Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Er det noen her inne som vet om psykologer/ barnepsykologer eller klinikker som kan observere samspill mellom mor og barn, og som kan kartlegge tilknytning mellom mor og barn, uten at retten eller barnevernet har gitt oppdrag om det? Altså som gjør det helt privat? Er ubetydelig hvor i landet det er og hvor mye det koster. Prøver å hjelpe en veninne som straks mister barnet sitt på grunn av tull i bv.. Anonym poster: cab6e1d6d58b60a26f972d9be688fefe
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Det er mange psykologer som kan det, men de veier ikke alltid spesielt tungt i retten når det er på oppdrag fra forelderen de jobber. Det fornuftigste er å be Tingretten oppnevne en ny sakkyndig om det er snakk om ankesak fra Fylkesnemnda. Anonym poster: 9d4a4ad70bc2e2432d569b93646cb0e6
Babykilo Skrevet 15. februar 2013 #3 Skrevet 15. februar 2013 Jeg kan ikke det, men ville bare si at dette lukter fishy. Off the record observasjon, hva skal man med det? Objektiviteten ved en slik observasjon vil være ganske så tvilsom. Jeg tviler på det vil være noe som tjener i din venninnes favør. For ikke å snakke om ungen.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 (Men om dere/hun ønsker å gjennomføre det, finnes det en liste over godkjente sakkyndige i slike saker, .pdf-fil her: http://www.psykologforeningen.no/content/download/33710/338458/version/1/file/Kopi+av+GODKJENT.pdf ) Anonym poster: 9d4a4ad70bc2e2432d569b93646cb0e6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Jeg tenker at det ikke skader i alle fall. Om man får en respektert psykolog til å gjøre en utredning, og denne strider mot den sakkyndiges utredning, så må det jo tas hensyn til. Det som kanskje kan være vrient er at det da synes som om man ikke samarbeider med bv/har selvinnsikt og så videre. Men om det oppriktig talt er slik at det virker som om vurderingen er helt feil, så er det gjerne ikke så dumt å få noen andre til å se på det. problemet er som noen sier at det er litt problematisk at hun betaler en psykolog privat for å utrede. Da vil ikke psykologen i samme grad ses på som uavhengig/objektiv. Sånn sett er det kanskje bedre å kreve en ny sakkyndig vurdering, men man får kanskje ikke gjennomslag for det heller. Hadde jeg vært i en slik situasjon ville jeg nok gjort som venninnen din ønsker, slik at alt er prøvd. Psykologen må jo kunne hevde, som vitne i retten, at han eller hun har gjort dette på objektivt grunnlag. Er rapporten/utredningen nøye, evt blir filmet, så bør jo det telle i mors favør dersom det konkluderes med at tilknytningen er akseptabel. Anonym poster: e64cb48b1c0c99588d777a243ad377c3
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Må det være privat, kan hun ikke bare gå til BUP? Vi gjør det, og de observerer og gir råd om samspill osv uten at barnevernet har noe med det å gjøre i det hele tatt... Anonym poster: 2989bfe5304978f093c3ada76092bae1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå