Gå til innhold

Fakkeltog mot barnevernet:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de sinte for at barnevernet ikke er et "foreldrevern"? Da tror jeg at de har misforsått noe vesentlig her....

Anonym poster: a0752ca9532821c57636c495d4abce55

Skrevet

Hva er resultatet fra slike fakkeltog? Jo, at folk ikke tør si i fra. Ja, mor og far er SOM REGEL best, men i blant klarer de ikke oppgaven. Dersom jeg skulle gått i fakkeltog mot barnevernet, så hadde det vært for alle de barna som burde blitt flyttet fra sine biologiske foreldre...!

Anonym poster: 6d425222335df9cd80da6a79beaf3eec

Skrevet

hvis ikke bv hadde hjulpet meg som barn, hadde jeg nok ikke levd i dag.. så går ikke i noe fakkeltog imot bv.

Anonym poster: f2912be4d9d610caf50b862acded9b73

Skrevet

Hårreisende. Har selv vært i 6 mnd praksis i barnevernet i en liten bygd. De brøt loven opp til flere ganger og måten de snakket om og med familiene/barna var sjokkerende. Metodene de brukte var ren maktmisbruk. Ofte baserte de sakene sine på gammel historie (oldefar er alkoholiker og da må vi følge ekstra godt med på den familien). Ingen hadde evne til å tenke helhetlig. Tonen på kontoret var negativ og de var forutinntatte og det var tydelig at de bestemte utfallet i en sak før de i det hele tatt hadde startet en undersøkelse.

Nå var det riktignok en som jobbet der som var kanonflink, men hun sluttet fort....

Anonym poster: 86fe42ce63cac7e7c61b3cc8a3c78dc3

Skrevet

Huff, ei bekjent på fb skriver hele tiden om det der. Hun har tre jenter, med to eller tre forskjellige fedre. Og alle fedrene har fått foreldrerett fordi barnevernet ikke har funnet henne egnet. Kommer omtrent daglig usaklige oppdateringer om hvor jævlige barnevernet er. SOM REGEL må de som mister barna se litt på seg selv. Det finnes såklart unntak.

Anonym poster: f2b649850cd9a83a2eee1b7903d13254

Skrevet

Det er nok ikke ment til BV over hele landet. Det er kun til en konkret plass der det i følge linken har skjedd litt tvilsomme ting.

Skrevet

Mamma jobber i rusomsorgen og har nesten kun negative ting å si om barnevernet, men det går på at de aldri gjør jobben sin med å beskytte barna. Alle mulige tiltak skal prøves i hjemmet og det tar gjerne flere år før barna flyttes. Da er de gjerne så ødelagt at de alltid kommer til å ha med seg bagasje senere i livet. Hun kaller det foreldrevern, ikke barnevern.

Anonym poster: 26642ed2380ed2b674d582ef16d702a8

Skrevet

Hvem er kundene til Orkdal barnevern? Foreldre eller barn?

Anonym poster: b6ccb2c4ee740155a063aed848d25319

Skrevet

Så utrolig skremmende at folk går i fakkeltog for å beskytte foreldrene så ikke barna skal få en bedre sjangse til et godt liv :(

Anonym poster: 11cf03fbdf5b0eec82922ebbcbc836d4

Skrevet

Det er jo ikke helt utenkelig at en enkelt barneverntjeneste på et lite sted kan fungere dårlig. Jeg tror vel likevel at klager til Fylkesmannen er mer hensiktsmessig enn fakkeltog.

Anonym poster: bfef658e84c98ee2aa44421acdad096a

Skrevet

Det er jo ikke helt utenkelig at en enkelt barneverntjeneste på et lite sted kan fungere dårlig. Jeg tror vel likevel at klager til Fylkesmannen er mer hensiktsmessig enn fakkeltog.

Jo, kanskje det men fakkeltog gir nok mer oppmerksomhet. Det ble jo avisartikler samt link om det her. Det hadde nok ikke fått så mye som et heva øyenbryn om de kun hadde sendt klage til fylkesmannen. Så om de ville ha oppmerksomhet rundt saken så har de jo klart det.

