Gå til innhold

pappapermisjon.. 12 eller 15 uker?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det blitt 15 uker nå?

HÅPLØST og ikke kunne bestemme slikt selv. Noen her som har kommet utenom det og bare mor kunne gå hjemme?

 

Anonym poster: 3f114c2da3557cdcf9a84282c24d1ab8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 uker hvis barnet blir født før 1.juli. 14 uker etter det. Da får også mor ekstra uke.

 

Anonym poster: 48b8711d53f69f155124e1d2b347cedc

Skrevet

Den er 12 uker nå, men blir 14 uker fra 01.07.13

 

Anonym poster: cb53a8fa51422e148c6bba957de5cd8f

Skrevet

Mor får IKKE ekstra uke. Mor får fedrekvoten hvis far er syk eller ikke har rett på fedrekvote.

 

Anonym poster: cb53a8fa51422e148c6bba957de5cd8f

Skrevet

Mor får IKKE ekstra uke. Mor får fedrekvoten hvis far er syk eller ikke har rett på fedrekvote.

 

Anonym poster: cb53a8fa51422e148c6bba957de5cd8f

 

Tull. Stønadsperioden forlenges totalt med 2 uker. Og mor får like mange lovpålagte uker som far (istedetfor 6, som er nå). Tiden i midten kan deles som man vil .

 

Endringene innebærer en ny fordeling av foreldrepengeperioden mellom mor og far fra 1. juli 2013. I tillegg utvides den totale foreldrepengeperioden med 2 uker.

 

Foreldrepengeperioden deles i tre med en mødrekvote, en fedrekvote og en periode som foreldrene kan dele mellom seg.

Endringen innebærer at det innføres en mødrekvote. Dermed får far og mor rett til en like stor del av perioden etter fødsel. Den resterende del av perioden, fellesperioden, bestemmer foreldrene selv hvordan de vil fordele. Foreldrene må aktivt ta stilling til og planlegge hvordan de skal fordele fellesperioden.

Endringene gjelder for fødsler og omsorgsovertakelse ved adopsjon fra 1. juli 2013 og senere. Fra samme tidspunkt utvides fedrekvoten fra 12 til 14 uker. Fra 1. juli er også mødrekvoten på 14 uker.

 

 

Anonym poster: 48b8711d53f69f155124e1d2b347cedc

Skrevet

Når stønadsperioden utvides med to uker, og fedrekvoten utvides med to uker, sier det jo at mor ikke får flere uker enn det hun har hatt til nå.

 

Anonym poster: cb53a8fa51422e148c6bba957de5cd8f

Skrevet

Når stønadsperioden utvides med to uker, og fedrekvoten utvides med to uker, sier det jo at mor ikke får flere uker enn det hun har hatt til nå.

 

Anonym poster: cb53a8fa51422e148c6bba957de5cd8f

 

Hun har fått flere lovpålagte, jo. Til nå har 9 vært mors, nå er det 14, som hun MÅ ta, i likhet med far.

De resterende ukene har aldri vært "mors uker", de har vært til fordeling mellom foreldrene, og dermed såkalte "fellesuker".

 

Anonym poster: 48b8711d53f69f155124e1d2b347cedc

Skrevet

Næmen i svarte da! Kan de for f... ikke la folk få bestemme dette sjøl! Da er jeg glad jeg fikk mitt siste barn i sommer, slik at jeg ikke trengte å fly hjemme i 14 uker+de 4 ferieukene man også må ta, og "heldigvis" kunne begynne å jobbe i igjen etter "bare" 10 uker. Når jeg som mor blir smårar og deppa av å stelle baby hjemme, så ser jeg fort for meg hvor mange mannfolk som sikkert også opplever det slik, og det beste for barnet er at den som best egnet og trives med å stelle barnet det første året bør få velge det.

 

Lovpålagte uker til hist og pist... Pføy!

 

Anonym poster: edb094007e2845bca32e874e70c85b97

Skrevet

Næmen i svarte da! Kan de for f... ikke la folk få bestemme dette sjøl! Da er jeg glad jeg fikk mitt siste barn i sommer, slik at jeg ikke trengte å fly hjemme i 14 uker+de 4 ferieukene man også må ta, og "heldigvis" kunne begynne å jobbe i igjen etter "bare" 10 uker. Når jeg som mor blir smårar og deppa av å stelle baby hjemme, så ser jeg fort for meg hvor mange mannfolk som sikkert også opplever det slik, og det beste for barnet er at den som best egnet og trives med å stelle barnet det første året bør få velge det.

 

Lovpålagte uker til hist og pist... Pføy!

 

Anonym poster: edb094007e2845bca32e874e70c85b97

 

Så hva gjør man om hverken mor eller far trives med å være hjemme? Slenger ungen i bhg når den er 2 uker?

 

Hva med å la være å få barn om man ikke gidder ta seg av dem?

 

Forresten står det deg helt fritt å takke nei til permisjonspengene å bare begynne åjobbe igjen. Men skal du motta denne gullskjeen fra staten som heter permisjonspenger, så må du nesten gidde å folholde deg til de reglene de setter. På samme måte som uføre må for å få uføretrygd, og arbeidsledige må for å få dagpenger.

 

Liker du det ikke, kan du flytte til feks USA, der man sjeldent får en dritt. Eller som sagt, du kan takke nei til pengene og jobbe, og sende ungen til noen som gidder å ha den.

 

Anonym poster: 48b8711d53f69f155124e1d2b347cedc

Skrevet

Det er hekt latterlig at folk ikke skal få velge dette selv slik som de kan i alle andre land som har en slik permisjonsordning.

 

Men sånn får det i vårt flotte demokrati, hvor de såkalt folkevalgte ikke er folkevalgte lenger.

 

For hvem stemte egentlig på SV og audun lysbakken? Ikke mange, partiet havnet jo omtrent under sperregrensen men alikevel sitter de i regjering og kan bestemme sånt som dette, sykt!!

 

Anonym poster: b223a7192110461496301e3867df08c8

Skrevet

Det er hekt latterlig at folk ikke skal få velge dette selv slik som de kan i alle andre land som har en slik permisjonsordning.

 

Men sånn får det i vårt flotte demokrati, hvor de såkalt folkevalgte ikke er folkevalgte lenger.

 

For hvem stemte egentlig på SV og audun lysbakken? Ikke mange, partiet havnet jo omtrent under sperregrensen men alikevel sitter de i regjering og kan bestemme sånt som dette, sykt!!

 

Anonym poster: b223a7192110461496301e3867df08c8

 

Nå er det svært få andre land som har en permisjonsordning, og de som har det har en mye dårligere enn det vi har.

Igjen, liker du det ikke, kan du flytte dit.

 

Anonym poster: 48b8711d53f69f155124e1d2b347cedc

Skrevet

Næmen i svarte da! Kan de for f... ikke la folk få bestemme dette sjøl! Da er jeg glad jeg fikk mitt siste barn i sommer, slik at jeg ikke trengte å fly hjemme i 14 uker+de 4 ferieukene man også må ta, og "heldigvis" kunne begynne å jobbe i igjen etter "bare" 10 uker. Når jeg som mor blir smårar og deppa av å stelle baby hjemme, så ser jeg fort for meg hvor mange mannfolk som sikkert også opplever det slik, og det beste for barnet er at den som best egnet og trives med å stelle barnet det første året bør få velge det.

 

Lovpålagte uker til hist og pist... Pføy!

 

Anonym poster: edb094007e2845bca32e874e70c85b97

 

Så hva gjør man om hverken mor eller far trives med å være hjemme? Slenger ungen i bhg når den er 2 uker?

 

Hva med å la være å få barn om man ikke gidder ta seg av dem?

 

Forresten står det deg helt fritt å takke nei til permisjonspengene å bare begynne åjobbe igjen. Men skal du motta denne gullskjeen fra staten som heter permisjonspenger, så må du nesten gidde å folholde deg til de reglene de setter. På samme måte som uføre må for å få uføretrygd, og arbeidsledige må for å få dagpenger.

 

Liker du det ikke, kan du flytte til feks USA, der man sjeldent får en dritt. Eller som sagt, du kan takke nei til pengene og jobbe, og sende ungen til noen som gidder å ha den.

 

Anonym poster: 48b8711d53f69f155124e1d2b347cedc

 

Far har gledet seg til å ta den! Og han har gledet seg over permisjonstiden siden den startet for han! Og har er kjempeflink! Og jeg synes det er en fabelaktig flott ordning med foreldrepenger, men å lovpålegge uker til hver av foreldrene er tull og det ødelegger for likestillingsarbeidet som kvinner har slitt for i årtier nå!

 

Anonym poster: edb094007e2845bca32e874e70c85b97

Skrevet

Nå er det svært få andre land som har en permisjonsordning, og de som har det har en mye dårligere enn det vi har.

Igjen, liker du det ikke, kan du flytte dit.

Anonym poster: 48b8711d53f69f155124e1d2b347cedc

 

Et svært foruroligende svar, egentlig, at dersom du ikke liker ting, så kan man flytte? Hvordan kan man være med å bygge opp et land til å bli slik man ønsker det dersom man flytter fra det? Så hvis man ikke liker styreformen i det landet man bor i, så anbefaler du folk verden over å flytte fra det, istedenfor å være med å forbedre det utgangspunktet man lever i? Kan bli mye flytting over grensene av slikt.

 

Men, på en annen side, kanskje det burde blitt den nye greia, litt sånn åpne grenser med meny ved grenseovergangen. Man kan da velge å bosette seg etter ønsket styreform, fritt frem. Det kan bli litt trangt her, og litt tomt andre steder, men pytt. La Annie råde, hurra, hurra, hurra!

Skrevet

Det er hekt latterlig at folk ikke skal få velge dette selv slik som de kan i alle andre land som har en slik permisjonsordning.

 

Men sånn får det i vårt flotte demokrati, hvor de såkalt folkevalgte ikke er folkevalgte lenger.

 

For hvem stemte egentlig på SV og audun lysbakken? Ikke mange, partiet havnet jo omtrent under sperregrensen men alikevel sitter de i regjering og kan bestemme sånt som dette, sykt!!

 

Anonym poster: b223a7192110461496301e3867df08c8

 

Nå er det svært få andre land som har en permisjonsordning, og de som har det har en mye dårligere enn det vi har.

Igjen, liker du det ikke, kan du flytte dit.

 

Anonym poster: 48b8711d53f69f155124e1d2b347cedc

 

Alle de nordiske landene har omtrent samme ordning som oss, men uten tvang av noe slag. Rull inn nebbet du!

 

Anonym poster: b223a7192110461496301e3867df08c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...