LoveMyKids Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Interessant! http://blogg.bt.no/preik/2013/02/15/la-barna-fa-ro/
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Håper politikerene snart kan ta til vett og la oss få mer valgfrihwt pg fleksibilitet oforhold til hvordan vi vil at våre egne barn skal vokse opp. Barn har forskjellige behov. Slik det er i dag er det et fåtall som har råd til å ha barna hjemme etter permisjonen er over. Det at usikre og redde 1 åringer skal o barnehagen uten å ha et trykt fang å sitte eller en hånd å holle i når det måtte ønske det, kan umulig være bra for barnet. Vi setter sånn fokus på å ikke la barnet gråte alene... det føler seg da forlatt. Hva føler det vel ikke når mor og far plutselig ikke er der, og det kun er fremmede ( i starten) som ille alltid har tid til deg. Det er en skam at det ikke er flere ansatte i norske barnehager. Og det er tragisk at det er så liten mulighet for å ha barna lenger hjemme med foreldrene sine. Anonym poster: 3ccea18ef33dd3132708d02dc947ab4e
LoveMyKids Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2013 Helt sant. Vi skulle nok ha ønsket oss en mer fleksibel ordning. Far er selvstendig og ingen mulighet for å ta ut permisjon, selv om han vil. Tar han permisjon har han ikke jobb eller kunder igjen. De er totalt avhengig at han er tilgjengelig. Her blir det ulønnet permisjon for meg i 1-2 år etter vanlig permisjon. Skulle gjerne hatt ordningen til Sverige med 18 mnd og fri rett til å bestemme selv hvordan permisjonen skulle fordeles. Det hadde i alle fall gjort hverdagen vår enklere
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 Ordningen i Norge er jo fleksibel. Jeg kjenner ikke ordningen i Sverige annet enn sånn den er beskrevet i artikkelen, så den vil jeg ikke mene noe om, men vi har jo en god ordning i Norge sånn reglene er nå også. En del av permsjonen er forbeholdt far, ja, men kun en liten del av den og det er fullt mulig å fordele den over lang tid. Jeg vet flere selvstendig næringsdrivende tar den ut over lengre tid en dag i uka, i tillegg til å få "betalt" ferie noen år. Det er det fullt mulig å gjøre med reglene som er nå. Så kan jo moren jobbe den ene dagen i uka hvis hun har en jobb hvor det er mulig. Pengene far vanligvis taper på å ha ubetalt ferie kan man jo bruke på at mor går hjemme ubetalt en periode. I tillegg får man jo nå ganske mye i kontantstøtte og så kan man jo faktisk helt selv velge hvordan man vil leve og om man klarer å være hjemme med barna utover den tiden staten sponser. Ved å spare penger, senke utgiftene, bo et sted hvor man kan betale på lånet med en inntekt osv kan de aller feste av oss velge og på den måten klare å være hjemme med barna. Om vi prioriterer det er kun vårt eget valg, ikke staten eller noen andre. Anonym poster: a2b033e7bcc6071a9dc3137553bb24c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå