Gå til innhold

8 mnd og røntgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her vært på røntgen med en 8 måneder gammel baby for å sjekke ut evt hofteleddsdysplasi?

Er så redd for at jenta mi skal skades av røntgenstrålene, eggstokkene etc, men røntgenlegene på sykehuset sier at ultralyd ikke vil gi tilstrekkelig svar på en så gammel unge. Samtidig føler jeg ikke dem tar mine bekymringer på alvor :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde de tatt røntgen hvis de trodde det var skadelig?

Skrevet

Godt poeng... men det bekymrer meg at dem ikke gir meg forsikringer om at det er trygt...

Skrevet

Slapp helt av! Vi var da baby var 2,4,6 og 8 måneder. Selvsagt skal de ta røntgen, å gå med uoppdaget hoftefeil er da mye verre.

Anonym poster: 9f11fd4b10c2e056292df997f172dae3

Skrevet

Takk :) Sa deres lege® noe om eventuelle skadevirkninger av røntgen?

Skrevet

Nei, det er virkelig ikke ett tema.. Helt ærlig er du litt irrasjonell :/ tenk hvor mye stråling vi er rundt hver dag.. Trådløst Internett, mobiler, microbølgeovner er bare noe. Et kjapt røntgenbilde utgjør ingen risiko. Det skal være gjevnlig disponering over tid, før det finnes noen grunn til bekymring:)

Anonym poster: 9f11fd4b10c2e056292df997f172dae3

Skrevet

Hei, jeg er utdannet radiograf. Det er en viss risiko med all stråling, men radiografene vil stille inn apparatet til å gi minst mulig stråling til barnet innenfor den grensen de trenger for å ta et bilde.

En annen ting du kan tenke på er at om du tar en lengre flytur får du mye mer stråling enn et røntgenbilde ;-)

Anonym poster: b8a0c4eb976193f2d5bccbd79f915e62

Skrevet

Det va godt å høre, radiograf :) Beroliget nå :) Puh :)

Nysgjerrig.. Hvorfor får man mer stråling under en lengere flytur?

• 1 år senere...
Skrevet

Det va godt å høre, radiograf :) Beroliget nå :) Puh :)

Nysgjerrig.. Hvorfor får man mer stråling under en lengere flytur?

Kosmisk stråling. Vi får mer av den i fly enn på bakken.

Anonymous poster hash: 8c99d...d08

Skrevet

Slapp av,går helt fint :) min var 5mnd

Skrevet

Mitt inntrykk er at helsevesenet ikke tar røntgenbilder unødig, verken på barn eller voksne. Mine to har begge måttet ta røntgen, fordi det har vært nødvendig. Akkurat som det er nødvendig på barnet ditt. Man må veie fordeler mot (mulige) ulemper.

Anonymous poster hash: 48f0f...c46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...