Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Jeg er så skeptisk til denne medisinen da jeg har sett hvordan den virker på kroppen til en vi er støttekontakt for. Rett etter han tar denne amfetamin.medisinen sin, så blir han kjemperar, fjern, enda mer ukonsentrert og urolig. Har også merket veldig store svingninger i humøret hans. Får så vondt av gutten. Alt han spiser er nudler, pølser og cola. Og Rhitalin gir jo både søvnvansker og spisevansker. Er det virkelig verdt det? Med tanke på alle bivirkninger? Jeg vil bare si at jeg respekterer foreldre som tar denne avgjørelsen, men jeg TROR kanskje at litt for mange velger den "letteste" utveien. Fins solid dokumentasjon på at forbedret kosthold og økt inntak av omega-3, demper symptomer hos de som har adhd. Er også vist at foreldreveiledning ift å dempe konfliktnivået i familien, gir stor forbedring. Kanskje noe å tenke på? Anonym poster: 5e867303721e23cf1cfaf99dd5728dcb
klg,2 boys now:) Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Ritalin er vel en medisin som vil bli byttet ut på alle snart.her bruker vi medikinet og det har også kommet en ny type som har ingen bivirkninger og er heler ikke ett A-preparat. Kansje han rett og slett er feil diagnosert...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #3 Skrevet 15. februar 2013 "Jeg er så skeptisk til denne medisinen da jeg har sett hvordan den virker på kroppen til en vi er støttekontakt for. Rett etter han tar denne amfetamin.medisinen sin, så blir han kjemperar, fjern, enda mer ukonsentrert og urolig. Har også merket veldig store svingninger i humøret hans. Får så vondt av gutten. Alt han spiser er nudler, pølser og cola. Og Rhitalin gir jo både søvnvansker og spisevansker. Er det virkelig verdt det? Med tanke på alle bivirkninger? Jeg vil bare si at jeg respekterer foreldre som tar denne avgjørelsen, men jeg TROR kanskje at litt for mange velger den "letteste" utveien. Fins solid dokumentasjon på at forbedret kosthold og økt inntak av omega-3, demper symptomer hos de som har adhd. Er også vist at foreldreveiledning ift å dempe konfliktnivået i familien, gir stor forbedring. Kanskje noe å tenke på? Anonym poster: 5e867303721e23cf1cfaf99dd5728dcb" Dersom du visste hvor jeg har kjempet på alle plan for mitt barn med alvorlig ADHD og Tourette's, så hadde du ikke sagt det du her sier. Ikke at alle har det likt med slike diagnoser, men.... Ritalin(det heter ikke rhitalin) og Concerta er bare bunnen i hjelpen. Det er det som gjør det mulig for andre tiltak å fungere. Vi har prøvd Omega, jeg har gått alle kurs som finnes omtrent. Kan nevne PMT-O, FNT og "De utrolige årene". Kosthold har vi prøvd, men det nytter ikke å presse mat i en unge...... Methylphenidat har rett og slett vært en nødvendighet for å få noe som helst til å fungere. Tro ikke at vi foreldre ikke tenker over det meste, og at vi ikke prøver ALT for at barnet skal ha det best mulig. Vi er ofte mer konsekvente og bedre oppdragere enn mange andre foreldre, det skal kanskje DU tenke over. Og det er IKKE amfetamin! Det heter Methylphenidat! Anonym poster: 04a72c0bda94fb9bb5698975c4138e0c
Skylander Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 Hvis min sønn får den diagnosen, så vil jeg prøve å unngå bruk av Rhitalin. Han fungerer fint her hjemme, men på arenaer med mange folk er det et he......te.
Verbena Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Først å fremst så er ikke ritalin det samme som amfetamin. Methylphendiat som er virkestoffet i ritalin ligner, men det er ikke det samme. Det samme er virkestoff i concerta og medikinet. Mye kan gjøres for mange med mat og andre grep, agresjonsmestring, foreldreveiledning osv. Men det fungerer ikke for alle og selv om det kan fungere i perioder så er det ikke en optimalløsning. Jeg har så langt ikke møt eller hørt om foreldre som med lett hjerte gir denne typen medisin til sine barn, men vi gjør det for at barna skal ha det best mulig. Takk for at du bidrar til enda mer stigmatisering av oss som har barn med diagnoser i dette spekteret. Du vet ikke hvilke runder hver enkelt har gått og hvilke tiltak som har vært forsøkt!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Jeg har ikke barn med ADHD, men jobber med flere som hard et (barneskole). Ritalin funker kjempe bra på noen, men ikke alle. Noen er det muligt å nå frem til når de er på medisiner og andre mister matlysta og bytter til concerta. Vi som jobber med de og foreldre fpr tilbud om kurs om medisiner og om hvordan vi skal gå frem når medisinene er tatt i bruk. Og som noen over her sier, det er ikke amfetamin. Veldig viktig å sette seg inn i saken, som du sikkert ikke ha gjort skikkelig. Kanskje dette va noe å tenke på for deg HI? Anonym poster: 8771ba5a3dd644581ce3afbf4a01df7f
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #7 Skrevet 15. februar 2013 Mt barn med ADD gikk på Ritalin, men ble så veldig deprimert og ville ta livet sitt. Heller et ukonsentrert barn enn et dødt barn. Kuttet tvert. Anonym poster: 3bd603883596dbedbfc771fef3439110
klg,2 boys now:) Skrevet 15. februar 2013 #8 Skrevet 15. februar 2013 Verbena du sa akkurat det jeg tenkte. Ingen av oss hadde gitt medisin om ikke alt var prøvd.og for ikke snakke om stakkars ungen som må lide.. Som legen vår sa hadde det vært diabetes,astma o.l hadde vi ikke vært i tvil i forhold til medisin,dette er på lik linje
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #9 Skrevet 15. februar 2013 Annie #6 Ble litt skrivefeil her. Det jeg og vil si er at vi har barn med ADHD som ikke går på medisiner, og det skal jeg si det er utrolig vanskligt, mye slosting, holding grunnet sikkerhet for barnet og andre barn rundt de. Merker stor forskjell etterhvert. Anonym poster: 8771ba5a3dd644581ce3afbf4a01df7f
Iiiiik Skrevet 15. februar 2013 #10 Skrevet 15. februar 2013 Det er jo viktig å prøve miljømessige tilpasninger først og deretter vurdere medisinering. Hvis man merker bivirkninger av ritalin, finnes det andre medikamenter som virker bedre for enkelte. Strattera og concerta er alternativer.
lykkymom Skrevet 24. februar 2013 #11 Skrevet 24. februar 2013 Sønnen min bruker concerta å det går supert både på skolen og hjemme,anbefaller veldig mye for deres barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå