Gå til innhold

Dette med å føde på Voss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En slektning endte opp med keisersnitt på Haukeland sist. Tror ikke det var veldig dramatisk, men hun har tydeligvis fått helt angst... :P Nå skal hun visst ta keisersnitt på Voss med andre barnet.

Betyr det at Haukeland ikke ville gi henne det? Orker ikke spørre henne fordi hun blir så utrolig fort fornærmet og sur...

Anonym poster: f8c909cc7d7ce3ad7187dc5f6acfdb91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haukeland er veldig strenge og er kjent for å ikke være særlig lyttende til den som skal føde.

Jeg ble født på Haukeland og døde nesten. Mamma gikk 18 dager på overtid fordi jordmødrene mente at det var best at fødselen startet av seg selv. 18 dager gikk hun og da hun til slutt kontaktet lege så presset legen på keisersnitt. Jeg var nesten død da, hadde bæsjet i fostervannet og huden var skikkelig ekkel. Hadde lungeproblemer.

Vet om mange som har hatt mye trøbbel med kjipe jordmødre på Haukeland. Ikke alle, så klart, men mange. Jeg ville også valgt Voss.

Anonym poster: 19afff032cc6263ca885fe3bcde7a6da

Skrevet

Vet ikke om hun ikke får det på Haukeland, så deg kan jeg ikke svare på. Når det er sagt så klarer jeg ikke forstå at oppegående mennesker som bor i Bergen vil sette seg i en bil og kjøre over en time til Voss for å føde på et lite sykehus. Bare tenk på hvilken kompetanseforskjell det er på sykehusene dersom barnet (eller mor) trenger overføring til annen avdeling etter fødsel. På Haukeland har de en av landets beste barneavdelinger- det har ikke Voss...........

Nå sier du at dette er planlagt keisersnitt, så hun har i det minste ikke rier i bilen. Men henne om det.

Litt utenfor det du spør om, men måtte bare....!

Anonym poster: aa314ee9434bf61cc1a9afef7c1a63a0

Skrevet

Jeg har selv født to barn på Haukeland, og syns de er flinke. Regner jo med at det er noen år siden (?) du selv ble født da? Jeg sammenligner ikke akkurat dagens sykehus med da jeg ble født for over 30 år siden.

Syns det virker helt fjollete å kjøre 2 timer for å føde et annet sted. Snakker meg om å sløse med ressurser.

Skrevet

Vet ikke om hun ikke får det på Haukeland, så deg kan jeg ikke svare på. Når det er sagt så klarer jeg ikke forstå at oppegående mennesker som bor i Bergen vil sette seg i en bil og kjøre over en time til Voss for å føde på et lite sykehus. Bare tenk på hvilken kompetanseforskjell det er på sykehusene dersom barnet (eller mor) trenger overføring til annen avdeling etter fødsel. På Haukeland har de en av landets beste barneavdelinger- det har ikke Voss...........

Nå sier du at dette er planlagt keisersnitt, så hun har i det minste ikke rier i bilen. Men henne om det.

Ja, tenker det samme som deg. HI

Skrevet

Min kusine var førstegangsfødende på haukeland. 18 år gammel, baby i seteleie, fikk egentlig innvilget keisersnitt pga smalt bekken. Men haukeland trakk seg omtrent uken før hun fødte. Ungen skulle ut naturlig. Det hadde legene bestemt. Heldigvis gikk det bra, men fyttigrisen for noen frekkaser.

Anonym poster: 21c4df2d6c2e122a32f327aeaf23ccec

Skrevet

Jeg sier ikke at de gjør alt rett på Haukeland. Det gjør de nok ikke på Voss heller.... Dersom det først går galt på Voss er det langt til nærmeste Barneavdelinger (Haukeland). Det er en ting er å ha Voss som sitt lokalsykehus, og en annen å sitte timevis i bil forbi nærmeste sykehus for å føde på et lite sykehus.

Det skal være helt trygt å føde på Haukeland. Sett deg inn i statistikkene du #6, istedet for å skremme folk med hva som nesten skjedde med en kusine av deg!

Skrevet

Har også en slektning som holder på sånn. Bli helt flau når hun setter i gang og gnåler om "det forferdelige helse-Norge"... Er vel ikke deres feil at hun ikke er god til å føde? :P

Skrevet

Haukeland er veldig strenge og er kjent for å ikke være særlig lyttende til den som skal føde.

Jeg ble født på Haukeland og døde nesten. Mamma gikk 18 dager på overtid fordi jordmødrene mente at det var best at fødselen startet av seg selv. 18 dager gikk hun og da hun til slutt kontaktet lege så presset legen på keisersnitt. Jeg var nesten død da, hadde bæsjet i fostervannet og huden var skikkelig ekkel. Hadde lungeproblemer.

Vet om mange som har hatt mye trøbbel med kjipe jordmødre på Haukeland. Ikke alle, så klart, men mange. Jeg ville også valgt Voss.

Anonym poster: 19afff032cc6263ca885fe3bcde7a6da

Men du er nok hvertfall 16 år vil jeg tro, og det er en del år siden.

Ting har forandret seg siden da.

Jeg fødte på haukeland for 3 år siden, og jeg er kjempe fornøyd

Anonym poster: 3dae04fe1948f43d76f6c870e78a6c30

Skrevet

Har også en slektning som holder på sånn. Bli helt flau når hun setter i gang og gnåler om "det forferdelige helse-Norge"... Er vel ikke deres feil at hun ikke er god til å føde? tongue.png

God til å føde? Nå har jeg hørt det og. :D Men altså, her på sykehuset jeg sokner til vil de la meg gå 16 dager på overtid, med termin som er fastsatt feil. Ungen er estimert til å bli ca 4,5 kilo ved termin. Jeg bruker str 32-34 i bukser og er ikke skapt for å føde en unge på 5 kilo. Ikke er det forsvarlig å gå 16 dager over heller synes jeg, når resten av landet kjører 11 dager max. Ikke får jeg smertestillende heller. Da er det vel lov å klage??

Anonym poster: 533b899ff1f4ad816e5d564e5b431039

Skrevet

En slektning endte opp med keisersnitt på Haukeland sist. Tror ikke det var veldig dramatisk, men hun har tydeligvis fått helt angst... :P Nå skal hun visst ta keisersnitt på Voss med andre barnet.

Betyr det at Haukeland ikke ville gi henne det? Orker ikke spørre henne fordi hun blir så utrolig fort fornærmet og sur...

Hmm, hvis hun endte opp med keisersnitt på Haukeland sist tyder det vel på MYE dramatikk? De er IKKE kjent for å sløse med keisersnittene! Ser du ikke at det kan være en sammenheng mellom det og at hun har fått fødselsangst? Sånn som jeg har forstått det er ikke Haukeland et sykehus hvor fødselsangst er godkjent grunn til sectio. Hvorfor er du så opptatt av dette? Det er jo ikke din fødsel. Ønsk henne heller lykke til og gled deg på hennes vegne at hun har fått det innvilget på Voss. Det er stor forskjell på et planlagt sectio og et akutt et.

Anonym poster: aba9206e022ff41ff9b26586a4d2309f

Skrevet

Har også en slektning som holder på sånn. Bli helt flau når hun setter i gang og gnåler om "det forferdelige helse-Norge"... Er vel ikke deres feil at hun ikke er god til å føde? tongue.png

God til å føde? Nå har jeg hørt det og. :D Men altså, her på sykehuset jeg sokner til vil de la meg gå 16 dager på overtid, med termin som er fastsatt feil. Ungen er estimert til å bli ca 4,5 kilo ved termin. Jeg bruker str 32-34 i bukser og er ikke skapt for å føde en unge på 5 kilo. Ikke er det forsvarlig å gå 16 dager over heller synes jeg, når resten av landet kjører 11 dager max. Ikke får jeg smertestillende heller. Da er det vel lov å klage??

Sykehuset telemark nøler heller ikke med å la deg gå 16 dager over. De gjorde iallefall ikke det for 3 år siden!

Jeg ble satt igang 14 dager over, men ingenting skjedde på enda 2 døgn.

Ikke forsvarlig i det hele tatt og det oppsto komplikasjoner pga hun hadde ligget for lenge.

Ikke søren om jeg godtar det denne gangen nei! Risikerer ikke barnet mitt for at de skal få viljen sin!

Skrevet

Syns det er dumt at man bare hører det negative fra KK. Jeg hadde en veldig dramatisk fødsel som endte i hastekeisersnitt men syns likevel at KK var et fantastisk sted å føde, møtte bare hyggelige jordmødre og følte meg både trygg og hørt! Syns ikke man skal være redd for å føde der, noen feil skjer det på fødeavdelinger overalt, det har bare blitt så forferdelig fokus på akkurat KK, det går bra med så og si alle!

Anonym poster: 7bb4814efd69ba474aee1bcb5540ed61

Skrevet

Jeg kjenner personlig flere som har endt i traume-fødsel og hastesnitt på KK. Har også en bekjent som mistet barnet sitt pga lang overtid for 3 år siden.

Jeg har selv vært gjennom møllen på KK. Ikke for å få keisersnitt, men for å få tilrettelagt fødsel pga medfødte skavanker hos meg. Ble lovet det ene og det andre, etter mange ukers krangling, og ingenting gjennomført når fødselen kom.

Skjønner godt at flere velger Voss, jeg har vurdert det selv.

Jeg er forøvrig enig i at det skal være "vanskelig" å få KS pga fødselsangst hos førstegangsfødene som "bare" har frykt for fødsel uten reelle fysiske plager. Men når folk har fysiske forutsetninger som egner seg dårlig til fødsel, både på papirer og i erfaringer, forstår jeg ikke at at akutt KS skal være bedre enn et planlagt et.

Anonym poster: a9eb3a34bb6e8e67abcfe706a0da0698

Skrevet

Jeg syns det er flott at man kan bytte sykehus om man har dårlig erfaring med et av de tidligere. Det viktigste er at den fødende føler seg trygg og ivaretatt. Det er vel ikke noe galt med Voss annet enn at det er mindre forhold, og færre om kompetansen?

Skrevet

Sykehuset telemark nøler heller ikke med å la deg gå 16 dager over. De gjorde iallefall ikke det for 3 år siden!

Jeg ble satt igang 14 dager over, men ingenting skjedde på enda 2 døgn.

Ikke forsvarlig i det hele tatt og det oppsto komplikasjoner pga hun hadde ligget for lenge.

Ikke søren om jeg godtar det denne gangen nei! Risikerer ikke barnet mitt for at de skal få viljen sin!

ST har endret praksis til 10 dager :)

Skrevet

Jeg har født både på KK og på Voss, og velger helt klart Voss igjen. Fødselen på KK gikk veldig fint selv om det var en såkalt "komplisert" fødsel, men følte meg veldig ivaretatt. Men barseloppholdet på KK kan ikke sammenlignes med det samme oppholdet på Voss.

Kompetansen er også veldig god på Voss etter min erfaring, men selvsagt er det et mindre sykehus og mindre tilgang til enkelte ressurser, men har man en "normal" fødsel som de fleste så er Voss helt klart kompetente.

Skrevet

Tror mange velger voss fordi de ser pasienten og dens behov. Men ingen får ks på voss dersom kk har sagt nei. Derfor tar mange sjansen på å bli hørt på voss fremfor å bli avvist i Bergen.

Selv bor jeg på voss og skal føde der nå til våren. Kunne ikke tenke meg til kk. Men som andre skriver, dersom noe er veldig galt må man jo til Bergen uansett.

Tror barselopplevelsen på voss er helt annerledes enn i Bergen.

Skrevet

Er kapasiteten tilpasset til at flere og flere fra Bergen reiser oppover da?

Skrevet

Er kapasiteten tilpasset til at flere og flere fra Bergen reiser oppover da?

De fleste som ønsker å føde på Voss tar jo kontakt i forkant slik at ultralyd etc blir gjennomført på Voss. Så det er jo ikke akkurat slik at det plutselig kommer 10 fødende bergensere på døren ;)

Skrevet

Det er ikke alle sykehus som er like villig til å utføre keisersnitt pga angst. På voss vil de ikke nekte noen keisersnitt pga angst, men man må nok i noen samtaler først. Med psykolog bl.a

Anonym poster: ee7bcc81229663398d24b3eeb1d13ee6

Skrevet

Så flott at du, Hannepålandet, kan føde på ditt hjemsted. Voss har helt sikkert en flott fødeavdeling :)

Det jeg reagerer på er at alle ansatte på Haukeland blir fremstilt av enkelte som ukompetente, umenneskelige og skikkelig vrange (ikke i denne tråd). Haukeland har to gode fødeavdelinger. Hvorfor enkelte velger å kjøre 1-2 timer med rier, på dårlige vestlandsveier, klarer jeg ikke forstå. sorry, men for et waist!!! Til info så er veistrekning Bergen/Voss en av landets mest ulykkesbaserte veistrekninger (med den risiko for ulykker/kø det medfører)

Og for de som vil ligge på barsel noen dager ekstra, så er det kanskje større mulighet for det på Voss. Sikkert stas for far å kjøre t/r Voss hver dag for å besøke...

Men dette er egentlig en unødvendig diskusjon for en del høylytte Bergensdamer har fått det som kampsak å nedkjempe Haukeland. Uansett hvilket argument en kommer med for å styrke Haukeland så er det alltids noen som har en tantes niese sin svoger sin søster som det nesten har skjedd noe dramatisk med på Haukeland. Farlig å leve gitt....!

Skrevet

Så flott at du, Hannepålandet, kan føde på ditt hjemsted. Voss har helt sikkert en flott fødeavdeling :)

Det jeg reagerer på er at alle ansatte på Haukeland blir fremstilt av enkelte som ukompetente, umenneskelige og skikkelig vrange (ikke i denne tråd). Haukeland har to gode fødeavdelinger. Hvorfor enkelte velger å kjøre 1-2 timer med rier, på dårlige vestlandsveier, klarer jeg ikke forstå. sorry, men for et waist!!! Til info så er veistrekning Bergen/Voss en av landets mest ulykkesbaserte veistrekninger (med den risiko for ulykker/kø det medfører)

Og for de som vil ligge på barsel noen dager ekstra, så er det kanskje større mulighet for det på Voss. Sikkert stas for far å kjøre t/r Voss hver dag for å besøke...

Men dette er egentlig en unødvendig diskusjon for en del høylytte Bergensdamer har fått det som kampsak å nedkjempe Haukeland. Uansett hvilket argument en kommer med for å styrke Haukeland så er det alltids noen som har en tantes niese sin svoger sin søster som det nesten har skjedd noe dramatisk med på Haukeland. Farlig å leve gitt....!

Helt sannt det du skriver her. Er mye mindre forhold på voss så det går nok lenger tid mellom hver fæle hendelse.

Uansett blir det jo en vurderingssak om det er verdt turen dersom man veier alt opp mot en annen.

Er kanskje litt at de tar færre sjanser på voss fordi de ikke har noe barneavdeling å støtte seg på om det skjer noe. Jeg vet ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...