Gå til innhold

Tar tilvenning i barnehage lenger tid ved deltidsplass enn 100% plass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deltidsplass skal vi ha, uansett. Det er for å få bedre tid sammen med barnet vårt hjemme de første årene. Syns det er fælt nok at vi i det hele tatt må sende en ettåring som ikke kan forstå noen forklaring bort til "fremmede".

Men jeg lurer på om ettåringer bruker lengre tid på tilvenningen i barnehage dersom de bare har deltidsplass? 50 eller 60 % plass? Gir de opp fortere og venner seg til det raskere dersom de blir sendt dit hver eneste dag? Da er det ingen utvei, liksom?

Hva mener dere som jobber i barnehage?

Anonym poster: 274d64331a4ad9d4ff99d78b4ea72094

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer fra barn til barn, men ja barn med 50% plass vil for det meste bruke lenger tid på tilvenning for det vil bruke lenger tid på og bli kjent og trygg med de nye omgivelsene.

Og det er ikke snakk om at barn med 100% plass gir opp og kapitulerer, det handler om at de blir raskere kjent med barnehagen og de som er der og dermed blir raskere trygg ;)

Når det er sagt så er det helt opp til foreldre hvor enkel tilvenningen blir, om mor/far er super skeptisk til og overlate barnet til andre, så fanger barnet dette opp og kan bli usikker.

Avslappa foreldre gir avslappa barn.

Skrevet

Det varierer fra barn til barn, men ja barn med 50% plass vil for det meste bruke lenger tid på tilvenning for det vil bruke lenger tid på og bli kjent og trygg med de nye omgivelsene.

Og det er ikke snakk om at barn med 100% plass gir opp og kapitulerer, det handler om at de blir raskere kjent med barnehagen og de som er der og dermed blir raskere trygg ;)

Når det er sagt så er det helt opp til foreldre hvor enkel tilvenningen blir, om mor/far er super skeptisk til og overlate barnet til andre, så fanger barnet dette opp og kan bli usikker.

Avslappa foreldre gir avslappa barn.

Dette er tredje gang for oss, og det har gått greit tidligere også. Så vi er ganske avslappa! Vi er også så heldige å ha en bra privat barnehage like i nærheten der vi kjenner mange ansatte, og er nesten sikre på å få plass. Så det er ikke det at vi er superskeptiske til barnehagen generelt. For oss foreldre er ikke de ansatte fremmede.

Men det er de for barnet! Og vi mener bare begge at små barn, i hvert fall de under 2 år har det best hjemme med mor eller far. Og forsøker å legge opp livet slik at de får være mest mulig hjemme. Dessverre gjør økonomien det umulig å gå ned mer i stilling enn vi begge alt har gjort :-(

Jeg bare spurte fordi jeg syntes tilvenningen tok litt tid med de to første. Vi brukte de vanlige tre hele dagene på rad først, men det var i tillegg behov for flere dager der mor/far fulgte med deler av dagen. Heldigvis hadde vi mulighet for det. Vurderer denne gangen å starte tilvenningen tidligere, 2-3 uker før barnet må begynne pga arbeidsstart for far. Kanskje besøke barnehagen et par ganger i uka?

Skrevet

Høres ut som en god og plan. Jeg pleier å oppfordre foreldrene til å komme på besøk (1-2) timer de dagene ungene ikke har plass de fleste ukene til vi ser at ungene er trygge. Dette skaper en kontinuitet som gjør at tilvenningen ofte går fortere enn om de bare er noen dager i uka. Må bare påpeke at det ikke handler om å kapitulere, men om å bli kjent, trygg og få oversikt.

Skrevet

Tilvenning varierer uansett fra barn til barn enten det er på 100% plass eller mindre, noen sklir raskt inn i miljøet, andre barn trenger mer tid.

Men uansett så er min erfaring at 1åringene er mer tilpasningsdyktig i forhold til barnehage enn 2 åringer, altså jeg har mer smertefrie tilvenninger med 1 åringene enn 1,5-2 åringer.

Og besøke barnehagen er smart, men om du allerede har to eldre søsken der så vil barnet ha kjennskap til barnehagen i utgangspunktet når dere bringer og henter søsknene, skal ofte ikke stort mere for barnet og bli kjent :)

Det vi har gjort i vår barnehage er at vi har brukt søsken om og når barnet er lei seg, så det er en enorm trygghet for lillesøster/bror og ha en storesøster/bror i barnehagen.

Skrevet

Tilvenning varierer uansett fra barn til barn enten det er på 100% plass eller mindre, noen sklir raskt inn i miljøet, andre barn trenger mer tid.

Men uansett så er min erfaring at 1åringene er mer tilpasningsdyktig i forhold til barnehage enn 2 åringer, altså jeg har mer smertefrie tilvenninger med 1 åringene enn 1,5-2 åringer.

Og besøke barnehagen er smart, men om du allerede har to eldre søsken der så vil barnet ha kjennskap til barnehagen i utgangspunktet når dere bringer og henter søsknene, skal ofte ikke stort mere for barnet og bli kjent :)

Det vi har gjort i vår barnehage er at vi har brukt søsken om og når barnet er lei seg, så det er en enorm trygghet for lillesøster/bror og ha en storesøster/bror i barnehagen.

Begge søsknene går på skolen fra den høsten, dessverre... ;)

Skrevet

Mens største gikk 50% fra start til skolestart, så mått vi gå opp i stilling fra 50 til 60 for minsten...Han kom aldri inn i rutinene i barnehagen, og var "Ny tilvenning" hver uke....Han gikk man, ons og fre en uke, og neste tirs og tors......

Det gikk slik i nesten to år,noen perioder gikk levering og snakk om barnehagen, veldig bra, men stort sett var det gråting ved levering (men blid som ei sol, og hadde hatt det supert hele dagen, ved henting) og ikke mye snakk om barnehagen uten at det ble gråt.

Da vi gikk over til 60%, (samme tunus, men bare at han gikk HVER fredag, så ikke helga ble så lang fri) så fungerte levering og snakk om barnehagen ellers, helt supert..Ble som en ny gutt :) Det sa de i barnehagen også..

Så noen trenger mer tid for og føle seg hjemme, andre tilpasser seg mye raskere :)

Anonym poster: be15830e168e5e1c15d0e1d90f6d4881

Skrevet

Her tok det lang tid med 50% .Måtte nesten tilvennes på nytt hver uke.Ble5 dager mellom på det meste så for oss hadde 100% i begynneisen vært best og gått over til 50%.Slik at hun hadde blitt trygg fortere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...