Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #1 Skrevet 17. februar 2013 Samboeren min er under utredning for leddgikt. Vi vet vel egentlig at det er det han har... Og vi har fått beskjed om å endre kostholdet hans. Og det sjønner dere, det blir ikke lett. For han er en veldig usunn person og er avhengig av søppelmat:( Dette gjør han hver dag: - Drikker 1 liter kaffi - 1/2 liter brus - Kan spise en potetgull pakke til kvelds. - Spiser han ikke potetgull så kjøper han seg en burger eller kebab. + han røyker og drikker mye øl i helgene. Dette spiser han IKKE: - Grønnsaker og frukt - Fisk - Annen sunn mat Dette blir ikke lett... Hvilken mat føler dere hjelper på sykdommen, og hvilken mat gjør den verre? Vi tar gjerne i mot andre råd og tips. Anonym poster: acecec5cc1336f603cb13e35a92b7ff0
Kjærepære Skrevet 17. februar 2013 #2 Skrevet 17. februar 2013 Er det du som handler og lager mat? Gi ham null alternativer. Lag kun sunn mat. Om han da "jukser", så er det faktisk hans ansvar, ikke ditt. Beklager om jeg virker kynisk, men det er HAN som må ta ansvar her. Du skal kun være støtte og hjelp. Jeg vet ikke hvilken type mat som virker positivt inn på leddgikt, men jeg vet jo hva som er sunt? Hva med en del kylling i starten? Tror fet fisk er veldig gunstig for leddgikten pga det sunne fettet.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #3 Skrevet 17. februar 2013 Svinekjøtt bør man ikke spise, da det gjør leddgikten verre! Kaffe og koffein virker også inn på gikten. Det samme med kunstig søtning. Så det viktigste er å spise mest mulig grønnsaker igrunn. Anonym poster: 9c976adf61636db11dbd561708d3ca85
Himmel og hav Skrevet 17. februar 2013 #4 Skrevet 17. februar 2013 Jeg kan svare på vegne av svigerfar som har leddgikt. Han er absolutt på sitt beste når han holder seg helt unna kjøtt i alle former. Han karer det ikke alltid, men vet at etter en kjøttmiddag så vil han være verre i noen dager. Samboeren må ville det selv for å klare å legge om kostholdet så drastisk, men om han merker at det gjør han bedre så hjelper det kanskje på motivasjonen?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #5 Skrevet 17. februar 2013 Han som elsker kjøtt.. Huff dette blir ikke lett:( Takker for svar. Ja det er som regel jeg som handler, men han er så sta på det han spiser. Men som dere sier, det er jo kun han det går utover. Men jeg blir nok påvirket jeg også, jeg er ikke sugen på å leve livet sammen med en mann som er krokete før han fyller 40.. Anonym poster: acecec5cc1336f603cb13e35a92b7ff0
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Det er noe dere må finne ut selv, hva han tåler eller ikke. Min revmatolog sier at alle er forskjellige og blir derfor feil å holde seg unna svin f.eks siden "alle" blir dårligere av det. Jeg lever som normalt, men går på methotrexate, som hjelper mye. For meg spiller det ingen rolle om jeg holder meg unna de matvarene som "ikke" er bra eller ikke. Eneste som hjelper meg er faktisk medisinene så er forskjell fra person til person, men er generelt bedre med sunt kosthold Anonym poster: 54d933d07538d8927a22ce37b1eb01d4
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #7 Skrevet 17. februar 2013 Det er nesten som jeg håper du blir ensom, syk og alene med dine holdninger, for du virker usympatisk siden du vil gå fra han fordi han er syk. Anonym poster: 683747a2a6d9d46cd85d0d11da29bde9
Gjest sug lut Skrevet 17. februar 2013 #8 Skrevet 17. februar 2013 Det er nesten som jeg håper du blir ensom, syk og alene med dine holdninger, for du virker usympatisk siden du vil gå fra han fordi han er syk. Anonym poster: 683747a2a6d9d46cd85d0d11da29bde9 Ingen gidder bære noen som ikke gjør mine til å hjelpe til sjøl, så det forstår jeg veldig godt. Hun sier vel ikke akkurat at hun går på dagen fordi han er syk heller.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #9 Skrevet 17. februar 2013 Ble kvalm av det du skrev sist HI! Mannen din fortjener ei dame som støtter han i sykdommen! Ikke ei som "ikke er sugen på en krokete mann før han er 40" Anonym poster: 54d933d07538d8927a22ce37b1eb01d4
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #10 Skrevet 17. februar 2013 huff ser nå at det kan lett misforståes det jeg skrev. Han blir jo kun krokete om han ikke tar vare på seg selv og gir faen slik som han har gjort hittil. Selvfølgelig går jeg ikke i fra han!!! Anonym poster: acecec5cc1336f603cb13e35a92b7ff0
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #11 Skrevet 17. februar 2013 Det er nesten som jeg håper du blir ensom, syk og alene med dine holdninger, for du virker usympatisk siden du vil gå fra han fordi han er syk. Anonym poster: 683747a2a6d9d46cd85d0d11da29bde9 Måten HI skrev at hun ikke har lyst å leve med en mann som er krokete før han er 40 var lite sympatisk, enig der. Men ærlig talt.... hvis jeg hadde hatt en mann som levde så usunt og som ikke er interessert i å prøve legge om kostholdet for å se om han blir bedre.... han hadde heller ikke jeg orket å være sammen med! Slik det er virker på meg så tar nå HI ansvar for mannens helse - og det vil på sikt aldri gå bra. Hun blir misfornøyd når han velger å leve så usunt, han blir trolig sur fordi hun "maser". Det er som å kjøre en bil i full fart inn i fjellveggen, etter min mening. Hvis mannen viste vilje og faktisk prøvde, så hadde det vært en annen sak. Med et slikt kosthold som det HI beskriver at mannen har så er det ikke rart at han begynner å få helseproblemer! Han får ikke i seg den næringen han trenger, trolig har han mangler på en del allerede. All kaffe og brus er veldig surt og tapper kroppen for viktige mineraler - blant annet mineraler som vi er avhengig av for at vi ikke skal få muskel- og leddplager. Med den livsstilen som HIs mann praktiserer så er han i full fart mot både den ene og andre livsstilssykdommen, ikke bare evt leddgikt..... Det er hans valg, men han kan ikke kreve at andre skal backe ham opp i det valget! HI - det finnes mange gode og dyktige terapeuter/leger med ekstrautdanning innen kost og ernæring. Se om du får mannen med til en slik. De kan ofte forklare hva det er han faktisk gjør mot kroppen sin, og hva som skal til for å få det bedre. Anbefaler deg å sjekke f.eks. Dr Hexeberg eller Dr Luneng i Oslo eller Dr Øverby i Arendal. Tror du trenger at noen utenforstående forteller mannen din - og får ham til å forstå! - hva han må gjøre for egen helse. Hvis du tar denne kampen alene så vil du etter all sansynlighet slite deg ut og tape kampen. Lykke til! Anonym poster: 6c8e820e724db48f60b7faa6e2793789
skjotta Skrevet 17. februar 2013 #12 Skrevet 17. februar 2013 mamma har aggressiv leddgikt... kostholdet hennes måtte endres fordi hun trengte veldig mye kortison og dermed utviklet diabetes... var skikkelig skummelt ett par dager der, da vi endelig fikk sendt henne inn på sykehuset... mange av medisinene for leddgikt er skikkelig harde/sterke, men skal han ha noen av dem vil han få kosthold rådgivning på sykehuset. jeg og min søster var også på "pårørende kurs" der vi fikk masse informasjon som pasienten kanskje glemte eller ikke ville dele med oss (informasjonen ble gitt generellt. gav oss mulighet til å spørre og grave litt ;-) )
Hybelkanina Skrevet 17. februar 2013 #13 Skrevet 17. februar 2013 Leddgikt eller ei. Mannen din trenger seriøst en kostholdstransplantasjon.... Det der hørtes ikke bra ut for noen.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #14 Skrevet 17. februar 2013 Ikke sikkert at endring i kostholdet hjelper. Men han bør passe vekta. Så er han overvektig bør han absolutt passe kostholdet. Min erfaring med leddgikt er at dersom jeg har det tøft psykisk så får jeg mer vondt. Anonym poster: ee8237d8086f8243405d1aa093db318c
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #15 Skrevet 17. februar 2013 #12: Du skriver mye bra, og fikk meg til å tenke på andre ting også. Selvfølgelig kan jeg ikke dra dette lasset alene. Og det er som du sier, jeg har mast i mange år om at han bør spise sunnere, og han blir sur, av og til fly forbanna! Jeg innser at han må få høre dette av fagfolk, de som virkelig vet hva de snakker om.. Vitamin og mineralmangler har han garantert, med tanke på alt han ikke spiser (og spiser/drikker...) Synes det er rart at han ikke har fått noen time til kostholdsveiledelse på sykehuset enda siden det er så mange som skriver det her.. Men han får det vel ganske snart da vil jeg tro. Lei sak dette, føler meg utrolig hjelpeløs. Vanskelig å hjelpe en som ikke vil hjelpe seg selv... HI Anonym poster: acecec5cc1336f603cb13e35a92b7ff0
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #16 Skrevet 17. februar 2013 #12: Du skriver mye bra, og fikk meg til å tenke på andre ting også. Selvfølgelig kan jeg ikke dra dette lasset alene. Og det er som du sier, jeg har mast i mange år om at han bør spise sunnere, og han blir sur, av og til fly forbanna! Jeg innser at han må få høre dette av fagfolk, de som virkelig vet hva de snakker om.. Vitamin og mineralmangler har han garantert, med tanke på alt han ikke spiser (og spiser/drikker...) Synes det er rart at han ikke har fått noen time til kostholdsveiledelse på sykehuset enda siden det er så mange som skriver det her.. Men han får det vel ganske snart da vil jeg tro. Lei sak dette, føler meg utrolig hjelpeløs. Vanskelig å hjelpe en som ikke vil hjelpe seg selv... HI Anonym poster: acecec5cc1336f603cb13e35a92b7ff0 Det du kan gjøre er å ringe til mannens lege og si det som det er, at du er bekymret for kostholdet hans og det at han ikke forstår sammenhengen mellom kosthold og helse. Og så ber du om at legen kontakter sykehuset og ber om at dere (ikke bare han!) blir innkalt til kostholdsveiledning. Og du kan fint be om at det ikke blir nevnt at det er du som har tatt initiativ til dette. Som du sier - ikke dra lasset selv, for du kan ikke leve livet for mannen din, han må ville det selv. Du viser at du bryr deg om ham siden du ønsker å hjelpe ham. Men du har faktisk rett til å stille noen krav til ham. Du kan ikke kreve at han gjennomfører det, men du kan stille noen krav til ham ift at han tar ansvar for egen helse på en positiv måte. Nettopp fordi det at hvis han ikke gjør det så risikerer dere at forholdet ryker. Håper dere finner ut at det og får den hjelpen dere trenger # 12 Anonym poster: 6c8e820e724db48f60b7faa6e2793789
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #17 Skrevet 17. februar 2013 Det er nesten som jeg håper du blir ensom, syk og alene med dine holdninger, for du virker usympatisk siden du vil gå fra han fordi han er syk. Anonym poster: 683747a2a6d9d46cd85d0d11da29bde9 Det der tror jeg du tolka litt feil, og det er ingen grunn til å være så ufin. Tolket det ikke som at Hi vil gå fra mannen fordi han er syk, hun vil vel snarere hjelpe han til at han ikke skal bli sykere...? Eller? Lurer på hvem som er usympatisk her, som ønsker andre syke og ensomme!!! Anonym poster: 10921f4eadad62bd1155fc37f58da9a8 Anonym poster: 10921f4eadad62bd1155fc37f58da9a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå