Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så trøtt for tiden, tiltaksløs... i tillegg har jeg mistet masse hår (har nå en kort pannelugg uten å ha klippet noe hår!) og neglene mine fliser seg opp (har aldri hatt noen problemer meg neglene mine før). Føler meg utrolig ukonsentrert og er enda mer glemsk enn normalt...

Noen som har lavt stoffskifte?

Jeg har legetime på mandag, men ville bare høre litt om det hvis noen har en formening...

Anonym poster: 383d822691e95b189f902ba245c9bbe0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, men hadde ingen fysiske symptomer, kun kognitive (sliten, ukonsentrert, dårlig hukommelse, "dumhet")

Anonym poster: 51315e567a5a5ab8c465e75115818aec

Skrevet

har diagnosen hypotyreose - ekstremt lavt stoffskifte..

i mitt tilfelle har skjoldbrusktjertelen (den som produserer hormonet tyroxin og som styrer stoffskfitet ditt) dødd litt på en måte, hos mange har denne en redusert funksjon, i mitt tilfelle fungerer den ikke i det hele tatt..jeg merket det mye på at jeg var frossen , konsentrasjonsvansker, tørr hud, tørt og sprøtt hår, mistet mye hår, mye magevondt (hos meg gikk det så langt at noe av organfunksjonen var blitt redusert før det ble oppdaget og jeg fikk medisiner)

men det er lett å finne ut om det er lavt stoffskifte du har, be legen om en blodprøve hvor du får sjekket TSH og T4. TSH bør ligge på 0,5-2,5 (ikke 87 som slik hos meg på det værste...)og T4 bør være rundt 15-20 (om jeg ikke husker helt feil) vises best på TSH i allefall :) Håper dette var noe til hjelp

Anonym poster: a1d46898296482b2aae5922fe0c6720b

Skrevet

Jeg gikk med lavt stoffskifte i mange år før det ble diagnostisert. Mitt mest utpregede symptom var muskelkramper, skjelvinger og kvalme etter at jeg hadde lagt meg om kvelden. Det var veldig ubehagelig. Når dette begynte å skje flere ganger i uken, pluss at jeg besvimte, ble det til at jeg endelig fikk begynt på tabletter. Hadde også en følelse av å ha veldig stort hode når jeg la meg om kvelden.... Høres helt merkelig ut, men når jeg lukket øynene kjentes det ut som om jeg hadde et svært ballonghode, med små øyne, liten munn og en stor tunge.... Følelsen forsvant når jeg åpnet øynene.... Veldig ekkelt.

Merket ikke noe spesielt på håret, eller andre fysiske ting. Veldig trøtt. Har nå diagnosen hypothyreose, og tar tabletter hver dag.

Få legen til å ta en stoffskifteprøve, det er bare en vanlig blodprøve, så det er fort gjort :)

Anonym poster: 7c949522af4f77885f55fa8621700bfc

Skrevet

Kan høres slik ut, ja.

Hos meg hopper stoffskiftet opp og ned (Har operert bort skjoldbruskkjertelen)

Har jeg lavt stoffskifte legger jeg voldsomt på meg, gjerne med masse vann i kroppen og strekkmerker, blir lett andpusten, mister hår, sprø negler, problemer med å regulere varmen i kroppen, forstoppelse/diare/kvalm/magekramper/vondt i magen, vondt i hodet og øynene, konsentrasjonsproblemer (Kan kjenne meg nesten dement til tider)

Dessverre er det en trend for leger å gi mindre Levaxin enn ønskelig, så slik har jeg hatt det nå i nesten ti år. Har ikke råd til å gå privat =/ Håper du har en bedre lege.

Anonym poster: 2e6ddc621c1208f97c8d65c0d23cc7d9

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er helt ny her, og lurer på noe ang. stoffskifte. Er 21 år, og fikk brev av legen " blodprøver viser at du har noe lavt stoffskifte, THS 5,13 (normalt 0,27-4,20). Jeg har fått levaxin, 25 mg om dagen. Har jeg garantert lavt stoffskifte? Er det noe jeg bør tenke på når det gjelder kosthold? Kommer jeg til å legge på meg? Hilsen redd jente

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...