Gå til innhold

Dere som lager havregrøt til barna...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ingen som bruker egg oppi? Jeg bruker en kopp gryn, en kopp melk, en kopp vann.

litt salt og en ss sukker.

Når grøten er passe tykk, rører jeg inn en klatt smør og et romtemperert egg - da blir grøten mer fyldig og rund på smak :-)

Sønnen min får strø litt kakepynt på ( sånn strøssel i farger), det er lykke på jord for ham...

Gjorde det før til meg selv. Nå har jeg grøt med egg langt oppi halsen, så orker ikke engang å lage det til jr ;) Men funker finfint med CC også! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herremin hattifnatt!! ;) her får unga sukker på grøten sin!! Skyt meg!!!! :)

Man må jo gjøre det man selv vil? Jeg syntes de får i seg nok sukker om jeg ikke skal strø det på maten deres også. Men jeg skal da ikke skyte deg selv om du syntes det er helt greit med masse sukker!

Og nå er det snakk om hverdagsgrøten for vår del, spiser vi grøt i helgen så bruker vi vanlig sukker.

Hvorfor er det så mange som mener at man er gal bare fordi man er litt bevisst det man putter i munnen sin? Skjønner ikke problemet jeg.

Skrevet

Det som var mest populært her da store søster var rundt året, var havregrøt laget på melk, med kanel og honning :) smaker likt som med sukker men er mye sunnere ;)

Skrevet

Jeg lager grøten på melk og rører inn en spiseskje cottage cheese og litt mandelmel. Det metter godt. Min gutt liker ikke så godt melk, så da bruker vi det i grøten. Har også i noen rosiner og litt most banan. Serverer med kun kanel til babyene på 8 mnd og kanel og bittelitt sukker til 4-åringen.

Gjest Julia1984
Skrevet

Herremin hattifnatt!!;) her får unga sukker på grøten sin!! Skyt meg!!!!:)

Javel....er det greit at mine ikke får det og heller ikke har etterpurt det?

Skrevet

Jeg bare lurer.., hvorfor er alle så hysteriske på sukker, mens rosiner er helt greit... Er det virkelig sunnere med rosiner enn litte grann sukker? Og jeg mener ikke å være frekk jeg er bare uvitende og lurer?

Anonym poster: 51ebb5a0ce9c06a1a2113957254ca223

Skrevet

Herremin hattifnatt!! ;) her får unga sukker på grøten sin!! Skyt meg!!!! :)

Javel....er det greit at mine ikke får det og heller ikke har etterpurt det?

Nei, du er hysterisk må du skjønne. Barna har så klart lyst på sukker, det er bare du som ikke klarer å tolke signalene deres! Kjør på med masse sukker!

Skrevet

Jeg bare lurer.., hvorfor er alle så hysteriske på sukker, mens rosiner er helt greit... Er det virkelig sunnere med rosiner enn litte grann sukker? Og jeg mener ikke å være frekk jeg er bare uvitende og lurer?

Rosiner har andre næringsstoffer og fiber:) Sukker er kun tomme kalorier.

Skrevet

Det finnes ingen fasit på havregrøt :) Jeg koker på melk, både melk og vann, eller vann og litt fløte. Bare vann er ikke så godt, synes jeg. Jeg bruker oftest syltetøy (helst hjemmelaget), kanel, smør og rosiner eller banan i skiver.

Jeg lager på nesten 1 dl havregryn til ungen min på 1 år. Han spiser mer enn storesøskenene. Han spiser til han er mett, oftest nesten alt. Han er slak og sulten...

Anonym poster: ef6136f1fae0affe98be6a9b7c146f49

Skrevet (endret)

Siden gutten din er så glad i mat så er det ikke nødvendig å søte grøten med sukker, stevia, frukt eller annet for å bestikke ham til å spise. Her koker jeg grøt på havregryn og melk (den som er tilsatt vit D) og tilsetter kruskakli og solsikkefrø. Ingen søtning og han spiser likevel en stoor porsjon :) Han er 22 mnd og spiser fort 2-3 dl havregrøt til frokost. Og godt er det for i det siste så har han begynt å spise dårligere resten av dagen, ser at han blir stadig slankere...

Innimellom koker jeg grøt på byggryn eller 4-korn i stedenfor havregryn, eller både på bygg- og havregryn. Byggryn må bløtlegges kvelden i forveien og både 4-korn og byggryn må kokes mye lenger enn havregryn alene. Men kjekt for å variere. I bhg får han sukker på havregrøten da, kos det :)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet (endret)

Litt søtt er vel greit, men kanel er vel faktisk ikke greit til barn hver dag? Kanel inneholder kumarin, et stoff som i store mengder kan gi leverskader. Anbefalt mengde for små barn er under et halvt gram pr dag, tror jeg?

Endret av Fucking Florence
Skrevet

Litt søtt er vel greit, men kanel er vel faktisk ikke greit til barn hver dag?

Hva er galt med kanel?

Anonym poster: b60fd41071864c7ab289e17c97a3945f

Skrevet

At havregrøt kan engasjere så veldig! Og så sukker da, gitt! Er så lei av "jeg gir barna mine mindre sukker enn deg"-konkurransen. Hva skjedde med sunn fornuft og alt med måte?

Skrevet

Melk i havregrøten gjør at kroppen ikke får utnyttet jernet så bra. Lager den derfor med vann.

Anonym poster: b577d7c2b71847a09deac12ae1b3c686

Gjest overlord
Skrevet

Jeg koker på en blanding av melk og vann. Har i en teskje vaniljesukker, det setter veldig god smak. Så blander jeg inn ulike typer frø som sesamfrø, linfrø osv.

Oppå foretrekker ungene kanel, rosiner og smørøye. Noen ganger får de friske bær.

Skrevet (endret)

At havregrøt kan engasjere så veldig! Og så sukker da, gitt! Er så lei av "jeg gir barna mine mindre sukker enn deg"-konkurransen. Hva skjedde med sunn fornuft og alt med måte?

Vi er ganske så ikke-nazi på sukker men ser ikke vits i å søte grøten til gutten vår som uansett spiser både 2 og 3 dl. Skjønner jo godt at de med barn som spiser dårlig vil tilsette frukt, sukker osv, men vi er altså heldige med en matglad gutt som spiser godt uansett. Meget mulig at han blir mer likegyldig til mat etterhvert så da er det godt med noen ubrukte trumfkort oppi ermet :P

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

oi, her var det komt mange svar ja! og mange gode tips, takktakk:) var ikke meningen å lage noe sukkerdebatt her, men vil bare få fram at jeg ikke er sukkerhysterisk, vi gir både sukker på risengrynsgrøten på lørdager og saft til, kaker i bursdager, vafler på besøk osv, men sukker på havregrøten kutter vi ut ;)

Hva andre gir av sukker til sine barn henger jeg meg ikke opp i!

Sånn :P

hi

Anonym poster: b92e03c15677f0476898db62f64f0a13

Skrevet

Hehe, det handler vel om at sukker ikke har en eneste god egenskap, men drøssevis av dårlige, så hvorfor bruke det i det hele tatt. Jeg ser virkelig ikke poenget i å bruke sukker "med måte" når det slett ikke er nødvendig :)

Skrevet

oi, her var det komt mange svar ja! og mange gode tips, takktakk:) var ikke meningen å lage noe sukkerdebatt her, men vil bare få fram at jeg ikke er sukkerhysterisk, vi gir både sukker på risengrynsgrøten på lørdager og saft til, kaker i bursdager, vafler på besøk osv, men sukker på havregrøten kutter vi ut wink.png

Hva andre gir av sukker til sine barn henger jeg meg ikke opp i!

Sånn tongue.png

hi

Anonym poster: b92e03c15677f0476898db62f64f0a13

Rosiner i risgrøt smaker forresten toppers ;)

Skrevet

Man kan også blande eplemost og havregryn....

Serveres kald og må stå en liten stund før servering for å få myk grøt konsistens.

Jeg trodde det skulle være grusomt dårlig, men det var faktisk veldig godt ;)

Lærte det på kurs med Margit Vea (google henne og få mange gode tips og ideer til sunn og god mat til både barn og voksne)

Anonym poster: 4960ad953e7d97c20bd63e3e2529786c

Skrevet

Hakkede nøtter, linfrø, solsikkefrø etc er veldig godt å ha i, barna elsker det her. Banan, eplebiter, kiwi, jordbær, blåbær, bringebær... Rosiner gir også søtsmak.

Lager stort sett av H-melk, men bruker skummet også (som vi alle drikker) om jeg kun har det, smaker veldig mye bedre enn av vann. Heldigvis ingen laktoseintoleranse her. Har alltid litt salt i, selv til barn, men det er jo lite.

Anonym poster: 4f38b4be2aa6d14f0bc9170e01542c78

Skrevet

Hakkede nøtter, linfrø, solsikkefrø etc er veldig godt å ha i, barna elsker det her. Banan, eplebiter, kiwi, jordbær, blåbær, bringebær... Rosiner gir også søtsmak.

Her hadde jeg i valnøtter i grøten i en periode, men søsteren min som er barnelege sa høflig fra til meg at gutten min neppe trengte det ekstra fettet siden han var veeldig rund i en periode.. Hehe..

Anonym poster: 3901f76dd55469eac1af47c5f902b8e6

Skrevet

Fordi sukker er en av de få matvarene (om man kan kalle det det) som ikek har en eneste positiv egenskap, mens rosiner inneholder næringsstoffer også, og en sunnere type sukker. Kalorimessig blir det nok mye det samme, men nå tror jeg ikke kalorier er argumentet til de fleste som er restriktive med sukker til barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...