Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Hvordan reagerer de på det? Sønnen min har så fryktelig kløe. Han får også noe utslett med nupper, store og små. Utslettet går fra overarmen, siden av magen, magen, rompa og nedover lårene. Har hatt han til legen pga. dette før, men de finner ikke noe. Han bruker alltid ull på denne tiden av året. Ikke reagert så kraftig før. Men nå lurer jeg på om det kan være det. Smører han godt med fet krem, og olje innimellom, Dusjer nå også bare et par ganger i uka etter anbefaling fra lege. Han har fått sterkere krem, men beskjed om å bruke den lite. Han er 6 år. Anonym poster: fbca83b4af8bea344c2d1d6d918f8986
kaksy Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Har du prøvd å bruke bomull kun et par uker for å se om det bedrer seg? Å ha helt ullkarantene? Min reagerte på ull da han var 0-1 år, men vokse det heldigvis av seg. Men da så vi lett at det var ullet som var problemet, for han fikk sår der ullen var inntil huden. Han hadde blant annet en strikket mariusheldrakt, der ull kom inntil halsen. Superfin. Men det var tortur for han å ha på. Han kunne kun bruke den med en genser med krage og lignende slik at huden ikke kom i kontakt med ulla. Får håpe det er ulla som er problemet da. Å unngå ull er jo ikke umulig. Verre hvis det er andre eksem som er vanskeligere å unngå. Det er og en rekke produkter der det er ull ytterst, og andre stoffer innerst mot huden. Men min tålte ikke det da han hadde et "snev av atopisk eksem". Da reagerte han på alt uansett.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #3 Skrevet 15. februar 2013 Jenta mi reagerer omtrent slik som gutten din. Hun er tre. Vi bruker bare ull som har bomull på innsiden og omikke vi har det tilgjengelig så bruker vi bare bomull. Bruker krem med kortison i, så hun kan ikke bruke så mye og heller ikke over lengre tid. Hun har atopisk eksem. Hun reagerer også på sitrusfrukter, ketchup og paprika. Anbefaler å bruke en krem som heter Flutivate et par gangr i uken, og Apobase olje krem hver kveld. Funker som bare det. Pass på at han ikke blir for kald og heller ikke for tørr. (Vedovn gir veldig tørr luft) Lykke til Anonym poster: b52c7dd00771f174f4ab48cb3bc62a93
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 Takk så mye for svar! Har ikke hatt ullkarantene nei, for det er først nå det slår meg at det kan være ullundertøyet. Har forsøkt å bytte vaskepulver, men syns ikke det hjalp. Men tenkte å prøve bare bomull fra i morgen. Er den flutivate (?) på resept? Vi har også med kortison, men jeg tør ikke bruke den over de store områdene han sliter. Men han har nok litt atopisk hud han også. Legen sa at det så litt sånn ut. Hun så det bak knærne. Har brukt en fet krem i flere uker nå, hver kveld. Det demper nok kløen der og da. Men da kutter jeg ull for en periode! Takk! Anonym poster: fbca83b4af8bea344c2d1d6d918f8986
Elsker livet Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Jeg har en som klør av ull. Ser ingen utslett, men han skal ikke gå med det om det føles ubehagelig. Han føler seg ofte for varm eller får frysninger. Jeg er litt lik i grunnen. Her går det kun i teknisk undertøy med ull på utsiden. Devold og helly hansen har blant annet den typen. Ellers finner du mye med bomull på innsiden og ull på yttersiden. Bambus er også et fantastisk alternativ, men det er lite utvalg. Hadde droppet ull helt, du vil nok se bedring i løpet av få uker om det skyldes ull. Liker han ull?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Takk så mye for svar! Har ikke hatt ullkarantene nei, for det er først nå det slår meg at det kan være ullundertøyet. Har forsøkt å bytte vaskepulver, men syns ikke det hjalp. Men tenkte å prøve bare bomull fra i morgen. Er den flutivate (?) på resept? Vi har også med kortison, men jeg tør ikke bruke den over de store områdene han sliter. Men han har nok litt atopisk hud han også. Legen sa at det så litt sånn ut. Hun så det bak knærne. Har brukt en fet krem i flere uker nå, hver kveld. Det demper nok kløen der og da. Men da kutter jeg ull for en periode! Takk! Anonym poster: fbca83b4af8bea344c2d1d6d918f8986 Flutivate er på resept ja, og det gjør ingenting å bruke kortison på hele kroppen og på de områdene han har mye utslett. Det eneste dere må være forsiktig med er at han ikke må være i solen før det har gått ti timer etter påsmurning. Men om dere smører om kvelden er jo ikke det noe problem. Prøv å bytte til bomull. Og fortsett å smøre. Det kan nok hjelpe. Vi fikk også beskjed om å ikke bruke vaskepulver på klærne, men flytende vaskemiddel og akyllimiddel som var anbefalt av naaf. Anonym poster: b52c7dd00771f174f4ab48cb3bc62a93
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #7 Skrevet 15. februar 2013 Takk så mye for svar! Har ikke hatt ullkarantene nei, for det er først nå det slår meg at det kan være ullundertøyet. Har forsøkt å bytte vaskepulver, men syns ikke det hjalp. Men tenkte å prøve bare bomull fra i morgen. Er den flutivate (?) på resept? Vi har også med kortison, men jeg tør ikke bruke den over de store områdene han sliter. Men han har nok litt atopisk hud han også. Legen sa at det så litt sånn ut. Hun så det bak knærne. Har brukt en fet krem i flere uker nå, hver kveld. Det demper nok kløen der og da. Men da kutter jeg ull for en periode! Takk! Anonym poster: fbca83b4af8bea344c2d1d6d918f8986 Ja, vær så snill å dropp ull om barnet reagerer. Her ba jeg om henvisning til hudlege da allmennleger har relativt lite peil på eksem o.l. Hudlegen viste meg oppbygging av huden til en atopiker kontra en uten denne plagen, og da forsto jeg godt hvorfor en del atopikere plages med ull. Den irriterer huden noe fryktelig, og samme gjør tøymykner Bruk kun neutral vaskemiddel og ikke skyllemiddel. Der legges det spor igjen i tøyet som kan være en pine for en atopiker. Er du flink følge opp kan barnet vokse det av seg. Her har desverre faren til mine barn fått det så voldsomt at det har spredt seg til ledd og noen steder på kroppen er det store sår. Anonym poster: a6869b2ad67711a805ed7cc5bff59d20
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #8 Skrevet 15. februar 2013 Han klager aldri. Derfor har jeg helle ikke tenkt tanken. Kler det på seg hver morgen uten å si noe. Men han klør noe vanvittig når vi tar av ulltøyet på kvelden. Ser ikke at han klør noe særlig i løper av dagen. Takk for tips! Skal finne ut av det, for sånn kan han jo ikke ha det. Anonym poster: fbca83b4af8bea344c2d1d6d918f8986
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #9 Skrevet 15. februar 2013 Vil tipse om ulltøy spesielt til barn med atopisk eksem fra petit bateau, det er dyrt, men helt supert. Ellers er jeg ingen ullfan da jeg reagerer på det meste selv, men har ok erfaring med devold utenom (den suverene vinneren) petit bateau. Anonym poster: 3948fbacc1c64846f09507ee030ebc28
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #10 Skrevet 15. februar 2013 Jeg hadde han til hudlegen da han var 1,5 år, men det var pga, sprekker og sår i fingertuppene. Da var det ikke noe annet utslett. Så han sliter nok litt med den huden sin han. Har tatt masse blodprøver, mat reagerer han ikke på. Ang. kortison. Fikk beskjed om å ikke bruke den så mye av barnelegen på helsestasjonen. Men var det hudlegen som sa det om kremen og sol? Men da skal jeg bestille en time til legen å få en henvisning til hudlegen igjen. Bruker vanlig omo, men aldri skyllemiddel. Men da skal jeg gå helt over til neutral sitt fra nå. Takk igjen! Anonym poster: fbca83b4af8bea344c2d1d6d918f8986
kaksy Skrevet 15. februar 2013 #11 Skrevet 15. februar 2013 Jeg leste masse sider om atopisk eksem, så google de for å få tips der? Husker at det var anbefalt at eksembarn ikke skal dusje for ofte, for det tørrer ut huden. Du har sikkert hørt det før, men ville bare si det ;-)
Hilde35 Skrevet 15. februar 2013 #12 Skrevet 15. februar 2013 Jeg har også en som reagerer på ull...trur jeg. Skal få sjekket det. Men du kan se det om h*n ikke får utslett under bleia (hvis h*n bruker det), men på resten av kroppen når du bruker ull.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #13 Skrevet 15. februar 2013 Du kan og bruke blenda sitt, helst det flytende og da kan du bruke både vaskem. og skyllem. Jenta mi har atopisk eksem, og reagerer på ull sånn som din gutt. Ho får store røde utslett som klør. Her smører jeg 2 ganger til dagen med Locobase repair (reseptfritt på apotek) og så smører jeg de værste områdene med Locoid/Mildison en til to ganger et par dager og fortsetter med locobasen etter det. (innimellom bruker jeg vanlig hydrokortison også) Et tips til bading, ha i en del babyolje i badevannet, det beskytter huden til gutten din, og så smører du godt lag med krem etterpå Er og enig med de over, kutt ut ulla i en periode og se om det blir bedre + kulde er no dritt bruk kuldekrem på de mest utsatte stedene om han skal ut (tørr og kald luft gjør det værre). Vi har brukt mye bambus (spesielt om natta) Lilleba har mye deilige klær i bambus... Lykke til Anonym poster: 4e72b7a910046f682bcdd3a30b6593ad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #14 Skrevet 15. februar 2013 Han er 6 år, så bleie bruker han ikke lengere Dusjet han også sjeldent nå. Smører godt etter dusj, samt olje i vannet. Har fått mange godt tips og råd, tar de til meg. Så tar jeg han med til hudlegen igjen! Satser på at ullfritt og fet krem gjør susen! Anonym poster: fbca83b4af8bea344c2d1d6d918f8986
Nettie+jentungen Skrevet 15. februar 2013 #15 Skrevet 15. februar 2013 Vi har sett antydning til atopisk eksem, de gangen hun har hatt tydelig eksem og brukt ull har det blomstret opp. Masse røde "nupper" og røde flekker der ulla har vært. Merker og at hun klør fælt.. Fikk tips om en krem på apoteket, men husker ikke hva den heter.. Vi bader som regel i bare rent vann. Noen ganger med olje
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #16 Skrevet 15. februar 2013 Angående krem med hydrokortison: barnelege på spesialistsenter sa til oss at det er bedre å behandle med kortison hyppig en kort periode og bli kvitt eksem enn å smøre litt over lengre periode som ofte må til med milde kremer. Da de får større totaldose med kortison med den små smøringen. Anonym poster: 752d0be94aa25509031779e00b07f3a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå