midgard Skrevet 17. februar 2013 #1 Skrevet 17. februar 2013 (endret) Er det ikke først og fremst foresattes ansvar å ta vare på barnas helse? Jeg som ansatt i skolen (i en lærerstillig) kan ikke ta ansvar for barnas event dårlig rygg, jeg skal lære dem norsk, matte, naturfag, samfunnsfag, rle, kroppsøvning, engelsk, mat og helse, k&h... Foreldre må selv ta ansvar for inaktive barn. Her er linket til artikkelen som fikk i gang tankene mine: http://www.aftenpost...ke-7123080.html Kjør debatt... Endret 17. februar 2013 av midgard
nawi Skrevet 17. februar 2013 #2 Skrevet 17. februar 2013 Er det ikke først og fremst foresattes ansvar å ta vare på barnas helse? Jeg som ansatt i skolen (i en lærerstillig) kan ikke ta ansvar for barnas event dårlig rygg, jeg skal lære dem norsk, matte, naturfag, samfunnsfag, rle, kroppsøvning, engelsk, mat og helse, k&h... Foreldre må selv ta ansvar for inaktive barn. Her er linket til artikkelen som fikk i gang tankene mine: http://www.aftenpost...ke-7123080.html Kjør debatt... Kan ikke vi lærere rett og slett ta på oss skylden for alt? Skolen vår har kuttet ned på antall gymtimer, kutter ut idrettsdager osv for vi scoret så dårlig på nasjonale prøver. Nå skal man fokusere på matematikk, norsk og engelsk. Kjenner jeg blir tullete.
☆☆☆ Skrevet 17. februar 2013 #3 Skrevet 17. februar 2013 Er vel noko med at skulen skal utjamne sosiale forskjellar, ikkje alle foreldre tek ansvar for noko som helst..
nawi Skrevet 17. februar 2013 #4 Skrevet 17. februar 2013 Er vel noko med at skulen skal utjamne sosiale forskjellar, ikkje alle foreldre tek ansvar for noko som helst.. Skal jeg da ta over rollen til alle de foreldrene som ikke tar ansvar? Det blir veldig mye ansvar på lille meg på en gang føler jeg...
prekæs Skrevet 17. februar 2013 #5 Skrevet 17. februar 2013 Definitivt foreldres ansvar, men det har blitt slik. Ansvar skal overføres til div innstanser. I forretninger skal ikke usunn mat og gotteri ikke plasseres slik at små barn ser det og foreldrene får utfordringen med å si nei, for ikke å snakke om at foreldrene selv kan bli fristet og de kan bli tvunget inn i sukkeravhenghet. Man ser ikke barn ute på tur lenger og det er ikke skolens skyld
prekæs Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Definitivt foreldres ansvar, men det har blitt slik. Ansvar skal overføres til div innstanser. I forretninger skal ikke usunn mat og gotteri ikke plasseres slik at små barn ser det og foreldrene får utfordringen med å si nei, for ikke å snakke om at foreldrene selv kan bli fristet og de kan bli tvunget inn i sukkeravhenghet. Man ser ikke barn ute på tur lenger og det er ikke skolens skyld Ble en "ikke" for mye i den ene setningen:)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 17. februar 2013 #7 Skrevet 17. februar 2013 Mistenker at den lille overskriften er en kreativ vending fra journalisten for kiropraktoren sier kun at "....håper at skoleverket vil bidra til mer fysisk aktivitet i skoletiden". Han stiller altså ikke skolen til ansvar, men håper på mer fysisk aktivitet også i skolen. Er det så gæli det da?
☆☆☆ Skrevet 17. februar 2013 #8 Skrevet 17. februar 2013 Er vel noko med at skulen skal utjamne sosiale forskjellar, ikkje alle foreldre tek ansvar for noko som helst.. Skal jeg da ta over rollen til alle de foreldrene som ikke tar ansvar? Det blir veldig mye ansvar på lille meg på en gang føler jeg... Det er mykje det det går i, ja. Men nei, ikkje kvar enkelt lærar. Heildagsskule med meir læring og fysisk fostring. Forøvrig svarte eg berre på kva som er tankegangen bak. Personleg hadde eg helst sett at skulen tok seg av å lære ungen min skulefag, og eg tok meg av t.d. oppragelse og ernæring. Aktivitet er viktig både i skule og fritid.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. februar 2013 #9 Skrevet 17. februar 2013 Jeg tenker at skolen har et ansvar for elevene når vi tross alt oppbevarer dem i 6-8 timer om dag? Vi bør faktisk ha fysak eller andre ting som gjør at elevene beveger seg og strekker på seg litt. Og så må vi slutte med denne fryktelige målingen mot nasjonale prøver. Læring for nasjonale prøver er jo virkelig ikke god pedagogikk.
midgard Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2013 Jeg blir litt oppgitt over alle områder skolen skal dekke... Jeg er "bare" lærerskoleutdannet, men det er snart ikke nok. Det finnes ikke grenser for hva skolen skal ta ansvar for. Jeg mener at oppdragelse, fysisk aktivitet og hva elevene spiser er foresattes ansvar -og så skal jeg ta ansvar for og legge til rette for LÆRING (det er jeg faktisk dritgod på....) Jeg leser om overvektige og inaktive barn men lurer hvor pokker er de???? Ikke på den skolen jeg jobber på i alle fall, der er elevene i full sving i friminuttene sommer, vinter, høst og vår.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. februar 2013 #11 Skrevet 17. februar 2013 Elevene blir mer passive jo eldre de blir, både av natur og gjennom skolen. I småskolen har de ofte turdager og bruker seg fysisk, i ungdomsskolen er dette en gang i halvåret. Og det er mulig du er flink til å legge til rette for læring, men som lærer har du ansvaret for hele mennesket. Og selv om det ikke lenger står i loven at vi skal skape gangs menneske, så er det fortsatt det som er greia. Å lage funksjonelle samfunnsborgere. Og da kan de ikke ha ryggproblemer når de er 12.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 17. februar 2013 #12 Skrevet 17. februar 2013 Ser på TV2 nyhetene omen skole i Sogndal der fysisk aktivitet benyttes aktivt i læring. Interessant og kreativt Og målinger viser at elevene gjør det bedre i alle fag.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. februar 2013 #13 Skrevet 17. februar 2013 Ser på TV2 nyhetene omen skole i Sogndal der fysisk aktivitet benyttes aktivt i læring. Interessant og kreativt Og målinger viser at elevene gjør det bedre i alle fag. Mye forskning som støtter dette. Og for mange elever vil det være en kjærkommen avveksling fra å sitte på ræva.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 17. februar 2013 #14 Skrevet 17. februar 2013 Ser på TV2 nyhetene omen skole i Sogndal der fysisk aktivitet benyttes aktivt i læring. Interessant og kreativt Og målinger viser at elevene gjør det bedre i alle fag. Mye forskning som støtter dette. Og for mange elever vil det være en kjærkommen avveksling fra å sitte på ræva. Fiffig at det var innslag om det akkurat nå Ja, det å røre på seg og frisk luft kan sette i sving mang ett hode
Studine mevik Skrevet 17. februar 2013 #15 Skrevet 17. februar 2013 Det er helt klart at foreldrene har ansvaret. Det er lov å fortelle barna sine at skrur vi av pc, nettbrett osv og går ut. Den jenta det handler er jo såpass gammel at hun burde ha fått med seg noen grunnleggende ting. Jeg hatet gym på skolen, men jeg var aktiv ellers ved å gå eller sykle når jeg skulle noe. Får inntrykk av at det er store forskjeller på da og nå, men det er kanskje store forskjeller på by og bygd også? Jeg synes det er rart at skoleverket skalnha ansvaret for alt. Hva har foreldre egentlig ansvar for?
Iiiiik Skrevet 17. februar 2013 #16 Skrevet 17. februar 2013 Og så må vi slutte med denne fryktelige målingen mot nasjonale prøver. Læring for nasjonale prøver er jo virkelig ikke god pedagogikk. Kunne du tenke deg å komme en tur til vår barneskole og snakke litt om det? Jeg ble omtrent lynsjet på foreldremøte da jeg ga tilbakemelding om at å endre hele undervisningsopplegget for å sikre gode resultater var uforståelig. Og så tenker jeg forøvrig at skolen også selv må være flinkere til å avgrense hva de faktisk skal jobbe med. Synes jeg møter veldig mange lærere som mener - og vifter med pekefingeren - mye om meget som de i neste øyeblikk vil ha seg frabedt å ha ansvar for.
