Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #1 Skrevet 16. februar 2013 Skal tilbake i jobb om 2 mnd, men har bestemt meg for å si opp nå. Jeg har tre mnd oppsigelsestid. Jeg antar at arv.giver da ønsker at jeg skal jobbe den siste måneden av oppsigelsestiden når min perm er over. Men hva da med ferien jeg har opparbeidet meg? Er det ikke slik da at de kan pålegge meg å ta ferien før oppsigelsestiden går ut? Men når jeg bare skal jobbe fire uker og har opparbeidd fem uker ferie (inkl overflyttet ferie), er det ikke da slik at de må utbetale for ferien? Og samme hvis de ber meg jobbe istedet for å ta ut ferien at de må utbetale all ferie? Anonym poster: 1126642e5f6d407e82da6d9615ee1c70
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 Kan du ikke ta ferie nå mens du er i permisjon da? Man kan få utsettelse av permisjon for å avvikle lovbestemt ferie. Permisjonstiden din blir da forlenget med 5 uker. Og så kan du si opp stillingen din når du tar ferie. Hør også med arbeidsgiver hva de tenker, det kan da være ugunstig for de også at du bare jobber 4 uker for å deretter slutte. Anonym poster: 827bf867618127e80cddc17c2586e2e4
hol(L)y COW Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 ....Så vidt jeg husker....Dersom tiden for ferien ikke er planlagt før du sier opp kan arbeidsgiver si at du må jobbe i hele oppsigelsestiden. Så må du ta ferien etterpå. Men er noen år siden jeg sjekket dette så ikke ta det for 100% god fisk
hol(L)y COW Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Feriepenger får du selvsagt utbetalt når du slutter uansett.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #5 Skrevet 16. februar 2013 ....Så vidt jeg husker....Dersom tiden for ferien ikke er planlagt før du sier opp kan arbeidsgiver si at du må jobbe i hele oppsigelsestiden. Så må du ta ferien etterpå. Men er noen år siden jeg sjekket dette så ikke ta det for 100% god fisk Greit nok, men da må de jo betale meg for de dagene jeg har ferie, i tillegg til feriepengene. Ikke sant? Anonym poster: 1126642e5f6d407e82da6d9615ee1c70
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #6 Skrevet 16. februar 2013 Kan du ikke ta ferie nå mens du er i permisjon da? Man kan få utsettelse av permisjon for å avvikle lovbestemt ferie. Permisjonstiden din blir da forlenget med 5 uker. Og så kan du si opp stillingen din når du tar ferie. Hør også med arbeidsgiver hva de tenker, det kan da være ugunstig for de også at du bare jobber 4 uker for å deretter slutte. Anonym poster: 827bf867618127e80cddc17c2586e2e4 Nesten helt riktig, bortsett fra at den LOVBESTEMTE ferien er 4 uker + 1 dag, ikke fem hele uker. Det er kun dette du kan ta ut under permisjonen, per kalenderår. De siste fire dagene er tariffbestemt. En liten forskjell der b Anonym poster: 41930328a709e61705f289a0717f18ea
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #7 Skrevet 16. februar 2013 ....Så vidt jeg husker....Dersom tiden for ferien ikke er planlagt før du sier opp kan arbeidsgiver si at du må jobbe i hele oppsigelsestiden. Så må du ta ferien etterpå. Men er noen år siden jeg sjekket dette så ikke ta det for 100% god fisk Greit nok, men da må de jo betale meg for de dagene jeg har ferie, i tillegg til feriepengene. Ikke sant? Anonym poster: 1126642e5f6d407e82da6d9615ee1c70 Du får ikke både betalt for feriedager og utbetalt feriepengene. Feriepengene du opparbeidet deg i fjor blir brukt til å betale for feriedagene i år. Det som ikke er utbetalt for feriedager når du slutter får du utbetalt da. Det må du selv ta ansvar for å spare til du skal ha ferie fra den nye jobben. Anonym poster: 5bf2eb4060734f155acb42dd2615135e
Gjest ronja røverdatter Skrevet 16. februar 2013 #8 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Her snakker du om to typer ferie. Det ene er ferien som er overført fra i fjor, det andre er feriepenger som ble opparbeidet i fjor og som skal utbetales i år. Feriedagene som er overført må du enten få ta ut i oppsigelsestiden eller du må få betalt for dem, enten i form av feriepenger opparbeidet i 2011 som ikke ble utbetalt, eller i form av arbeidsdager dersom du har blitt trukket for all ferien selv om du ikke har brukt alle dagen. Det er jo ganske vanlig at alle feriedagene trekkes og feriepenger utbetales f.eks i juni. Når det gjelder ferien for 2013 kan arbeidsgiver forsåvidt forlange at den blir tatt ut i henhold til ferieloven så lenge oppsigelsestiden din er 3 måneder eller lenger. Men har du allerede avtalt tidspunkt for ferien, kan ikke arbeidsgiver forandre på dette bare fordi du sier opp jobben din. Det betyr strengt talt at om du sier opp 1.mars og har fem ukers ferie, kan arbeidsgiver forlange at du tar ut to av de ukene i mai. Men da må han gi deg beskjed med en gang, for du kan forlange 2 mnd varsel for når arbeidsgiver fastsetter ferien. De tre siste ukene kan han ikke forlange at du tar i oppsigelsestiden din fordi du har rett til tre ukers ferie mellom 1.juni og 30.september. Endret 16. februar 2013 av ronja røverdatter
hol(L)y COW Skrevet 16. februar 2013 #9 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Her snakker du om to typer ferie. Det ene er ferien som er overført fra i fjor, det andre er feriepenger som ble opparbeidet i fjor og som skal utbetales i år. Feriedagene som er overført må du enten få ta ut i oppsigelsestiden eller du må få betalt for dem, enten i form av feriepenger opparbeidet i 2011 som ikke ble utbetalt, eller i form av arbeidsdager dersom du har blitt trukket for all ferien selv om du ikke har brukt alle dagen. Det er jo ganske vanlig at alle feriedagene trekkes og feriepenger utbetales f.eks i juni. Når det gjelder ferien for 2013 kan arbeidsgiver forsåvidt forlange at den blir tatt ut i henhold til ferieloven så lenge oppsigelsestiden din er 3 måneder eller lenger. Men har du allerede avtalt tidspunkt for ferien, kan ikke arbeidsgiver forandre på dette bare fordi du sier opp jobben din. Det betyr strengt talt at om du sier opp 1.mars og har fem ukers ferie, kan arbeidsgiver forlange at du tar ut to av de ukene i mai. Men da må han gi deg beskjed med en gang, for du kan forlange 2 mnd varsel for når arbeidsgiver fastsetter ferien. De tre siste ukene kan han ikke forlange at du tar i oppsigelsestiden din fordi du har rett til tre ukers ferie mellom 1.juni og 30.september. Men forresten.... - er der ikke en regel som sier at dersom man har hatt foreldrepermisjon kan man kreve hele ferien utbetalt i penger? Jeg tror foreldrepermisjon er det eneste unntaket i ferieloven for å lovlig få utbetalt ferien i penger om man vil (?) Endret 16. februar 2013 av T82
Gjest ronja røverdatter Skrevet 16. februar 2013 #10 Skrevet 16. februar 2013 Her snakker du om to typer ferie. Det ene er ferien som er overført fra i fjor, det andre er feriepenger som ble opparbeidet i fjor og som skal utbetales i år. Feriedagene som er overført må du enten få ta ut i oppsigelsestiden eller du må få betalt for dem, enten i form av feriepenger opparbeidet i 2011 som ikke ble utbetalt, eller i form av arbeidsdager dersom du har blitt trukket for all ferien selv om du ikke har brukt alle dagen. Det er jo ganske vanlig at alle feriedagene trekkes og feriepenger utbetales f.eks i juni. Når det gjelder ferien for 2013 kan arbeidsgiver forsåvidt forlange at den blir tatt ut i henhold til ferieloven så lenge oppsigelsestiden din er 3 måneder eller lenger. Men har du allerede avtalt tidspunkt for ferien, kan ikke arbeidsgiver forandre på dette bare fordi du sier opp jobben din. Det betyr strengt talt at om du sier opp 1.mars og har fem ukers ferie, kan arbeidsgiver forlange at du tar ut to av de ukene i mai. Men da må han gi deg beskjed med en gang, for du kan forlange 2 mnd varsel for når arbeidsgiver fastsetter ferien. De tre siste ukene kan han ikke forlange at du tar i oppsigelsestiden din fordi du har rett til tre ukers ferie mellom 1.juni og 30.september. Men forresten.... - er der ikke en regel som sier at dersom man har hatt foreldrepermisjon kan man kreve hele ferien utbetalt i penger? Jeg tror foreldrepermisjon er det eneste unntaket i ferieloven for å lovlig få utbetalt ferien i penger om man vil (?) Jo, jeg har forstått det sånn. Foreldrepermisjon og dersom det er sykdom som er årsaken til at man ikke har fått tatt ferie. Da kan man kreve det man har tilgode utbetalt på årets første lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå