Gå til innhold

Fly forbanna !!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i utlandet sammen med mannen min og hans familie ( desverre etter gårsdagen)

Søsteren til mannen min var før både jeg og mannen og hans bror den som laga mat til hvert måltid, bakte brød og kaker og ellers tok vare på huset.

Hun er også " sykepleier" ( samme som å i norge ha førstehjelpskurs )

Så det var alltid hun som tok seg av slike ting også.

Jeg og mannen min giftet oss først, naturlig nok har jeg tatt over matlagingen for han. Og kakebaking osv. Søsteren har fra dag en vært veldig sjalu fordi jeg lager "bedre mat" altså, jeg lager litt mer komplisert mat og litt mer kompliserte kaker osv. Jeg har forsøkt å lære henne dette slik at hun ikke skal føle seg utenfor, men nei.

Jeg er også sykepleier, utdannet i Norge, så jeg kan en del mer en hun kan. Folk har nå begynt å heller komme til meg. Jeg har også endel kunnskap om babyer og barn, har jobbet 5 år i barnehage og har hatt praksis på spedbarnsavdeling.

Nå er det kommet en baby i hus her ( bror hans sin) og i går brøt helvette løs, fordi jeg stoppet svigermor fra å gå rundt med røkelse over vugga til babyen.

Søsteren klikket noe man ikke kan kalle annet enn mentalt og kjefta meg huden full, kasta ring etter meg og jugde mannen min rett oppi trynet. Sa jeg hadde skreket og slått henne og at jeg mishandla babyen osv osv. At jeg er ei bitch og bryr meg ikke om noen og gud vet hva.

Resultatet er at jeg ikke lenger er velkommen hos de ( vi har egen leilighet ) men mor til babyen ( som også er min beste venn ) bor i samme leilighet som de.

Noen som har noen råd her ? Jeg har ikke gjort annet enn å forsøke å hjelpe med det jeg kan, både fysisk og med penger. Har stelt i stand bursdager for alle og enhver, ordnet mat til hele familien gang på gang og gjort alt jeg kan for å hjelpe og for at de skal trives ( de er veldig fattige, så de har ikke selv råd, så jeg ønsket å hjelpe ) fordi jeg bryr meg.

Det som hendte i går gjør utrolig vondt for meg. Er fortvilet og vil bare tilbake til Norge kjenner jeg.

Anonym poster: 8b4bfc5f0eaac414adb9471c3cc31e91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilket land du bor i. Men høres jo ut som en helt annen kultur enn her i Norge. og det er nok sikkert ikke så lett. Hva sier mannen din da. Støtter han deg?

Anonym poster: d9eceeecf256129fcc0c466be380077f

Skrevet

Du som bodde i Egypt og hadde den gærne svigermora?

Selv om du driver psycho kjønsstereotypier som å tro at det er "naturlig at du tar over matlagingen for mannen din," høres det ut som du sliter med klassisk kulturklæsj.

Den enkleste løsningen er antagelig å flytte hjem, mens den mer langdryge løsningen innebærer enten å bygge deg et nytt nettverk der eller å sluke en haug kameler og forsøke å få til noen gode samtaler med svigerfamilien.

Anonym poster: 71c8a8b26e8bc10f0dd6d088bced2c79

Skrevet

Du som bodde i Egypt og hadde den gærne svigermora?

Selv om du driver psycho kjønsstereotypier som å tro at det er "naturlig at du tar over matlagingen for mannen din," høres det ut som du sliter med klassisk kulturklæsj.

Den enkleste løsningen er antagelig å flytte hjem, mens den mer langdryge løsningen innebærer enten å bygge deg et nytt nettverk der eller å sluke en haug kameler og forsøke å få til noen gode samtaler med svigerfamilien.

Skrev kansje litt rart, det jeg mente var, han har jo flyttet i annen leilighet med meg. Så da faller det seg vel maturlig at jeg og han spiser og lager mat sammen ?