Gjest sug lut Skrevet 17. februar 2013 #17 Skrevet 17. februar 2013 Skulle man kompensere for all inaktivitet, alt dårlig kosthold og alt annet som ikke er på stell blant ungene kunne man glemme annet enn den lille gangetabellen og alfabetet. Det er komplett idioti å skulle enhetsskolere dithen at hoveddelen er kompensasjon og disse helsikes antimobbekampanjene som aldri har ført til noe, all den tid ungene ikke lærer fag.
ellen-propellen Skrevet 17. februar 2013 #18 Skrevet 17. februar 2013 (endret) Hos oss skulle jeg ønske skolen tok ansvar for lærlingen og såklart følge opplæringsloven. Lucky foreldre som kan kreve mer fysisk aktivitet og. " Min" kontaktlærer sa faktisk : vi lærere er bare ett hjelpemiddel, det er foreldrene som er ansvarlige for læringen. Om det er slik fatter jeg ikke hvorfor pedagogikk ikke var pensum på landbrukskolen..... Endret 17. februar 2013 av ellen-propellen
Iiiiik Skrevet 17. februar 2013 #19 Skrevet 17. februar 2013 Jeg synes for øvrig at ungene lærer imponerende mye på skolen! 13-åringen kan så veldig mye og 2. klassingen er godt i gang. Morsomt med disse antimobbekampanjene, de virker i hvert fall ikke hvis det er skolens prosjekt og foreldrene ikke tenker at det er viktig at deres unge hjelper til med at alle skal ha det greit.
Nitpicker'n Skrevet 17. februar 2013 #20 Skrevet 17. februar 2013 Nå har ikke min eldste begynt på skolen ennå, men jeg har et lite problem med barnehagen nå. De har et fabelaktig uteområde, men de har surret seg inn i en søreuropeisk pedagogikk, som har resultert i at vintertøyet henger urørt på knaggen, og har gjort det, uke etter uke, i hele vinter. 5-åringene kommer rastløse hjem og flyr på veggen til foreldrenes fortvilelse, og vi har plutselig blitt nødt til å finne på uteaktiviteter med dem før og etter barnehagetid, noe som om vinteren innebærer mye flying ute i mørket. Hvis det blir det samme på skolen, så trur jeg at jeg tørner. Så jeg skal love dere at jeg kommer til å være meg mitt foreldreansvar bevisst til høsten, og kreve at barna blir utfordret fysisk i løpet av skoledagen. Jeg holder helt klart staten til ansvar som har lagt det opp slik at de skal ha tilsynet av barna våre størsteparten av dagen, på det tidspunktet av dagen hvor både folk og fe ser det mest naturlig å være i fysisk aktivitet. Jeg kan ta på meg ansvaret for opplæringen i TV-titting og sofasliting, det skal skolen få slippe.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. februar 2013 #21 Skrevet 18. februar 2013 Morsomt med disse antimobbekampanjene, de virker i hvert fall ikke hvis det er skolens prosjekt og foreldrene ikke tenker at det er viktig at deres unge hjelper til med at alle skal ha det greit. Det eneste de gjør er å utløse skred av mobbing, fordi plutselig tenker alle på mobbing, og alt blir mobbing, om det nå er en dult i gangen eller faktisk. Og det er lite heldig for da blir det vanskelig å ta tak i de virkelige episoden. Og så har man jo foreldrene som oppdager mobbing, og hver dag spør ungen;Ble du mobbet litt dag eller? Og som i ren lykke ringer skolen den dagen ungen er lei og sier ja, og så setter himmel og jord i bevegelse.. Nevnte jeg at jeg ikke er så glad for sånne anti-mobbekampanjer?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. februar 2013 #22 Skrevet 18. februar 2013 Hos oss skulle jeg ønske skolen tok ansvar for lærlingen og såklart følge opplæringsloven. Lucky foreldre som kan kreve mer fysisk aktivitet og. " Min" kontaktlærer sa faktisk : vi lærere er bare ett hjelpemiddel, det er foreldrene som er ansvarlige for læringen. Om det er slik fatter jeg ikke hvorfor pedagogikk ikke var pensum på landbrukskolen..... Det er da du skal sitere passende fraser fra loven.. joda foreldrene har ansvaret, men alt med din unge er på skolen, så har du delegert det ansvaret. Da må du kunne stole på at jobben blir gjort bra?
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 18. februar 2013 #23 Skrevet 18. februar 2013 Skjønner ikke hvordan lærere skal kunne greie å få fysisk fostring inn i den sausen de allerede har av et skjemavelde og sparetiltak i øst og vest. Frelst dem fra litt av rapporteringen og kontortiden og du vil finne glade og kreative lærere som ikke har noe problemer med å ta ting "ut" av firkanten. Am I barking up a totally wrong three here?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå