Gå til innhold

Sykepleiere: Vil dere anbefale yrket til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er der at jeg skal begynne på utdanning, og ANER ikke hva jeg skal bli.

Er litt trukket mot utdannelsen fordi jeg har lyst til å hjelpe, følelsen av å "kunne" noe, og å være sikret jobb uansett hvor jeg bosetter meg. Jeg er også alenemor.

Har også hørt så mye negativt om yrket, lav lønn, dårlige arbeidstider, mye slit, osv. osv.

Tenker også på muligheter for videreutdanning, muligheten til å bli jordmor mm. lokker.

Vil du fortelle litt om hvordan du opplever yrket? :)

Anonym poster: 21d104d1da5513489df0f9cfdc33d247

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke spesielt dårlig lønn.

Det er mange stillinger, mye å velge i. Mye spennende spesialiseringer.

Tilegner seg mye kunnskap som er grei å ha også utenfor jobbsammenheng.

Økt behov for sykepleiere i årene som kommer.

Mange blir vel drittlei av turnusjobbingen, vonde rygger og følelsen av å ikke strekke til pga mange pasienter og dårlig bemanning.

Men alt i alt, er flott og svært takknemlig yrke.

Anonym poster: 5de3abe2a28332c5aa1015d88e0a979a

Skrevet

Jeg er operasjonssykepleier og syns det er helt TOPP!! Lønna er ikke dårlig men det kommer jo an på hva du selv prioriterer. Som singel og nyutdannet jobbet jeg mye ekstra, helligdager og høytider + en del forskjøvede vakter og tjente ca 600 000 i året. To kollegaer av meg tippet 700 000 på inntektssiden, de jobbet vel 4-5 ekstravakter i mnd + stort sett alt av høytider.

Som sykepleier får du alltid en meningsfylt jobb uansett hvor du bosetter deg. Du kan videreutdanne deg til alt fra helsesøster til jordmor til anestesisykepleier og jobbe på alt fra helsestasjon til oljeplattform til frivillig i Sudan.

Anonym poster: d59caa175f85fa97e2ed0067b12f2d5e

Skrevet

Jeg elsker jobben min! Og det er uante muligheter ift hva du kan jobbe med og hvor du kan jobbe. Det er en flott grunnutdanning.

Å jobbe turnus kan by på noen utfordringer når du er alene om omsorgen - men alt kan tilpasses. :)

Lykke til med valget - du har uansett ei spennende tid foran deg!

Anonym poster: 61f4e688aedaa166c4b5884c5db9221a

Skrevet

Publiserte litt fort... Selv jobber jeg 80 % (kan gå opp i 100 % omjeg ønsker) på en dagkirurgisk enhet med fri alle helligdager og høytider, perfekt å kombinere med småbarnslivet :) Elsker jobben min og gleder meg til hver arbeidsdag.

AB # 3

Skrevet

Jeg liker jobben min veldig godt, føler den gir meg masse positivt. Men det er et pes å jobbe turnus, spesielt hvis man er satt opp på julaften kveld. Lønna har bedret seg de siste årene, men klart, man blir ikke rik av den. Tjener ca 420 000 på maks annsinitet. Nå skal jeg over i en lederstilling, slik at jeg bare blir å jobbe dagtid. Det gleder jeg meg veldig til. Som du selv sier, man har mange muligheter som sykepleier. :)

Skrevet

Jeg er spesialsykepleier og tjener 440 000 i året i en ren dagstilling. Har 9 års ansiennitet.

Skrevet

Nei, anbefaler ikke. Utdannet som det, jobber som noe helt annet. Kjenner mange i samme situasjon. Slitsomt fysisk og psykisk, svært dårlig lønn med tanke på all den ubekvemme arbeidstiden, og det er mange om beinet på de få polikliniske jobbene som finnes, de langt fleste sykepleierene må jobbe skift og helger også.

Anonym poster: 3fca439ad630ec1d1247fbda849b7d75

Skrevet

Sorrary, men jeg vil ikke anbefale yrket - og spesielt ikke om du er alenemor.. Da skal du isåfall ha ekstremt godt nettverk for å klare å organisere barnepass rundt turnusen. Jeg har jobbet som sykepleier i 12 år og synes slettes ikke lønna står i stil til hverken ansvaret eller stresset... Jeg har forlatt yrket og angrer ikke et sekund. Har riktignok ikke mer lønn, men slipper ihvertfall turnusarbeid......

Anonym poster: 18f95476b9fed31877a7eff2209dbdc9

Skrevet

Tusen takk alle svarere :D Er det vanlig å kunne tilpasse turnusen til f.eks de helgene hvor far har samvær?

Jeg sliter også med selvtilliten , angst for å gjøre noe galt, og føler meg "tunglært" på praktiske ting.. Er det et vanskelig yrke psykisk? Mvh. HI

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å få tilpasset turnusen sin. Hvis du sliter med de tingene du nevner så tror jeg ikke yrket er noe for deg. Det er et praktisk yrke, det kan være psykisk tungt og man må være trygg på det man holder på med. Ingen vil vel ha en utrygg sykepleier til å sette sprøyte eller skifte på et sår? Sorry, men det er min ærlige mening, siden du spurte.

