Gå til innhold

2. klassing og lekser..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er rett og slett et helvette med disse leksene, spesiellt matte. Har sittet i 40 min. med han nå og han har gjort bare TO oppgaver. Dette er pluss oppgaver ala. 35 + 9 =

Han har TO sider med disse oppgavene, gjorde noen i går også. Kjenner tålmodigheten min er langt over bristepunktet og at det er sekunder før jeg sprekker.

Hva pokker gjør man?

Leksene er et helvette, hyl, skrik og tomme blikk.

Jeg vet at det ikke er noe i veien med huet hans, selv om jeg i stunder som dette lurer litt. Ikke får jeg lov og vise han hvordan jeg lærte å regne heller. Dem skal regne i hodet. Har boka Multi om noen kjenner til den.

Anonym poster: bf730c0b4eaecf084acfdb2685ae4e4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la leksene bli et helvete, da blir alt bare verre. Er han ellers interessert og flink i matte, eller synes han at det er vanskelig? Jeg ville aldri sittet i 40 minutter med en lekse, det blir for mye for ham og det blir for mye for deg. Dersom dette er normaltilstand når leksene skal gjøres ville jeg tatt det opp med læreren, dersom det er unntaksvis ville jeg bare vurdert å gjøre bare litt av matten :)

Skrevet

Oi, det var lenge. Sånn kunne det være med datteren min også, men hun strever i matematikk da. Hun fikk heldigvis en egen matematikkbok som hun gjør lekser i, og da går det unna på null niks og hun trenger nesten ikke hjelp fra meg. Mye bedre for henne og hennes mestringsfølelse. Anbefaler å snakke med læreren om dette, det er jo mulig å tilpasse leksene til barnet.

Anonym poster: 01c4907e25b0e63746529c1341057e12

Skrevet

La ham bruke fingrene og telle seg oppover. De MÅ via fasen med konkreter før de lærer hoderegning. Hilsen mattelærer, som også bruker Multi.

Skrevet

Det er for lenger sitte med en lekse. Hadde han klart å gjøre hele leksen på den tiden er det greit. Lekser er en fortsettelse av det som skjer på skolen. Ofte er det slik at de som strever med å gjøre lekser, nesten uansett grunn, strever med det samme på skolen. Ta en prat med læreren, og hør hva han mener. Om han ikke har den samme oppfattelsen av problemet som deg, kan det da skyldes rutinene rundt leksene hjemme? Har dere faste rammer? Er du bestemt og konsekvent i forhold til når leksene skal gjøres?

Anonym poster: 2baf1300af77eb26047e8952051b17d9

Skrevet

Jeg synes også at det er veldig lenge med en lekse. Vi hadde noe av det samme her, men med leseleksen.

Andreklassingen her hadde en 7-9 sider i leselekse, som skulle leses høyt 5 ganger for en voksen. Det ble bare hyl og skrik og tok lett en time. Det som hjalp var å snakke med læreren, nå leser han 10 min for seg selv, og så leser han siste side høyt 5 ganger. Jeg tror det som hjalp var å vite at han ikke skulle lese mer enn ca. 10 min uansett, da ble det mye mindre grining :)

Forresten så leser han veldig bra, så her var det at leksen tok så lenge som gjorde det vanskelig, da ble han bare sur og ville ikke.

Anonym poster: 56f8a91586b94c8aa55951bac2b6a95e

Skrevet

Jeg synes også at det er veldig lenge med en lekse. Vi hadde noe av det samme her, men med leseleksen.

Andreklassingen her hadde en 7-9 sider i leselekse, som skulle leses høyt 5 ganger for en voksen. Det ble bare hyl og skrik og tok lett en time. Det som hjalp var å snakke med læreren, nå leser han 10 min for seg selv, og så leser han siste side høyt 5 ganger. Jeg tror det som hjalp var å vite at han ikke skulle lese mer enn ca. 10 min uansett, da ble det mye mindre grining :)

Forresten så leser han veldig bra, så her var det at leksen tok så lenge som gjorde det vanskelig, da ble han bare sur og ville ikke.

7-9 sider i leselekse for en andreklassing? Som skal leses 5 ganger? Det har jeg aldri hørt om. Og jeg har jobbet som lærer i småskolen i mange år.

Skrevet

Synes ungene deres får sjukt mye lekser. Gruer meg til min begynner på skole om det er så ekstremt.

Anonym poster: 2758695d60d4c09977cca3f4982bb4c8

Skrevet

7-9 sider i leselekse for en andreklassing? Som skal leses 5 ganger? Det har jeg aldri hørt om. Og jeg har jobbet som lærer i småskolen i mange år.

De har individuelle leselekser, så han fikk jo mere/vanskeligere lekser når han lærte raskt. Han har vanligvis en sånn tynn bok/hefte (15-16 sider) med hjem og i lesekortet sto det at halve boka var leksen hver dag. Alle leselekser skal lese 5 ganger, og jeg tror kanskje ikke læreren hadde tenkt på hvor mye lesing det egentlig ble.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...