Skrevet

Dette fakkeltoget er jo ikke mot barnevernet generelt, men mot bv på dette stedet. Kommer etter den legen som gikk ut i media tidligere i uken og fortalte hvordan bv hadde kontakter han. Det ville de ha han med på å innkalle mor og barn til time for således la bv føre barna bort mens mor var hos legen. Viste seg etterpå at det ikke var belegg for noe sånt og heldigvis nektet legen.

http://mobil.bt.no/nyheter/lokalt/--Forsokt-brukt-til-a-fjerne-barn-fra-mor-2843402.html

Jeg syns bv er flott- når der fungerer. Der er ikke rom for feil, men dessverre skjer de. Syns det er flott det blir fokus på det. I verste fall fører det til forbedringer;-)

Anonym poster: 9a525192691dacab1d37546b2029aa3c

Skrevet

Det er klagd til fylkesmannen også. Dette gjorde legen.

Anonym poster: 9a525192691dacab1d37546b2029aa3c

Skrevet

Jo, kanskje det men fakkeltog gir nok mer oppmerksomhet. Det ble jo avisartikler samt link om det her. Det hadde nok ikke fått så mye som et heva øyenbryn om de kun hadde sendt klage til fylkesmannen. Så om de ville ha oppmerksomhet rundt saken så har de jo klart det.

Tja. Det var vel en artikkel allerede forrige uke, hvor en lege på stedet klaget på at barnevernleder hadde bedt ham kalle inn en mor og barn til en "fiktiv konsultasjon" med hensikt å splitte dem for å få akuttplassert barna.

Forståelig at han reagerer, selv om jeg absolutt skjønner ønsket om å splitte mor og barn før man akuttplasserer. Det er stort sett traumatiserende for barna å måtte "dras ut av armene" på foreldrene.

Oppmerksomhet er jo uansett ikke noe stort poeng i seg selv. Fylkesmannen er instansen som kan gå inn og undersøke og eventuelt foreta seg noe, og det opplever jeg at de villig vekk gjør - i hvert fall i mitt fylke er det en velfungerende klageinstans.

Skrevet

Det er nokså vanlig at Bv gir f.eks. barnehageansatte ordre om å overlevere et barn som skal flyttes, til Bv. Men kjempefint at så mange reagerer at de samler seg til et fakkeltog.

Skrevet

Her ser det tydeligvis ut som om kommunens barnevern er preget av inkompetanse. Heldigvis er ikke dette normalen.

Anonym poster: 1b485a0a25e87c2d3e753ac2f760b1f6

Skrevet

Hårreisende. Har selv vært i 6 mnd praksis i barnevernet i en liten bygd. De brøt loven opp til flere ganger og måten de snakket om og med familiene/barna var sjokkerende. Metodene de brukte var ren maktmisbruk. Ofte baserte de sakene sine på gammel historie (oldefar er alkoholiker og da må vi følge ekstra godt med på den familien). Ingen hadde evne til å tenke helhetlig. Tonen på kontoret var negativ og de var forutinntatte og det var tydelig at de bestemte utfallet i en sak før de i det hele tatt hadde startet en undersøkelse.

Nå var det riktignok en som jobbet der som var kanonflink, men hun sluttet fort....

Anonym poster: 86fe42ce63cac7e7c61b3cc8a3c78dc3

Bra at du forteller slikt! Slike ting burde være frem i lyset. Vi må ha et barnevern, men jeg mener endringer må til slik at vi får et barnevern vi kan stole på, som virkelig gjør en bra jobb.

Skrevet

Jeg jobber i barnevernet, mener vi har en relativt god lovgivning og har generelt stor tillit til barneverntjenestene i Norge.

Likevel mener jeg barneverntjenester med færre enn fem ansatte burde forbys, og at steder hvor det er grunnlag for så få stillinger bør tvangssammenslåes med nabokommuner. Dette også for å sørge for at man har ansatte som ikke er inhabile i stort sett alle sakene, samt for å skape et fagmiljø med litt potensiale for utvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...