Singelmamma og banden Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 Mange innlegg om økonomi og slikt her. Tenkte å prøve meg på å diskutere noe helt annet, nemlig tidsklemma. Jeg var så flink til å sjonglere med alt tidligere, da jeg var alene med 3 barn. Husker tips og slikt fra den tiden, og hvordan jeg gjorde ting, men det praktiske er vesentlig verre med 5 barn alene, og særlig siden de to siste er små og tett i alder. Og så endret jeg jo litt praksis og lign etter et langvarig og dårlig forhold, og synes det er vanskelig å komme tilbake i rutiner alene, selv lang tid etter bruddet. Så jeg skjønner litt nå hvorfor helt "nye" aleneforeldre spør om hvordan de skal få til å gå på butikken etc... Og vi drevne som svarer at det bare er å ta med barnet i butikken... ;-) Men det er ikke alltid så enkelt for alle. Så hvilke utfordringer har dere i hverdagen, og hva gjør dere for å få den så enkel og selvgående som mulig? 1: Jeg må ha barnevakt for å komme meg på butikken pga at de to yngste er umulige å ha med om jeg skal ha mer enn 5 ting, og med så mange barn må jeg som regel det. Derfor handler jeg stort en kveld annenhver uke når en god venninne sitter barnevakt etter leggetid for de yngste. Ho er ekstra tante for mine eldste og synes også det er hyggelig å være sammen med dem, og så kan jeg spandere en kveld på ho hjemme hos meg som takk innimellom. Takk og lov for at jeg har henne i nærheten! 2: Jeg setter på en liten barnefilm når vi kommer hjem fra jobb/bhg/sfo slik at jeg får laga middag og samtidig tatt ut av og satt inn i oppvaskmaskinen. Deretter spiser vi sammen, vel og merke ikke de to dagene i uka det er fritidsaktiviteter. 3: Prøver å få ungene til å rydde leker slik at jeg kan støvsuge.... 4: Kjøring av div unger etc - fullt kaos... Småunger som hater å kjøre bil, men jeg kan ikke ha barnevakt for alt hele tiden... 5: Dere som har flere barn, hvordan legger dere opp ettermiddager og kvelder slik at alle barna får litt tid med mor alene? Tanken bak innlegget er at om alle deler litt av sine løsninger, så kan vi kanskje finne tips til løsninger av hverandre :-)
Poteto Skrevet 14. februar 2013 #2 Skrevet 14. februar 2013 Hei Wow, 5 barn alene er ikke lett, må si du har rimelig kontroll på det meste du Eg har langt ifra 5 barn, har ei jente på 5,5 år, og er sjelden i tidklemma, Den ene dagen i uka vi går på svømming så har vi alltid suppe, med skiver til, eller rester fra dagen før Ser ut så du har rimelig kontroll på alt, Skryt til deg Til punkt 5: Kva med å bruke litt ektra tid på barna på badet før leggetid? og eventuelt lese 10 min til hver, så må de bare lære seg å vente litt. (litt usikker på alder på barna dine)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå