Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #1 Skrevet 17. februar 2013 Noen som har erfaringer med valper? Til påsken skal vi på fellestur med noen familiemedlemmer som har fått seg en boxervalp og jeg er skikkelig engstelig for denne turen. Jeg er så redd for at hunden skal bite barnet mitt på 17 mnd. Jeg vet jeg må passe på, men jeg er så redd for jeg skal snu meg vekk ett øyeblikk og barnet slår hunden eller noe lignende slik hunden blir sint. Hunden er omtrent 9 mnd, jeg har aldri møtt den, men vet den har vært på valpekurs. Er hunder som er så unge helt "oppdratt"? Anonym poster: 7017c90495daa87244cd90b17f99f200
Bustetroll Skrevet 17. februar 2013 #2 Skrevet 17. februar 2013 (endret) Noen som har erfaringer med valper? Til påsken skal vi på fellestur med noen familiemedlemmer som har fått seg en boxervalp og jeg er skikkelig engstelig for denne turen. Jeg er så redd for at hunden skal bite barnet mitt på 17 mnd. Jeg vet jeg må passe på, men jeg er så redd for jeg skal snu meg vekk ett øyeblikk og barnet slår hunden eller noe lignende slik hunden blir sint. Hunden er omtrent 9 mnd, jeg har aldri møtt den, men vet den har vært på valpekurs. Er hunder som er så unge helt "oppdratt"? Anonym poster: 7017c90495daa87244cd90b17f99f200 Er han 9 mnd er han nok for lengst ferdig med "bitestadiet" hvis det er det du er mest bekymret for:) Men du skal uansett som du selv sier, aldri la barnet ditt være alene med hunden. 9 mnd burde hunden være godt oppdratt allerede. Husk at en hund på 9 mnd, er ca 12-13 i menneskeår. Første hunden sitt leveår regnes ikke som 7 men 14 Endret 17. februar 2013 av Skeptisimo
Clue Skrevet 17. februar 2013 #3 Skrevet 17. februar 2013 Hunden er vel nettopp kommet i puberteten, og langt fra ferdig oppdratt. Den er jo roligere nå enn da den var liten, og har nok sluttet med valpebitingen. Du gjør helt rett i å være forsiktig når det gjelder hund og barn. Så små barn kan gjøre mye vondt mot en hund. F.eks trekke den i hale og ører, slå den, stikke den med noe osv.
Pinnus Skrevet 17. februar 2013 #4 Skrevet 17. februar 2013 Ville vært mer bekymret for at den velter henne e.l. Biting tror jeg ikke du skal være redd for, men som nevnt over skal man aldri la barn og hunder være alene uansett. Hunder reagerer også forskjellig på barn.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Hunder i alle aldere kan bli sint hvis de blir provosert/dratt i halen/lugget osv. La aldri barn være alene med en hund! En hund på 9 mnd vil normalt være ferdig med valpebitingen, men min erfaring er at de er veldig lekne i den alderen. Anonym poster: 3a03035b4c67fd4cf72c1860ecc6e18f
Gjest sug lut Skrevet 17. februar 2013 #7 Skrevet 17. februar 2013 Hunder kan reagere veldig rart på minimennesker hvis de ikke er vant til det.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #8 Skrevet 17. februar 2013 Min erfaring er at de kan være ganske vilter opp til 2 års alderen. Mye avhenger av valpens lynne, gemytt og eierens disiplin. Min første hund var vilter helt opp til 2-3 års alderen, hun var full av energi og det var en kjempejobb med å displinere/roe henne ned. Min andre hund har roligere gemytt, veldig lettlært, ble rolig og lydig få mnd gammel. Så derfor er det vanskelig å si om hvordan hunden er uten å ha møtt den. Ut i fra min erfaring er boksere ganske sosial og livlig av seg. Uansett så skal man ikke la barn og hund være alene og må hele tiden ha oppsyn. Min datter på 3 år får ikke være alene med hunden, selv om de kjenner hverandre godt vet man aldri. . . Anonym poster: 8e508f5f42b04ebfefa7ac413932f13f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #9 Skrevet 17. februar 2013 Hunden er nok forbi "bitestadie" ja,men er fremdeles en unghund. Og en boxer forblir som regel unghund livet ut. De blir aldri helt voksne. Hvis den er vant til små barn fra før av,så går det enklere. Men pass på uansett - gjelder uansett rase,kjønn,alder osv. Anonym poster: 9f6da4c12285961226250448731dcb0a
BikkjeBisk Skrevet 17. februar 2013 #10 Skrevet 17. februar 2013 Mest sansynlig synes bikkja ungen din er dritkjedelig å legger seg heller til å sove. Men man skal aldri la barn være alene med dyr Ville ikke bekymra meg, men nå er jo jeg et hundemenneske da
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #11 Skrevet 17. februar 2013 Har en stor 1,5 år gammel hund selv, og en jente på 4,5. De er aldri sammen uten tilsyn. Ikke fordi jeg er redd jenta skal være slem med hunden, eller at hunden skal bite, men fordi hunden er fryktelig umoden og leken - og hun er mye større enn fireåringen. Har hatt noen episoder der hunden har "slått" ungen (dyttet henne med labben fordi hun vil leke eller ha mer kos), og da blir det hysterisk grining og laaange forklaringer før poden forstår at hunden ikke er slem. Den beste måten å løse hund + barn på, er å ikke la dem ha fysisk kontakt med mindre en voksen sitter mer eller mindre i mellom dem. Da er barnet trygt (med mindre bikkja går inn for å angripe, men det skjer jo ikke med en normal hund), og hunden skjønner antagelig at små mennesker er som valper - det er ingen selvfølge at man får lov til å borti dem. (en hund ville heller aldri fått hilse på en liten valp uten at mammaen hang over klar til å gripe inn, så det er jo bare naturlig å gjøre det sånn...) Anonym poster: b7dd165c720f6fdccdab204d654bc144
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #12 Skrevet 18. februar 2013 La baby og hund møtes ofte fremover mor påske. På den måten kommer ikke babyen som et sjokk på hunden når dere skal på tur. La aldri barn og hund være alene og la aldri barnet styre med hunden uten at dere er ved siden og passer på. Husk at en bokser er som regel vilter og har mye lyd. Min svigermor har bokser så kjenner godt til rasen. Er også veldig hundevandt selv. Anonym poster: 93228d57fbc949edef14940c5fa8eed0
Denunge Skrevet 18. februar 2013 #13 Skrevet 18. februar 2013 Barn og hund skal alltid passes på. Men skal nok innrømme at jeg har syndet litt! Hadde en amstaff som la seg underdannig med en gang hun så barn og på de 6 årene vi hadde henne opplevde aldri at hun gjorde barn noe (var som hun viste at disse små menneskene ikke var like hardføre som oss større mennesker), og jeg brukte hunden som barnevakt. Hunden passet på at søskenbarnet mitt ikke falt ned trappen, underholdte henne når hun kjedet seg og satt vakt når hun sov. Men en boxer er valp i hodet mange år etter at de har blitt voksne, så er mer forsiktig med de boxerene jeg iallefall.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #14 Skrevet 18. februar 2013 Jeg har hatt en stor riesenschnauzer-hanne, og han gjorde alltid forskjell på voksne og barn. Barna kunne herjer, ligge, klatre på og kose med han. Alt var helt greit. Gled deg til turen du! Du må alltid være tilstede og passe på. Kanskje hunden skal være mye ute og kanskje den kan være litt i buret sitt når den er inne. Det løser seg sikkert fint Anonym poster: ac76ec4f54b463a27ea05159d4d8eb63
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #15 Skrevet 18. februar 2013 Ha hunden i bur når ikke eieren er tilstede. Du kan aldri stole på en hund uansett hvor snill og godt oppdratt den er. På den måten kan du faktisk slippe ungen med øynene et sekund eller to. Og før hundefolkene her biter meg, ja, det er hunden som må vike her, og ikke ungen. Kjæledyr skal ikke menneskeliggjøres. Anonym poster: 27fae4b585a8fec39bb52acc5ea62156
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #16 Skrevet 18. februar 2013 Du har ansvar for å passe ungen, de for å passe hunden. Se an kjemien mellom dem og la dem for all del ikke være alene sammen. Man skal ikke stole på unger i den alderen med noe. Anonym poster: f853a45402e42eaac8901e75f2bdf386
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #17 Skrevet 18. februar 2013 Å, så heldig du er som får være på ferie med en bokservalp!!! Jeg hadde ikke vært direkte bekymret for barnet, men du må absolutt passe på. Bokservalper er de søteste, gladeste, mest tøysete, vimsete og klumsete vesen du kan tenke deg. Den kan nok komme til å bli overbeistret for barnet ditt, og kanskje prøve å rundslikke ham/henne eller komme til å velte ham/henne. Men sannsynligvis kommer dette til å gå kjempebra. Anonym poster: a4fa5729d41ae60c67c151e3bcaf8fab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå