Gå til innhold

Gravid VS å amme *Puppevondt*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, 12+1, og har hatt utrolig vondt i puppene fra ca uke tre - dette har bare blitt verre. For å beskrive det; selve puppene føles mørbanket (med gangsperre og massevis av usynlige blåmerker, hehe), og det føles ut som om noen har barbert/skåret bort brystvortene mine. Å dusje, kle på meg, bøye meg, gå i trapper osv er et mareritt. SÅ, det jeg lurer på, er det ENDA verre å amme? :) Hva er dine erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å amme uansett (om det er fysisk mulig, altså at jeg får melk), men tenkte det ville være greit å forberede seg i alle fall ;) Har hørt at amming er koselig så lenge man tar smertestillende!

Skrevet

Ja, det er vondere å amme - i alle fall en periode i begynnelsen. For de fleste gir det seg, men det med kniver som skjærer og stikker er kjent - spesielt hvis man har såre brystvorter, tette melkeganger og brystbetennelse.

Skrevet

Hoho, da er det bare å forberede seg skjønner jeg! Er det noen produkter man kan bruke mot dette? Og når kommer egentlig råmelken? Føler jo at puppene mine allerede holder på å sprenge, men er førstegangs så regner med det tar sin tid før "melken" kommer ;)

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis vondt å amme :-) Jeg har ikke den erfaringen i alle fall, etter å ha ammet to barn. Men brystbetennelse må du virkelig unngå. Når du får det, så blir du så syk at det føles som influensa ganger 50. Jeg har aldri pleid å få vondt i brystene når jeg får det, blir kun litt øm og eventuelt lilla/rød på brystene. Men om jeg blir syk?!

Kos deg med graviditeten, og gå uten BH når du er hjemme dersom det hjelper ;-)

Skrevet

Ææh, ja, brystbetennelse er ikke noe jeg har på ønskelisten akkurat! Hva kan man gjøre for å unngå det egentlig? Bortsett fra å ikke fryse på puppene? (Hørt at det gjør alt verre) :)

Skrevet

Jeg synes ikke det var verre å amme! Det tar noen dager før du blir vant til ammingen, og da kan det være litt sårt.. Ellers er det tette melkeganger eller brystbetennelse som er det verste med ammingen. Jeg måtte bruke svære ammeinnlegg hele sommeren, men det var verdt det. Stort sett bare kos med amming :) Unngår du betennelser tror jeg ammingen kommer til å gå helt fint!

Skrevet

For å unngå brystbetennelse må du unngå trekk/ bli kald på brystene, dette løser du med ulltrøye eller ammeinnlegg i ull + noe vindtett utenpå.

Sørg for at brystet blir tømt når du ammer.

Merker du at du får tette melkekanaler sørg for å løsne og tømme slik at det ikke blir betennelse

Sikkert flere tips, men kommer ikke på flere i farta...

Skrevet

Med førstemann fikk jeg tips om å være litt "røff" med brystvortene når en tørket seg etter dusj/bad gjennom graviditeten. Hadde lite problemer da med ammingen. Mindre flink med nummer 2....og slet litt.

Viktig å få til god ammestilling fra starten av. Mas på hjelp om du ikke helt får det til. Mitt problem tror jeg startet med at de lot snuppa få lov til å sutte altfor lenge på puppen ei natt - jeg sovnet og ho som var på vakt syntes det var viktig med mor-barn-tilknytningen også på natten. In my.....ja, skal ikke si det høyt. Det skal ikke skje igjen. Skal ikke sove med barnet på puppen - lett for at puppen blir brukt som smokk da. Ksn fort bli såre pupper da. Det er ikke godt!!

Ammingen er kos om en får det til, så jeg ønsker deg lykke til. Det går nok bra! Ta med deg tipsene du har fått her inne. Mange nyttige!

Skrevet

Smertene i graviditeten har gått over utover i svangerskapet hos meg. Jeg hadde ømme bryster i starten, men ikke sånn som du.

Ammingen syns jeg ikke er vond så lenge jeg ungår sår. Brystbetennelse er et helvete. Måtte til og med til lege i Spania pga brystbetennelse. Heldigvis lettere å komme inn til legevakten der en her :)

Skrevet

Jeg har ammet tre babyer og bortsett fra de par-tre første dagene med nummer to, så har jeg aldri hatt vondt eller vært sår! Nummer to sugde så enormt hardt så derfor jeg ble litt sår i begynnelsen. Så for meg har amming bare vært kos :) Så det trenger ikke å være vondt (men kanskje greit å forberede seg på begge deler?)

Skrevet

Forresten, glemte en ting ;) Den første uka etter at melken har kommet og melkeproduksjonen ikke har stabilisert seg er vond! Melkespreng er skikkelig ubehagelig. Men heldigvis går det over ganske fort :)

Skrevet

Jeg hadde veldig vondt de to første månedene jeg ammet. Kunne ikke sammenlignes med ømheten i første trimester...

Jeg er gravid igjen nå og denne gangen ammet jeg under første trimester. DET var vondt det, men jeg holdt ut helt til gutten vår brakk fortanna og tanna plutselig lignet mest på tanna til en hvithai...

Skrevet

Tusen takk for gode råd og tips, dere! :) Godt å ha dere altså, kjenner meg litt tryggere på at jeg vet hvordan jeg skal unngå brystbetennelse i alle fall, må innrømme at jeg har vært litt redd for det! :)

Når kommer melken forresten? Litt detaljer her, men det kjennes ut som om jeg har en stor stein under brystvorten, er det normalt så tidlig i svangerskapet egentlig? :)

Skrevet

Råmelk kan komme ganske tidlig i svangerskapet, mens melken kommer som oftest 2-3 dager etter fødsel :)

Skrevet

Jeg skjønner godt hvordan du har det.slet med vonde/såre og ømme pupper hele forrige svangerskap.også denne gangen har jeg sliti med det, 32+4 idag. Det har vært det værste med mine svangerskap så mange vil nok mene jeg har vært heldig, men jeg synes det har vært forferdelig. Å spy de 20 første ukene var ingenting i forhold, selv om jeg hater å dpy.

Når det gjelder amming synes jeg ikke det kan sammenlignes.med en gang er det vondt når du får melkespreng og inntil brystvortene blir herdet.vil tro det er forferdelig med betennelse (hadde ikke jeg), men min erfaring tilsier at amming ikke er vondt. Men obs obs, det er selvfølgelig individuelt:-)

Råmelk fikk jeg ca uke 30 i forrige svangerskap, denne gangen allerde uke par å 20 (pga at min første datter kun er 1, 5 straks):-)

Skrevet

Pass dere også for melke sopp!!

Skrevet

Jeg synes det var kjempevondt i starten, blødde og ja.... Men det går seg til;) Var helt annerledes etter noen barn....

Skrevet

De første månedene av svangerskapet hadde jeg grusomt vondt, og amminga var ikke i nærheten av like vondt. Men det er viktig at babyen får skikkelig tak. Man trenger ikke nødvendigvis å være veldig sår i forbindelse med amming. Det var litt vondt med spreng, men det var jo enkelt å ordne.

Skrevet

Jeg så på videoen bryst er best, og ville anbefale deg det. Høres jo rart ut at du har vondt allerede? Jeg hadde ikke det før barnet var født og jeg ammet, men alle er jo forskjellige. Men jeg hadde bryst betennelse f før barnet ble født og ammingen var ille pga det.måtte ta en kur noe som var ille for babyen siden det gikk over i melka. Men etterhvert var ammingen rett og slet t utrolig koselig og behagelig! De bitte små fingrene sin koser og baby lydene var noe av det næreste jeg noensinne har følt.skader ikke at en går fort ned i vekt når en ammer og. Håper der går bra, og hvis det e vondt be om hjelp!

Skrevet

Jeg har ammet to stk. Og nei, det er ikke vondt, herlighet. Ja, det kan være vondt i starten, før brystvortene har blitt "herdet", men med litt brystsalve, skjold og god hygiene/lufting, så går det ganske fort over. Og da er det jo ikke vondt!

Hvis det stikker i brystet, gjør veldig vondt (slik som andre beskriver her), så har du enten pådratt deg en soppinfeksjon eller brystbetennelse. Jeg har hatt begge deler, og da er det ikke noe gøy. Men det er jo noe man blir kvitt...

Er bare å glede seg :D Det kan til og med hende at du vil oppleve at det lindrer å amme, ift hvordan brystene føles nå. Det er jo mange som får ømme bryster under graviditeten, men det går jo over etterhvert.

Skrevet

Hvor vondt du får første tiden er veldig indviduelt. Men som noen skriver ovenfor - teknikken er superviktig! Be om hjelp på sykehuset! Jeg måtte inn til Ullevål og få hjelp etter en ca uke - brystvortene var helt 'flådde'. Gråt stille inni meg hver gang jeg la lillen til. Problemet var at han søg for hardt rundt selve brystvorten. Fikk tipset at munnen til babyen skal se ut som om han skal spise hamburger, ikke spaghetti (hehe) når man legger den til. Munnen skal dekke store deler av aerola. Og sikt brystvorten mot babyens nese, da må han/hun strekke på nakken får å få tak og får ofte et bedre tak. Noen babyer klarer dette helt fint selv, men min måtte 'læres'. Etter at vi fikk til teknikken tok det bare et par tre dager så var brystene mye bedre! Under den tiden lot jeg brystene være i 'friluft' så mye som mulig slik at de kunne lege. Fikk beskjed om å ikke smøre med noe, kun litt brytsmelk som har antibakteriell effekt. Gro Nylander har skrevet meget bra tips i sin bok.

Og brystbennesle er ILLE! For å unngå det bør du i tillegg til de rådene du fått se til at du altid vasker hendene før amming og at du berører brystvorten så lite som mulig. Hvis du føler at det blir harde klumper i brystet går det ofte å få løsnet opp de med massasje under en varm dusj.

Hilsen en som slet mye med ammingen i begynnelsen! Men det gikk seg til og ble bare koos! :)

Skrevet

Det som kan vere lurt er å allerede no bjynde å smøre inn puppene, babyolje eller en god krem. Eg fikk alltid beskjed om å smøre magen men syns det var så merkelig at det ikkje var nåken som sa at puppene også burde smøres. Det hjalp veldi for mine såre bryst, både gjennom svangerskapet og dei var bedre forberedt til all amminga. Og ikkje minst strekkmerker....

Skrevet

Å "lære seg å amme" med førstemann var litt vondt, og resulterte i såre brystvorter siden jeg ikke fikk til helt i begynnelsen å legge babyen slik til at han sugde rett. Men når jeg fikk til det var det ingen problem. Med de andre har det vært enkelt syns jeg og har ikke slitt med såre brystvorter. :) har ammet til de har bikket 1 år. Da har vi sluttet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...