Gå til innhold

Hvordan spare penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bli flinkere med penger, så har bestemt oss for å handle bare en gang i uken og følge en ukesmeny. Vi bruker himla mye penger på mat, og tull på butikken så :)

Andre sparetips? Billige matvarer som også smaker godt foreksempel? :)

Anonym poster: 280259abd724e51e67948976b1e15d42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk tid på å lage et gjennomtenkt budsjett. Gå gjennom kontoutskrifter og få detaljert oversikt over hva dere bruker penger på, og bli enige om hvor dere kan kutte. Abonnementer på blader, aviser o.l. kan dere feks kutte ut - les på nett. Forhandle dere til bedre fordikringsbetingelser, bedre rente på lån osv..

Anonym poster: 582d4e4f13844ff11fa396909f5632d1

Skrevet

Bestem deg for at du ikke skal kjøpe noe bare fordi du har lyst på det. Start med 1 mnd shoppe-stopp. Og så kan du fortsette. Ingen nye klær som det ikke virkelig er behov for (av typen, ungen har vokst fra vinterdressen) "skal på fest og har ingenting å ha på meg" er ikke gyldig grunn.

Planlegg middagene og handle en gang i uken. Dersom det går tomt for noe i løpet av uken, så må du vente til neste handledag før du får påfyll (utenom bleier selvfølgelig)

Opprett egen sparekonto, og overfør et beløp automatisk hver mnd. Bestem deg for at sparekontoen ikke er medregnet i de pengene du har å rutte med. Er brukskontoen tom, så har du ikke penger. Punktum.

Ta en kikk på renter på lån, forsikringer og hør om noen har bedre tilbud til deg. Det kan være en del å spare på dette.

Betal regninger i tide. Det er sure penger å måtte ut med straffegebyrer. Det er ikke mange kronene hver gang, men hvis du ikke har kontroll, blir det noen lapper etterhvert.

Enig med budsjett. Det er lurt å ha et evisst forhold til eget forbruk!

Lykke til:)

Anonym poster: e4bf2dea17a8115595637c9c5abef528

Skrevet

Betal fortere ned på lån!!! :-D

Anonym poster: ddc2c70f73d62f6cc0a78f77a7a28f0f

Skrevet

Unngå i størst mulig grad å gå i butikker! (Nå tenker jeg ikke på matbutikken...).

Som en annen skriver, vurder nøye om du MÅ ha det du planlegger å kjøpe. Og om du finner ut at du MÅ ha f.eks. ny jakke til ungen, og drar ut for å kjøpe jakka, så kjøp jakka og dra hjem igjen. Må du innom flere butikker i letingen, så kikk kun etter akkurat jakka.

Når jeg selv er ute og kikker etter noe, tar jeg ofte meg selv i å få veldig lyst på ting, se ting som hadde vært "perfekt" til en av ungene (men som de ikke trenger), og "se behov" (det hadde vært greit å ha/sånn trenger vi sikkert snart!). Uten at jeg har sett behovet før jeg drar ut. Da ser jeg det sannsynligvis ikke hjemme heller.

Min konklusjon er at det er velidg lett å kjøpe mer enn man skulle eller burde om man er i butikker - varene frister - og man bør unngå å gå i butikker utenom når man MÅ ha noe.

Anonym poster: 52424074fdcbfb210a3ffebae202d4f0

Skrevet

Jeg har spart masse på å ikke være kravstor til kvaliteten og fargene på klærne til barnet, hun har stort sett kun det hun har arvet. Ganske utvasket, og ofte ikke slike klær jeg ville valgt, men fullt brukbart.

Kjøper kun brukte klær til meg selv. Bruker gjennomsnittlig maks 150 kr i mnd, en gang i blant tar jeg storinnkjøp av undertøy og sokker (ikke brukt).

Europris har gode håndsåper, 500 ml for 10 kr (kjøpte 6 slike, og har dermed håndsåpe til neste vinter), gode og billige dusjsåper har de også. En dag i uka kan man kjøpe tre pakker papir for prisen av to.

Som reklamen sier - pant alt alltid! Det er dine penger, du har betalt for de kronene.

Det er mine tips, lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...