Gå til innhold

Studenter burde fått mer penger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.2100361 Er så enig i dette. Har selv fått barn som student, og det er ikke særlig fett..

 

Synes det er litt urettferdig at studenter, som tross alt investerer i en utdannelse skal komme så dårlig ut av det økonomisk. Ekspertene mener jo at man burde få barn tidligere, og studenter er i en perfekt alder til å få barn biologisk sett, da burde vel staten legge litt mer til rette for at flere studenter får barn. 9000 kr i mnd holder ikke da..

 

Hva er dine synspunkter?

 

Anonym poster: b2c9b7716ca52c3b6a18b9720e645f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er hjertens enig. Jeg er studentmamma og har plutselig mistet halvparten av stipendet og lånet mitt etter jul. Nå får jeg bare 4000 i mnd fordi mannen min har en lønn på knappe 400.000 i året.

 

 

Anonym poster: 833493c692d15c3ef476dfa0b2eea7fd

Skrevet

Jeg er hjertens enig. Jeg er studentmamma og har plutselig mistet halvparten av stipendet og lånet mitt etter jul. Nå får jeg bare 4000 i mnd fordi mannen min har en lønn på knappe 400.000 i året.

 

 

Anonym poster: 833493c692d15c3ef476dfa0b2eea7fd

 

Unnskyld meg, men knappe 400 000?

 

Du vet det finnes mange flere som lever godt under 450 000 (+ 12 000 i barnetrygd) i året?

 

Ta en realitycheck.......

 

Anonym poster: cdc8f562fbe3ac68ee66b386f976d216

Skrevet

Jeg er hjertens enig. Jeg er studentmamma og har plutselig mistet halvparten av stipendet og lånet mitt etter jul. Nå får jeg bare 4000 i mnd fordi mannen min har en lønn på knappe 400.000 i året.

 

 

Anonym poster: 833493c692d15c3ef476dfa0b2eea7fd

 

Unnskyld meg, men knappe 400 000?

 

Du vet det finnes mange flere som lever godt under 450 000 (+ 12 000 i barnetrygd) i året?

 

Ta en realitycheck.......

 

Anonym poster: cdc8f562fbe3ac68ee66b386f976d216

 

Knappe 400.000 betyr ikke at det er lite, men at han tjener tett under 400.000. Det er det samme som å si han tjener i underkant 400.000

 

Anonym poster: 833493c692d15c3ef476dfa0b2eea7fd

Skrevet

Helt enig at det burde være mer penger til studerende foreldre. Jeg nekter å gifte meg så lenge jeg er student. Mannen jobber, vil ikke at det skal påvirke min "inntekt".

 

Anonym poster: 4d6ed443d3e1c339062dd154bd4d6022

Skrevet

Helt enig at det burde være mer penger til studerende foreldre. Jeg nekter å gifte meg så lenge jeg er student. Mannen jobber, vil ikke at det skal påvirke min "inntekt".

 

Anonym poster: 4d6ed443d3e1c339062dd154bd4d6022

 

Gjelder det ikke samboere også?

 

Anonym poster: 276dd1fbf69b4a136cd9780c7af4b323

Skrevet

Studenter generelt, med eller uten barn, sliter vel litt nå fordi prisene på bolig (hybel) har økt så mye de siste årene. Lånekassen og politikerne VET dette, likevel gjør de ingenting? Merkelig.

 

Jeg var studentmamma med to barn i ordinær barnehage, huslån og pendlerutgifter, og fikk ikke ei krone ekstra i stipend eller studielån, eller fra NAV. Overlevde ved deltidsjobb, lavt forbruk (Fretex, gratismat som var gått ut på dato, m.m.) og besteforeldre som kjøpte klær til barna. Det verste var juni måned, null penger fra lånekassen, samme utgifter som hver måned ellers, men lønn fra sommerjobb kom først i juli.

