Gå til innhold

Spørsmål ang. mat/drikke under fødsel og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

To ting jeg går og lurer på:

Noen som har tips til mat/drikke som kan være greit å ta med under fødsel? Tenker det må være viktig å få i seg nok energi da fødsel er en stor påkjenning.

Hørt at det kan ta litt tid før melka kommer etter fødsel. Jeg stresser med tanken på at den lille skal bli sulten om melka ikke kommer tidsnok. Når er det vanlig at melka kommer? Hvor lenge kan det gå før den nyfødte ble sulten? Noen med erfaringer?

Er førstegangsgravid så masse jeg går og lurer på... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde med en colaboks på fødestua. Den var herlig! Og vann:) mat får du der, men en proteinbar og frukt til etterpå kanskje? Er godt med rask energi.

Du trengervikke stresse med melka. Baby kommer med et ekstra reservelager den bruker frem til melk kommer for fullt, ca 3 dagen etter fødsel. Blir det krise kan de få morsmelk fra melkebanken på sykehuset, men dette må du godkjenne. Jenta vår fikk der siden jeg havnet på obs-posten. Var litt rart at hun fikk en annen dame sin melk, men det er jo mye bedre enn mme :) Det kan ta alt fra fem min til tre timer før de er sultne:p

Skrevet

Jeg har kjøpt inn energidrikker, både til meg og samboer'n :-) Og 2 pakker kjeks og litt lakris (er mer glad i lakris enn sjokolade). Og så tar vi med cola og en imsdalflaske med tut. Ser for meg at det letteste er å få i seg energi i drikke-form, uten at jeg vet det da siden jeg og er førstegangsfødende.

Er vel også noe som heter råmelk, som vi begynner å få før fødsel. Jeg merker ihvertfall at jeg har det i mine bryster, uten at jeg vet hvor mye melk det er snakk om. Ps!Søstera mi har allerede advart meg og informert meg om at denne melken er oransje / gul. Hun fikk litt sjokk da hennes nr 2 begynte å kaste opp etter fødsel. :-)

Skrevet (endret)

Hadde kjøpt mye forskjellig sist, det jeg fikk mest bruk for var energidrikk med frisk smak og fruktbiter mannen hadde skjært opp. Orka ikke alle de veldig søte tingene som sjokolade og søte kjeks. Orka ikke noe ordentlig mat når fødselen var ordentlig igang.

Babyen fikk noen dråper råmelk ved amminga det første døgnet, melka kom etterhvert. Det er vanlig at de går ned i vekt i starten.

Endret av Pus med støvler venter # 2
Skrevet

Det beste jeg hadde med til fødsel, var en flaske med Imsdal (sånn med tut på). Den fylte jeg opp og brukte masse. Hadde mest lyst på vann, og den var utrolig praktisk, siden det er lett å drikke mens man ligger på siden og ammer også! :-)

Saft og noe mat får du på sykehuset, men det er greit å få litt ekstra energi, f.eks en cola og noe sjokolade. Selv hadde jeg lite lyst på søtt under fødsel, men jordmor prøvde å få meg til å drikke annet enn vann.

Melken kommer etter hvert. Babyen har behov for å suge, så la den få suge alt den vil de første døgnene, så kommer melken fort (gjorde det med meg alle tre gangene). Jeg opplever det sånn at de ofte har en natt hvor de ligger nesten konstant ved puppen i begynnelsen. (andre natten med nr 1 og 2, første natten med nr 3). Mine har da ikke vist tegn til sult selv om de suger på en tom pupp!

Merk: jeg kan være veldig heldig, så når det gjelder amming må jeg bare anbefale deg å mase, mase, mase når du er på barsel. Spør om alt, fra om babyen ligger riktig, suger riktig, hvordan du skal holde - alt du lurer på! Er du på barselhotell må du antageligvis mase mer for å få hjelp. Men bruk de dagene når du er førstegangs til å spørre om alt du kan komme på! Det er ikke lange stunden man er der, så man må få mest mulig ut av det!

Fungerer ikke ammingen når du kommer hjem, ikke nøl med å be om hjelp (helsestasjon eller ammehjelpen. Man pleier også å kunne ringe til sykehuset de første dagene). Og funker det ikke, så funker det ikke, og det er ditt valg om du velger å kutte ut ammingen dersom det er ille, ingen andre som behøver å mene noe om det.

Hilsen trebarnsmor med nr 4 i magen.

Skrevet

Jeg har pleid å ha med energidrikk og en imsdalsflaske med tut. Men har i grunn aldri rukket å drikke noe av det under fødsel da, fordi fødslene går så kjapt. Men det er deilig å ha det til etterpå på barsel også :)

Ellers har jeg pleid å ha med litt sjokolade, men ellers har jeg bare spist maten som er på sykehuset.

Ang ammingen anbefaler jeg som merethe over her, at du spør og graver på sykehuset. Bli så trygg som mulig på ammingen før du drar:) Med førstemann var jeg på et lite kurs de hadde på sykehuset om amming, det hadde jeg veldig utbytte av. Har de noe slikt på sykehuset, anbefaler jeg å ta deg tida til det.

Skrevet

Jeg hadde ikke fått ned en bit av noe som helst ved første fødsel da jeg spydde som en gris. Frister ikke å ha i seg noe da. Så har egentlig ikke planer om å ta med noe som helst denne gangen eller. Mest sannsynlig rekker jeg ikke ha i meg noe da jeg bruker minimalt med tid ved fødsler (5 t med nr 1 fra første antydning på at noe var på gang til ungen var ute)

Skrevet

Jeg hadde med et arsenal av ulik snacks/mat og drikke (vann, brus, juice, energidrikk, rosiner, søt kjeks, salt kjeks, kvikk lunch, troika, nøttemix, osv!). Det som falt best i smak var energidrikkene (Powerade), noe jeg vanligvis ikke drikker overhodet... Da de var tomme, og ikke å oppdrive på sykehuset, var det skikkelig nedtur! Lykke til med fødselen :)

Skrevet

Jeg hadde med iste. Ville ikke ha brus og ha noe annet enn bare vann. Hadde med meg noe frukt og ulike wasabarer (fikk ikke spist når fødsel var igang).

Skrevet

Jeg hadde ikke med noe men denne gang har jeg pakket smoothie og energibarer:) Jeg har også pakket ned melk til lillegutt.Sønnen min ble nemlig sulten etter 1 døgn forrige gang.Han skrek fra kl 17 -07 .Fikk ingen ting på sykehuset og jeg hadde ikke fått melk etter keisersnitt.Det var så forferdelig;/

Da sykepleier veide han hadde han gått ned over 500 g,hun løp så og hentet melk.Han fikk 20 ml og sov i 4 timer.. stakkars.

Så nå er jeg forberedt og kommer til å gi baby om jeg føler for det:)

Skrevet

Hei! For det første, gratulerer med lille nurket!

Når jeg fødte hadde jeg med meg en iste og en stor Polly turmiks med nøtter og sjokolade. Det føltes ut som det beste jeg hadde spist noen gang! Jeg hadde rier i ryggen og lårene, som gjorde så jeg ble kvalm og ikke ville ha noe annet enn det. Enten kjøper du med litt nøtter og sjokolade, ellers går nok mannen din i kiosken for deg (ofte tar fødsler lengre tid enn man tror, så han vil nok ikke trenge å løpe engang!).

Det du skal vite er at de første dagene spiser babyen bare noen dråper av gangen. De trenger bare bitte litt melk som kan smøre tarmene, så kroppen deres registrerer at de er ute, holdt på si. Jeg fikk melk den 3 dagen på sykehuset. Plutselig våknet jeg med Pamela Anderson- pupper (har ellers ganske små pupper!), men de regulerer seg veldig fint fort.

Ikke stress med ammingen. Det går som regel veldig fint! De er så flinke på sykehusene til å vise deg hvilke ammestillinger det finnes, og babyen din søker brystet naturlig med en gang de kommer ut.

Skrevet

Forrige gang jeg fødte, så hadde jeg med powerade energidrikke og is-te:) hadde også hørt at det var anbefalt med kjeks, så hadde med saltkringler og andre typer kjeks.. Tror vi hadde med noe sjokolade:)

Jeg hadde null matlyst under forløpet, men synes at det var godt å ha forskjellig drikke å velge mellom:) jeg fikk i tilegg tilbud om vann, saft og eplejuice på fødeavd.

Husker også at jeg hadde litt arbeid med å lese innholdsfortegnelsen utenpå flaskene under de verste riene:-p (prøvde å fokusere på andre ting enn smertene..) :) hehe!

Vi hadde nan klar hjemme i tilfelle, men regner med at det er noe man kan få ved behov på sykehuset vel?!

Melka mi rant i flere uker før fødsel, så jeg var heldig og hadde mer enn nok der da:)

Skrevet

Var så gira fra vannet gikk at jeg ikke tenkte på mat eller drikke. Fra første skikkelig vonde rie til ungen var ute gikk det 2, 5 t og jeg var bare irritert på alt maset om at jeg måtte drikke noe. Rakk ikke å bli sliten eller tom for energi før ungen var ute. Men det var deilig å bli servert varm toast når jeg lå nydusjet og ammet førti min etter at han var ute :-)

Tar som regel noen dager hvertfall før melka er skikkelig i gang. Det anses normalt at den nyfødte går ned inntil 10 % av kroppsvekta ila de første tre dagene. Og om det tar tid før melka kommer i gang så gi nan. På sykehuset nekter de som regel å gi mme men når babyen skriker av sult og moren fortviler så er det lov å bruke hodet syns nå jeg :-) Vet om flere som brukte en uke eller to på å få i gang melkeproduksjonen skikkelig. Selv ammet jeg 12-15 t i døgnet i månedsvis pga urolig baby med lakenskrekk og smokkenekt, han ble rimelig marsipanaktig etterhvert.. hehe..

Skrevet

Var så gira fra vannet gikk at jeg ikke tenkte på mat eller drikke. Fra første skikkelig vonde rie til ungen var ute gikk det 2, 5 t og jeg var bare irritert på alt maset om at jeg måtte drikke noe. Rakk ikke å bli sliten eller tom for energi før ungen var ute. Men det var deilig å bli servert varm toast når jeg lå nydusjet og ammet førti min etter at han var ute :-)

Tar som regel noen dager hvertfall før melka er skikkelig i gang. Det anses normalt at den nyfødte går ned inntil 10 % av kroppsvekta ila de første tre dagene. Og om det tar tid før melka kommer i gang så gi nan. På sykehuset nekter de som regel å gi mme men når babyen skriker av sult og moren fortviler så er det lov å bruke hodet syns nå jeg :-) Vet om flere som brukte en uke eller to på å få i gang melkeproduksjonen skikkelig. Selv ammet jeg 12-15 t i døgnet i månedsvis pga urolig baby med lakenskrekk og smokkenekt, han ble rimelig marsipanaktig etterhvert.. hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...