Anonym poster: 65c555ff95737177a9e3dbd558bbede1

Skrevet

Setter pris på ærlige svar! Det er et viktig valg jeg står ovenfor. Her er vi anonyme, så slå dere løs med svarene ;)

Skrevet

Alle har vi med oss noe inn i en utdanning, men det betyr ikke at det må forbli slik.

Gjennom grundig opplærling kan du lære deg å takle det aller meste, men det betinger at du er motivert for å jobbe med deg sjøl og strekke komfortsonen din - da kan du bli en super sykepleier.

Det er ingen som er født inn i rollen - det skal læres :)

Anonym poster: 61f4e688aedaa166c4b5884c5db9221a

Skrevet

Slik tenker jeg også, at dersom jeg lærer noe flere ganger, leser leksene mine godt og øver øver så blir jeg trygg.. En jobb må jeg ha, og man kan jo gjøre en brøle. Er veldig motivert hvis jeg går for det. Kanskje jeg kan øve på en appelsin før jeg setter sprøyte på medelevene?

Skrevet

Ja, det er et tungt yrke med ubekvemme arbeidstider. Men elsker det for det :)

Skrevet

Jeg er faktisk aller mest redd for å få kjeft og bli mobbet, pga. barndommen. HI

Skrevet

Du må nok bare tåle å få kjeft av både pas og pårørende :) jeg har tatt imot mye dritt pga ting legen har sagt/ikke sagt/gjort/ikke gjort. Selv om du er utrygg osv så vil du vokse på disse tre årene. Jeg er ikke spesielt fysisk sliten lenger da jeg nå jobber på barneavdeling. Ingen tunge løft der. Jeg kunne ikke blitt noe annet enn sykepleier. Begynte på utdannelsen når jeg var alenemor. Alle sa det var det dummeste jeg kunne gjøre. Men jeg hadde ingen planer om å leve alene resten av livet. Fant min samboer mens jeg studerte og jeg kan fint gå turnus ved hjelp av han.

Anonym poster: 8de3cd01e1fe1a69b28d686dacf025bd

Skrevet

Tenk over om du har moglegheit/ønske om å jobbe turnus. Det er ein kjempefin jobb, men du kan ikkje rekne med å kun jobbe kvardagar 8-16. Lønna er ikkje i forhold til utdanningslengd og ansvar, men den er ikkje elendig heller..

Skrevet

Jeg er tredje års sykepleier student og angrer på at jeg valgte det jeg gjorde...:( Hører så mye negativt, og har vel latt meg rive med...:S

Anonym poster: 6d8464566d7610dfd24ac87973d5ee35

Skrevet

Om du kan jobbe noen år i turnus og evt ta en videreutdanning så er det meget mulig å få en dagstilling på sikt. De fleste utdannelser innebærer noen år i en helt ok jobb før du klarer å lande "drømmejobben". Med mindre du bor på en plass med svært begrensede arbeidsmuligheter selvfølgelig.

Skrevet

Eg angrar kvar jul, påske og annankvar 17. mai, men imellom der trives eg med jobben. Eg likar å møte menneske, og oppleve at eg kan gjere ein skilnad. Det kan og vere fagleg utfordrande i den rette jobben. Det er ei utdanning der ein er sikker på å få seg ein eller annan jobb både i by og distriktet. Det er og lett å få deltidsstilling om ein har økonomi til det.

Som åleinemor trur eg likevel det vil verte vanskeleg for deg, om du ikkje har mykje hjelp. Det er ikkje lett for ein nyutdanna sjukepleiar å få dagtidsjobb med helgefri. Desse er det svært få av, og rift om å få. Å få tilpassa helger til å ha samvær annankvar helg er heller ikkje så lett mange stader. Det vanlege er å jobbe kvar 3. helg.

Skrevet

Ble veldig nysgjerrig på dette med turnus, hva er egentlig vanlig praksis? Kan dere komme med eksempler? Soleia nevner hver 3. helg, jeg trodde faktisk det var annenhver.

Så kan jeg sammenligne med min hverdag og mulighet for barnepass.

Etter at jeg har lest alle svarene er jeg både mer gira på å bli og ikke bli sykepleier, hehe. Heldigvis et par mnd til søknadsfristen! Flere? HI

Skrevet

Jeg er veldig glad i jobben min. Er anestesispl. Masse ansvar ( er stort sett alene på opr stua, anestesilegen er der kun når pas sovner). Jobber bare hver 4 helg. Mye dagvakter siden det er størst opr program på dagtid. Men likte veldig godt å jobbe på sengepost. Blir ikke rik, men møter mange takknemlige pasienter. Jeg vil absolutt anbefale det :)

Anonym poster: 7bb139c024fb5e2d7d6084d267f0403f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...