 

Anonym poster: c13d80a2515050b79ba3365e502c385c

Skrevet

Jeg er student og får ca. 6.900 kr i mnd. Jeg betaler husleie på 4.000 kr, strøm på ca 800 kr, busskort til 400 kr og telefon til 200 kr. Har da 1.500 kr til overs som skal gå til mat og skolebøker. Jeg har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene, og får ingen støtte hjemmefra. Fritidsaktiviteter er det heller ikke mye rom til, og jeg må si opp hybelen til sommeren, da jeg ikke har råd til å beholde den gjennom ferien.

Skulle gjerne hatt en tusenlapp ekstra, og kjenner jeg gruer meg til hvordan det skal gå når jeg blir mamma. Har nettop funnet ut at jeg er gravid, så har enda litt tid på meg til å finne bosted, men akkurat nå har jeg ikke sjangs i havet til å punge ut med 6-7.000 kr i mnd.

 

Føler selv at jeg bare faller nedover, og kjenner jeg får frysninger av å tenke på hvordan det skal gå frem til babyen kommer.

Men tross dette, så klarer jeg meg egentlig helt ok med tanke på storstipendet på 18.000 som kom i januar. Det hjelper godt på, så har heldigvis litt "krisepenger" om det skjer noe uforutsett.

 

Anonym poster: 7011472929d7dd3863b3f724b27e8dae

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Studenter burde feste, feriere og formere seg etter pungen, og gjerne i tillegg vurdere det å lære som viktigere enn det å "være studen", hvilket endel tror er det samme.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg syns det er greit med lånekassen, men dessverre blir det ikke justert etter realiteten, dvs studenter må betale altfor mye av sin inntekt for å bo. De fleste er nødt å jobbe ekstra, noe som gjerne påvirker studiene.

 

I tillegg er det få land som Norge som har så dårlig uttelling for å ta høyere utdanning. Det er ikke urealistisk at en sykepleier kommer dårligere ut lønnsmessig etter flere år med studier og studielån enn en elektriker som har fagbrev. Jeg mener at det SKAL lønne seg å ta utdanning, og ikke bare for ingeniører i oljebransjen.

Skrevet

Studenter burde feste, feriere og formere seg etter pungen, og gjerne i tillegg vurdere det å lære som viktigere enn det å "være studen", hvilket endel tror er det samme.

 

Hatt en dårlig dag eller? Var mye skit som kom fra din kant i dag, altså...

 

Anonym poster: 4d6ed443d3e1c339062dd154bd4d6022

Skrevet

Studenter burde feste, feriere og formere seg etter pungen, og gjerne i tillegg vurdere det å lære som viktigere enn det å "være studen", hvilket endel tror er det samme.

 

Selvfølgelig bør de ta hensyn til inntekten! Men jeg har studert to ganger, første gang tror jeg var omtrent samtidig som du var student, jeg har på følelsen av at vi er omtrent like gamle og omtrent like "utstuderte". Andre gang var skifte av yrke som småbarnsmor nå nylig. Og realiteten var at vi som var unge og studenter på 90-tallet rett og slett hadde det supert økonomisk sammenlignet med de som er unge og studenter nå. Så vi bør ikke klage!

 

Anonym poster: c13d80a2515050b79ba3365e502c385c

Skrevet

ja alltid kjip og hvere blakk, men aaarrttiig og fesste da , mann blir kjennt med mange nye alreighte folk og en opplevelse i livet som gjør mann sterkere ,med tanke på og klare seg selv , nja ikke helt enig i at vi hadde d lettere , føler d heller er ommvendt

Skrevet

Dersom man ikke har råd til å være student på fulltid så må man jo jobbe i tillegg da. Her er vi begge to studenter, vi har barn i skolealder og eier hus i Oslo. Klart det er trangt, men vi er flinke med penger. Hverdagene er stressende, men vi har valgt å ha fri i helgene (altså ingen jobb eller studier, med mindre det er eksamen).

 

Anonym poster: b4b29a361dd1af97b2881cb3a3a561a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...