Gå til innhold

Til dere som har/har hatt fødselsdepresjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når oppdaget dere det?

Hvordan opplevde dere hverdagen?

Og hvordan hjelp fikk dere?

Til slutt, hvor lang tid tok det før dere ble bra igjen?

Hilsen frustrert..

Anonym poster: 470dbe4bc5c9644cddb2120db1ceb55a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Var klar over det helt fra begynnelsen av (var deprimert før jeg ble gravid, og i store deler av svangerskapet).

Hverdagen var ekstremt tung, med en baby som skrek mye pga luft i magen og amper stemning i huset pga min depresjon. Det som hjalp meg var en elektrisk vippehuske til baby og en hund til meg (sa aldri til noen andre enn barnefar at jeg var deprimert) :)

Anså meg selv som ute av depresjonen når baby var litt over 2 mnd, nå er han snart 4 mnd og det blir bare bedre og bedre :)

Anonym poster: df35da0f5ac3895490adabbec50194c9

Skrevet

Flere?

Skrevet

Visste det fra første uke, hverdagen var uten lyspunkter,en hver dag tenkte jeg at i morgen skulle jeg ha det så koselig. Men ingenting var fint. Ønsket å dø, men tanken gjorde meg dårlig fordi barnet mitt ville måtte leve uten mor ( ond sirkel). Jeg hatet livet mitt, og slet med vanskelige tanker hver dag. Telte ned dager til neste milepæl hele tiden.

Det var verst i starten og ble lettere etter ca 2-3 mnd. Etter ca 1 år klarte jeg å se at jeg måtte ha vært deprimert og ikke bare verdens verste mor. Antakelig var jeg over det verste da. Min depresjon var åpenbar for barselgruppen. Helsesøster tok aldri opp tema og jeg hadde aldri time alene med henne, bare i gruppe. Fikk ingen hjelp.

Anonym poster: 9cc2c9f86ab675c748acc55b6bf82f6d

Skrevet

Jeg er gravid nå og deprimert. Har blitt henvist av fastlegen til noen som jobber med gravide og foreldre i barseltiden som har depresjon, angst o.l. Har ikke vært der enda, fordi jeg venter på time.

Men hverdagen oppleves slitsom. Alt er et tiltak. Gråter lett. Fysisk sliten. Føler lite glede over ting jeg normalt ville følt glede over.

Har både mann, barn og hund, men det hjelper ikke. Trekker meg unna de alle sammen og murer meg inne på mitt eget rom...

Anonym poster: 917ee92d8d5f605aa6a52b846d2b295b

Skrevet

Vanskelig å svare på egentlig..

Oppdaget det egentlig ikke før det omtrent var gått over..

Gråt mye, var nedstemt, følte meg veldig mislykka.. Greide ingenting annet enn å holde og mate baby. Når baby sov satt jeg der bare. Spiste ikke før etter mannen var kommet hjem i 16-17 tia på dagen for greide ikke lage noe. Som om jeg var neddopet eller noe.. Levde i en boble der alt dreide seg om baby og mating. Stammet mye og var veldig vanskelig å holde en samtale med.. Helt merkelg å se tilbake på nå.

Fikk ikke noe hjelp, for jeg skjønte det ikke før det var på vei over. Har oratet mye om det med venner i etterkant og det var nok for meg. Men er veldig obs på neste gang.. Da vil jeg snakke med noen om det blir likedan.. Det har samboer fått streng beskjed om å gi meg beskjed om ;)

Begynte vel så smått å fungere igjen etter ca 3 mnd.

Skriv meg gjerne på pm om du vil prate. Husker jeg syntes det var "godt" å høre om at andre ikke taklet det så godt da jeg satt midt oppi det selv..

Skrevet

Oppdaget da lille var omlag 5-6mnd ved en heftig panikk anfall..

Min mann stilte utrolig mye opp for meg og tok meg med ut og oppmuntret meg og pushet meg så jeg ikke skulle stenge meg inne..

Fikk ikke noe annen hjelp enn antideppressiva fra lege før jeg selv insisterte på å få kommet meg til psyklog som hjalp meg utrolig mye.. angrer på at jeg ventet så lenge som jeg gjorde med å komme til psykolog, men var nok den pokkers stoltheten som holdt meg lenge tilbake..

Tok meg 3år+ fra jeg ble syk til jeg var på beina igjen..men hadde skjedd mye før om jeg hadde kommet meg til psykolog fortere (psykologen hjalp meg med å lære kognitiv tanketerapi og pusteøvelser osv..helt flott)

Anonym poster: 4b596400063c52b083b59eb1cd84c0d6

Skrevet

Ble oppdaget 5 år etterpå, da jeg var gravid med nr to. Fikk da samtaler.

Anonym poster: 9940d7565a11f6e8b5e72d55a1a52281

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...