Gå til innhold

Har barnet mitt en utrygg tilknytning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste den artikkelen om ettåringer i bhg det er linket til lenger ned, og der står det at det er de barna med tryggest tilknytning som gråter når de blir overlatt til andre. Min gutt gråter aldri når jeg leverer ham i barnehage! Har barnet mitt en utrygg tilknytning? Hva kan jeg gjøre for å vite det? Og hva kan jeg gjøre annerledes om han har det? Er alene med ham, og han har aldri vært på overnatting. Har gått i bhg i en måned, og han er 13 mnd. Han har meget sjeldent barnevakt, og sånn har det alltid vært. Uff, dette stresser meg veldig, kjenner jeg!

Anonym poster: 2c635f2202f994c1541b52121a340022

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Barnet ditt trenger ikke å ha dårlig tilknytning eller å være usikker. Er barnet ditt sint når du henter ham, er han sint på ettermiddagene, "straffer" han deg med å trekke seg unna el. Det er også tegn på tilknytning bare at barnet uttrykket det på en ulik måte enn de barna som gråter og er lei seg.

Skrevet

Det der er sagt veldig forenklet og det er ikke sånn at barn som ikke gråter ikke har trygg tilknytning!

Vi har et barn som begynte ved 15 mnds alder og har heller aldri grått. Han er en veldig trygg gutt og er veltilpasset både sosialt og emosjonelt og ingen ville en gang lurt på om han ikke har en trygg tilknytning til oss foreldre.

Ofte forenkler media forskningsresultater og da blir det ikke presentert på en nøyaktig nok måte og det blir lett misforståelser.

Ikke tenk mer på dette, tenk heller at det er lettere for både ditt og barnets stressnivå at han har det godt når du forlater han i barnehagen :) Nyt det!

Anonym poster: 7019b86f2bcbcebcb5f98339e2992b68

Skrevet

Tusen takk for svar. Beroliget meg noe, iallefall. Men hva er det egentlig som gjør at barn får en utrygg tilknytning?

HI

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Tusen takk for svar. Beroliget meg noe, iallefall. Men hva er det egentlig som gjør at barn får en utrygg tilknytning?

HI

Barn kan, men trykk på "kan", få en utrygg tilknytning ved omsorgssvikt, ved å bli tilsidesatt / ignorert av sine foreldre, understimulering, at barnet svært ofte blir satt bort til andre (familie eller barnevakt) fra svært ung alder, manglende respons fra foreldrene, mangel på øyekontakt fra foreldrene, at barnet ikke blir snakket til / barnet lever i et stille hjem der ingen snakker etc.

Korts sagt: At barnet ikke føler seg trygg på foreldre og at barnet ikke har en stabil realsjon til sine foreldre

Skrevet

Jeg vil si at du har et veldig trygt barn jeg!Og det skal du være stolt av, du har gjort en god jobb!

barn får utrygg tilknytning når de har foreldre som ikke ser de, som ikke møter de på deres nivå, som ikke tar deres signaler på alvor, som ikke tar barnet på alvor. Så små barn har ikke språk, og da er det veldig viktig at vi voksne ser de slik at vi kan se hva de prøver å kommunisere med oss. Du har sikkert sett at barnet ditt ser mye på deg og prøver å få øyekontakt med deg når han skal vise deg noe?Om du hadde oversett han hele tiden og aldri giddet å møtt han på hannes nivå, hadde han blitt utrygg og ikke visst hvor han hadde deg, han hadde lært at "mamma bryr seg ikke" og blitt veldig utrygg.

Du gjør en god jobb, vær sikker på det!

Hilsen ped.leder

Anonym poster: 0786ae521a9765c907860b68933fb4c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...