet rundt meg på sykehuset for det måtte være en overlege til stede som ansvarlig person. De sjekket og sjekket med ultralyd og kom frem til at jeg måtte føde som normalt. Det gikk helt fint Med nr 2 og nr 3 var legen (ikke samme lege som ved nr 1) usikker på leie ved kontrollen rundt uke 36/37. Begge gangene ble jeg henvist til sykehus pga mistanke. Legen ringte føden mens jeg satt der og jeg fikk time noen timer senere. Både nr 2 og nr 3 satt godt nede med hodet riktig vei, hodet var festet med nr 3. Med andre ord: Ikke alle leger er flinke til å finne riktig leie Anonym poster: d028d9f417255571c8108af88683ceee
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #13 Skrevet 18. februar 2013 Min jordmor oppdaget at fosteret lå i seteleie i uke 30. Da jeg var på ny kontroll hos henne i uke 35, ringte hun sykehuset (Rikshospitalet) og bestilte en UL-time for meg i uke 36. Sykehuset ga meg valget mellom ks og setefødsel, og jeg valgte ks. Har ikke angret. Prøvde forøvrig akupunktur for å få babyen til å snu seg - til ingen nytte. Vurderte også vendingsforsøk, men droppet dette etter å ha lest noen kritiske artikler om dette. Keisersnittet ble utført en uke før termin. Anonym poster: ddade800760167e467526513d67ae763
PintSizedDictator Skrevet 18. februar 2013 #14 Skrevet 18. februar 2013 Her ble det ikke oppdaget før jeg faktisk var i fødsel. Måtte føde ham slik han lå. Det var utrolig hardt og smertefult, men jeg er glad jeg fikkd et til uten Ks, klipping og andre "hjelpemidler". Sånn sett var jeg vel heldig Det går fint å føde på den måten også, men det er nok litt vondere når alt skal lirkes ut.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #15 Skrevet 18. februar 2013 Jeg lå seks dager på sykehus før jeg fikk minstemann, hvor jeg ble sjekket daglig av forskjellige jordmødre. Da jeg kom inn på sykehuset lå snuppa rett vei, men da jeg omsider ble satt i gang viste det seg at hu lå i seteleie. Det ikke ble ikke gitt tilbud om keisersnitt, da praksisen var at så lenge ungen va normalt stor så skulle man føde vaginalt. Fødselen endte i hastekeisersnitt, siden navlesnoren falt ned og fostervannet sto på spreng. (Dersom vannet gikk da, ville navlestrengen havnet i klem). Jeg fødte eldstemann med vakum, mellomste var stjernekikker og minste altså hastekeisernitt. Skulle jeg valgt selv, ville jeg absolutt valgt vanlig fødsel. Eg synes haste keisersnittet var en mareritt opplevelse. Anonym poster: e5441e804f60686187c60df5a6e8353c
Kanelbulle Skrevet 18. februar 2013 #16 Skrevet 18. februar 2013 På Ullevål gjør de ikke siste UL sjekk før uke 38, da babyen ofte kan snu seg frem til dess. Når det var konstatert fortsatt seteleie etter UL prøvde legen å overtale meg til å føde vaginalt, men når hun merket at jeg ikke ønsket dette sa hun at de ikke tvinger noen til å føde i seteleie - og ringte direkte for å boke time til ks. Vanlig var 7 dager før termin, men da var det fullt og med en helg i mellom så ble det 10 dager før termin. Snuing gjorde de ikke lenger. KS gikk megt bra! Var oppe og gikk samme kveld og kom meg raskt. Lykke til! PS. Prøvde også akupunktur. Virket uventet nok ikke, hehe.
snipp&snapp Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2013 takker for svar noen av dere som fødte på ahus? det er der jeg har fødeplass.. åssen er praksisen der i denne situasjonen? Hvis det er tverrleie som det trolig er snakk om her så er det vel ingen som får føde normalt? litt vanskelig å føde en unge på tvers legen min sa i dag at de mest sannsynlig vil prøve å snu ungen før de tar en avgjørelse på hva som skjer. men gjør ikke dette j***lig vondt? og min første fødte var nesten 4kg og 54cm, så nekter å føde ei som kanskje er større på vanlig måte om hu sitter.. Hi.--
Tråddreper Skrevet 20. februar 2013 #18 Skrevet 20. februar 2013 Min fødsel ( som eg skreiv om lenger oppe) var på ahus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå