Gå til innhold

Fysioterapi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt litt opp og ned med korsrygg og bekken-plager..

Nå er det på tredje dagen igjen og det er vondt å flytte på seg eller reise seg.

Jeg tror jeg skal ringe legen i morra å si at jeg gjerne vil gå til fysio.

Hva gjør han/hun?

Jeg kjenner når mannen min masserer og gnar ryggen min, så er det forferdelig vondt :(

Jeg ser for meg, at om jeg ikke gjør noe med det nå, så kan jeg slite med det senere også etter fødselen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen gir deg henvisning, så ringer du fysioterapeut selv. Jeg har hatt samme problemet i forrige og i dette svangerskapet. Gikk over etter fødsel sist så håper på det samme nå.

Skrevet

Jeg har samme problem som du, med bekkensmerter som har satt seg mest i korsrygg og halebein. I tillegg er jeg veldig stiv i muskulaturen i stort sett hele ryggen.

Går jevnlig til behandling hos fysioterapeut, som masserer de vonde områdene for å prøve å holde ting i sjakk.

Blir nok ikke bedre, men håpet er at behandlingen skal gjøre at jeg slipper å bli fullt sykemeldt. Anbefaler deg å prøve:-)

Skrevet (endret)

Jeg har en hel del bekkenplager, spesielt på ettermiddag og kveld. Jm ba meg ta opp dette med legen ang fysioterapi, og han sa at de hadde gått litt bort fra fysio under svangerskapet og heller anbefaler det i etterknt av graviditeten om det fortsatt er plagsomt da..

Endret av Queen_of_the_road*ny_spire
Skrevet

Jeg går til fysio nå pga bekkenløsning (21 uker på vei). Jeg kommer ikke til å bli helt bra for det, men fysioterapeuten gir veldig mye gode råd om hvilke ting som er lure å gjøre/ ikke gjøre i hverdagen og hvordan man kan utføre bevegelser som gjør vondt, men som man må gjøre likevel... Mitt håp er at jeg ikke skal bli så veldig mye verre enn jeg er nå, og jeg vil også begynne på bassengtrening.

Skrevet

Kommer du ikke til å bli helt bra? :/

Har du noen tips å dele kanskje!? :)

Hadde vært godt å prøvd å gjøre noe som gjorde det litt bedre :)

Skrevet

Noen tips jeg kommer på nå:

Bruke skikkelige sko hvis du går og står mye

Hvile før du blir sliten (umulig!)

Holde bena samlet når du går ut av bilen eller sofa

Knipeøvelser

Bruke en liten krakk når du legger klær inn i vaskemaskinen

Bruk ullboxer under buksa. Hold det vonde området varmt..

Prøv å ikke spenne musklene og ta små skritt når du går, men "slipp" heller bekkenet og gå så normalt du klarer

Gå ytterst på trappetrinnene og forsøk å gå litt raskt når du må gå i trapper

Viktig å bevege seg. Finne en balanse mellom bevegelse og hvile

Hvis du skal gå tur- husk at du skal tilbake igjen også...

Forsøk å finne ut hvilke ting som er verst å gjøre. Unngå dem så langt du kan. For meg så er det støvsuging, løfting, og å bøye meg opp og ned for å rydde f. eks...

Fysioterapeuten har vist meg en tøyeøvelse som jeg skal gjøre, og når jeg er der så masserer hun det vonde området. Det gjør ganske vondt, men jeg føler ofte at det er littbedre de neste dagene.

Skrevet

Jeg hadde ikke "overlevd" uten fysio!

Syns det er merkelig at legen sier at de går litt bort fra dette.

Er 36+5 i dag og har i mesteparten av siste trimester kunnet "kose" meg med graviditeten. I motsetning til de to første hvor jeg har hatt masse smerter fra bekkenet og opp til nakken.

Min fysio ( og kiropraktor) forklarte at fordi tyngdepunktet foran endrer seg hele tiden gjennom sv.skapet strekkes forskjellige muskler oppover i ryggen. Disse har to graviditeter bak seg begge to og har kjent på kroppen hva som skjer.

Det er jo et kjent faktum at en primærskade gir sekundære problem dersom man ikke får behandling da kroppen hele tiden vil kompensere for det steder som er vondt.

Kom deg til behandling du :-)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er heldighvis flink på å hvile når jeg kjenner "nå kommer jeg til få vondt om jeg ikke går å setter med ned litt.."

Da hjelper det at jeg sitter en-to timer.Da er det lettere å gjøre mer etterpå.Foreløpig går det greit å støvsuge og vaske gulv.

Det verste er vel å ha på seg sokker og sko?? :P hehe!

Jeg har fått meg henvisning, så skal hente den ila noen dager nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...