Gå til innhold

Karriere vs familielivet

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Mange sier at det går helt fint å kombinere karriere med familielivet, men kjenner at jeg sliter litt med det for tiden.

Jeg elsker jobben min, og timene flyr av sted når jeg er der. Men selvsagt betyr barna mine mye mer.

Har alltid tenkt at jeg skal jobbe redusert mens barna er små, noe jeg har gjort frem til nå. Når yngste nå skal starte i bhg har jeg også hatt planer om å jobbe redusert, men kjenner at det skaper litt problemer på jobben. Dvs jobben synes det er helt greit, men jeg vet ikke om jeg rekker å gjøre alt jeg skulle gjort på en tilfredsstillende måte.

Så hva gjør man egentlig? Hvordan får man prioritert både tid med barna og korte dager i bhg samtidig som man skaper en karriere for seg selv?

Klone seg selv, få mannen til å jobbe redusert eller ha fullt fokus på jobb på et senere tidspunkt i livet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig spørsmål. Jeg har valgt å sette meg selv og min karriere først nå. Nå må gubben slakke av på sitt karrierejag, og det gjør han uten protester. Men vårt barn er eldre enn den minste hos deg. Hun har selv aktiviteter på kvelden, og de er det nå pappa som må prioritere.

Skrevet

Er turnus et alternativ for deg? Vi jobber turnus begge to. Nå er jeg i perm, men når vi begge jobber 100 prosent, får likevel barna stor sett korte dager i bhg, fordi en av oss er hjemme om morgen og kan levere sent, eller om ettermiddagen og kan hente tidlig. Setter utrolig stor pris på de rolige morgenene med levering ca 0930-1000.

Har en del ettermiddager på jobb, men da får barne kvalitetstid alene med pappa, og de har de og utrolig godt av;-)

Skrevet

Jeg kjenner at å jobbe redusert med de følgene det innebærer, ikke er et valg for meg. Min yngste er eldre enn din også, men det går an! Jeg vet at min arbeidsgiver ville tilrettelagt for redusert arbeidstid hvis jeg ba om det, men det hadde betydd at jeg fikk en annen posisjon. Rett og slett fordi jobben min er en 100% stilling og vel så det. Jeg løser det ved å jobbe ganske mye etter at ungene er lagt, da gjør jeg mye kontorjobbing. Funker helt fint for familien AS også. Med tre barn er det ikke mulig å overlate fritidslogistikken til mannen, men etter åtte er det fullt mulig å jobbe flere ganger i uka.

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Fleksitid? Da kunne en begynt 6 og den andre 10 da får barna kvalittetstid med de voksne.

Det er drømmen min, men jeg er student på en linje som det viser seg at det er tynt med jobber innen så vi får se vi får se.

Akkurat nå er jeg fornøyd bare jeg finner meg en jobb å gå til. Ser stygt ut som jeg blir ukespendler, men non kameler må man vel svelge. Gbben og poden får flytte etter siden Gubben har en utdannelse som alle trenger.

Hvis du skal jobbe under 100% må du bare være flink til å prioritere det viktige og hvis etterslepet blir for stort må bedriften ta grep.

Eventuelt er det mulig du kan jobbe 100% med hjemmekontor på kveldene slik at barna sover? Det er nok fryktelig slittsomt, men hvis man virkelig vil så fikser det seg, men ville nok ansatt nen til å vaske hus og brette klær i en slik situasjon.

Gjest Anybody
Skrevet

Hvordan tid jobber du da?

Jeg jobber 8-16 og elsker jobben min, ville ikke byttet den vet, mer er første som leverer og siste som henter i bhg omtrent hver dag. Men sånn er det nå. Nå driver jeg med ufattelig mye på si og kjenner samvittigheten gange i meg jeg har ikke str n hel elg med barne siden desember så det kjenner jeg jo veldig på.

Men nå er det slik og det godtar jeg, så blir det enklere når alt går litt mer sv seg selv. Men nå må alle ballene som er i luften falle ned rett sted f jeg smir mens jernet nå er varmt.

Men skjønner godt u vil jobbe redusert det er jo deilig med mye tid ned barna. Kan du ta med noe av jobbe. Hjem da? Sitte en time kveld? Eller hjemmekontor hver fredag for eksempel?

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Takk for gode svar!

Turnus er ikke noe alternativ i min jobb, da dette er en ordinær "kontorjobb". Jeg har både fleksitid og muligheter for hjemmekontor, men det er ofte vanskelig å benytte seg av på grunn av mye møtevirksomhet. I tillegg har bedriften delt lokasjon, så jeg har kontor to steder (som faktisk ligger i to forskjellige fylker!). Det blir også vanskelig å jobbe inn timer på kvelden, fordi jeg jobber så mye kveld uansett for å få ting unna ;)

Jaja, jeg får se hvordan vi skal løse dette. Nå har heldigvis mannen gått med på at vi kan dele ulønnet permisjon de neste mnd. Jeg hadde planlagt å ha ulønnet permisjon fra april til august (for å utsette bhg start), men nå har vi blitt enige om å dele denne. Så jeg får ta en beslutning i august om hvor mye jeg kan jobbe uten at det går utover familielivet.

Kjenner at det ikke er så lett når man gjerne vil være to steder samtidig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...