Anonym poster: 2143a6a4bf55ef49511a708e17fc0e0a

Skrevet

Hva som er naturlig er kulturavhengig. Det er sikkert ikke uvanlig i Egypt at du bare smetter inn som en del av storfamilien med svigermor som Big Boss, men det betyr jo ikke at det er noe du bør finne deg i slik uten videre.

Skrevet

Huffameg :-( Det virker ikke som du har det greit...

Jeg er selv snart ferdig utdannet lege i en familie med sykepleiere og hjelpepleiere.

Det er snakk om mange søstre og STERKE meninger...

Det jeg har lært meg er å holde kjeft.

Har de kommentarer på hva som angår mitt liv og min graviditet så nikker jeg og smiler og takker for tipset.

Sitter jeg med kunnskaper (medisinske, etc) som gjør meg uenig i hva de sier og gjør, så holder jeg det allikevel for meg selv. Har kommet ut med mine meningr et par ganger for mye, og det endte opp med verbal krigføring...

Så nok er nok for min del. Ønsker de å få min mening så sier jeg det, men selvsagt med moderasjoner; "det som jeg har lært/lest er..... men om det er det riktige for dere, får dere selv avgjøre"

Og kultur krasj.... ikke noe å gjøre med det. Siden det er du som har flyttet til "deres" land, er det desverre du som må tilpasse deg.

Har ikke fått med meg hvor du bor, men har jobbet som reiseleder + bodd i det store utland mange år + kjenner mange folk fra ulike nasjonaliteter.

Det som gjerne er forskjellen fra nordisk kultur i de fleste land, er at familien er det viktigste - hele familien/slekta.

Så kanskje du skal trekke deg litt unna en liten periode, være ydmyk og se om det hjelper? Evt komme med en forsoningsgave til hun galne svigerinna di (selv om du ikke mener det - bare for å få ro i heimen?)

De roer seg sikkert ned etter en liten stund skal du se. Andre kulturer er gjerne mer dramatiske enn andre...

Blir det ikke bedre i det hele tatt, kanskje du skal sette deg ned med mannen din og høre på om han har bedre forslag til løsning? Kanskje dere skal flytte (tror neppe dette er et alternativ, men er jo lov å prøve?)

MAsse masse lykke til iallefall!

Store klemmer

Skrevet

Mulig at jeg tolker litt vel mye her, men er det viktig for deg å være bedre enn din svigerinne? Jeg leeser det slik siden du gjør et stort poeng av å påpeke at du er bedre enn henne og da må det også væe viktig for deg å være bedre enn henne. Er det en konkurranse?

Sier ikke at de har rett til å skjelle deg ut eller noe, men om du tenker deg nøye om. Hvordan har du oppført deg mot dem?

Anonym poster: cb11b46505e45cbbe6cf3f3e99334b1c

Skrevet

Mulig at jeg tolker litt vel mye her, men er det viktig for deg å være bedre enn din svigerinne? Jeg leeser det slik siden du gjør et stort poeng av å påpeke at du er bedre enn henne og da må det også væe viktig for deg å være bedre enn henne. Er det en konkurranse?

Sier ikke at de har rett til å skjelle deg ut eller noe, men om du tenker deg nøye om. Hvordan har du oppført deg mot dem?

Anonym poster: cb11b46505e45cbbe6cf3f3e99334b1c

Nei, jeg mente det ikke slik. Skrev bare det som er realiteten, fordi i Norge har vi bedre tilbud og muligheter til å bli bedre. Imens her så er det ikke bra. Så det er på en måte slik. Mente ikke å si jeg er bedre på den måten.

Jeg har forsøkt å inkludere henne og lære henne det jeg kan, tenkte kansje det kunne være spennende. Og keg har prøvd å få henne til å lære med det hun kan. Mennhun vil ikke. Jeg bryr meg ikke om jeg er bedre eller ikke. Mener at vi alle er jo mennesker med et tonn av kunnskaper, hvorfor ikke dele de i stede for å konkurrere. Hvorfor skal en være overlegen og ikke den andre.

Jeg slrev det slik for å forklare årsaken til problemene.

Jeg har oppført meg veldig bra, det vet jeg fordi jeg har tenkt godt og nøye igjennom hvordan jeg skal oppføre meg.

Skrevet

Jeg vet at i enkelte land så tilsvarer sykepleieutdannelsen der kun som hjelpepleier her. Selv da må de ta noe tileggsudannelse for å jobbe som hjelpepleier her. Så jeg skjønner den delen. Kanskje det er litt sårt for din svigerinne at hun ser på seg selv som sykepleier men du kan så mye mer.

Skrevet

Jeg vet at i enkelte land så tilsvarer sykepleieutdannelsen der kun som hjelpepleier her. Selv da må de ta noe tileggsudannelse for å jobbe som hjelpepleier her. Så jeg skjønner den delen. Kanskje det er litt sårt for din svigerinne at hun ser på seg selv som sykepleier men du kan så mye mer.

Det kan godt hende, i følge mannen min ligger det mer bak enn bare det. Hun er ikke gift ( hun er 36) så det er sårt for henne også. Han sier hun hadde sin "plass i heimen" som jeg tok ifra henne da jeg kom.

Jeg har forståelse for det, men er alikevel sint fordi hun velger å lyve og spre usannheter slik at det blir bråk. Det sårer meg å bli behandlet slik, når jeg har gjort alt keg kan for både henne og familien.

Skrevet

Det kan godt hende, i følge mannen min ligger det mer bak enn bare det. Hun er ikke gift ( hun er 36) så det er sårt for henne også. Han sier hun hadde sin "plass i heimen" som jeg tok ifra henne da jeg kom.

Jeg har forståelse for det, men er alikevel sint fordi hun velger å lyve og spre usannheter slik at det blir bråk. Det sårer meg å bli behandlet slik, når jeg har gjort alt keg kan for både henne og familien.

Hvilket land er det? Er mannen din derfra? Hva med å komme tilbake til Norge?

Anonym poster: 27659d7dec56a2d4185fd0c9004ed3c1

Skrevet

Egypt, vi kan ikke flytte til Norge desverre. Vi er stuck her pga. Visum osv.

Skrevet

Du trenger ikke sponse henne og familien lenger da, og når pengene tar slutt kommer hun nok krypene.

Anonym poster: 17fb04171cedf65bc4fa9e4c592910ce

Skrevet

men bestevenninna di er norsk?

Skrevet

men bestevenninna di er norsk?

Nei, hun er herfra, men vi har blitt veldig gode venner og veldig nære etter hun gifta seg med bror til mannen min for tre år siden.

Skrevet

Som min kloke svigermor sier; "Man koker ikke suppe på familie".

Tror du skal heve hode og helt enkelt drite i det. Du har julpet dem og stillt opp og så er hun så utakknemelig. Hun føler seg sikkert mindre viktig pga du er "bedre" enn det hun er, men det undskylder ikke oppførselen hennes!

Skrevet

Som min kloke svigermor sier; "Man koker ikke suppe på familie".

Tror du skal heve hode og helt enkelt drite i det. Du har julpet dem og stillt opp og så er hun så utakknemelig. Hun føler seg sikkert mindre viktig pga du er "bedre" enn det hun er, men det undskylder ikke oppførselen hennes!

Synes det er så trist at det skal være en slik konkurranse ute å går. Jeg er jo ikke bedre enn det hun er, jeg har bare litt mer kunnskap enn det hun har fordi jeg har vært så heldig å vokse opp i et land der vi får denne muligheten. Det betyr ikke at jeg føler jeg er bedre eller mer verdt her i livet enn det hun er.

Føler ikke jeg burde skamme meg for å kunne det jeg kan heller. Det er desverre bare slik det er. Men det sårer når jeg får det jeg får i retur fordi hun er sjalu. Joeg har jo forsøkt alt jeg kan for å hjelpe de alle.

Skrevet

Og hva syns mannen din da?

Han er veldig sint på søsteren sin. Men det hjelper jo ikke sånn sett, jeg er jo like lei meg alikevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...