Gå til innhold

Hvorfor er kvinner mer sykmeldt enn menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega fortalte meg at kvinner, uansett alder eller livssituasjon, er 120% mer sykmeldte enn menn i gjennomsnitt.

Hvorfor er det slik?

Hva er galt med oss kvinner? Og det er snakk om uansett livssituajson, ikke bare pga graviditet, så vi har ikke noen god "unnskyldning" heller.

Jeg kjenner jeg ble tatt litt på senga av denne infoen. Og ja,han hadde lest det i en forskningsrapport.Det er et faktum, ikke hans mening.

Anonym poster: 6868bf2469bc736f538980400a185c60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinner er mer sytete og gidder ikke å prøve.

Skrevet

så på tekst tv at dildoer med farge er helseskadelige.. derfor er kvinner oftere sykmld ;)

Anonym poster: 2f7bad4e9cc47e908e313edf26e3e964

Skrevet

les denne:

http://blogg.orjas.n...g-arbeidsmoral/

tar opp litt der angående sykemelding..

Anonym poster: b011a3b5dc876d68bc171a711f9aa49e

Ja,det var en god lesing. Takk for tipset!

HI

Skrevet

Dustesvar. De fleste gravide her i området blir ikke sykmeldt uansett hvor mye plager de har, for "graviditet er ingen sykdom" må man vite. Går selv i 100% stilling med masse plager og er så sliten at jeg vil grine, selv om jeg elsker jobben min. Et av hovedårsakene er nok at kvinner er dobbeltarbeidende, da de bidrar mer til husarbeid enn menn. Bare å lese her på forumet om menn som aldri har vasket en dass, brettet en vask med klær eller støvsuget, så forstår man en del av problemet.

Anonym poster: e51f474d2e47f418d1a1ec27e359132a

Skrevet

Dustesvar. De fleste gravide her i området blir ikke sykmeldt uansett hvor mye plager de har, for "graviditet er ingen sykdom" må man vite. Går selv i 100% stilling med masse plager og er så sliten at jeg vil grine, selv om jeg elsker jobben min. Et av hovedårsakene er nok at kvinner er dobbeltarbeidende, da de bidrar mer til husarbeid enn menn. Bare å lese her på forumet om menn som aldri har vasket en dass, brettet en vask med klær eller støvsuget, så forstår man en del av problemet.

Er vell ikke akkurat snakk om bare graviditet dette her. Er uansett flest kvinner som er sykemeldt så ikke kom her og kall dette dustesvar!
Skrevet

Ja, rapporter fra NAV viser gang på gang at det er mest kvinner som er sykmeldte. I tillegg er de fleste sykmeldingsårsaker enten knyttet til psykiske plager, eller ledd-muskelsmerter....

Hva som er årsaken til at flest kvinner blir sykmeldt er nok vanskelig å si. Har ikke sett så mye forskning på den biten... Såkalte kvinnesykdommer er lavt prioritert av forskningssamfunn rundt omkring, så ofte finnes det mindre behandlingstilbud for disse. Disse sykdommene har også lavstatus for enkelte leger og sykehus, og blir kanskje derfor heller ikke prioritert raskt nok når de oppstår....

Anonym poster: 6be57bcfe18ea0f020823be8f49edb9c

Skrevet

Det vet man ikke sikkert. Det forskes på, men årsakene er jo åpenbart komplekse.

Noen sannsynlige medvirkende faktorer:

-Svangerskap, fødsler og menstruasjon.

-Dobbeltbelastninger; kvinnen gjør mer husarbeid, har mer ansvar for barn og skal samtidig jobbe like mange timer.

Anonym poster: 4fa0ad92972dcba6debaf42ecc580ca5

Skrevet

Sikkert fordi vi jobber fulltid slik som mannen men ofte har mesteparten av ansvaret for henting og levering. Samme med husarbeid, følge barn til fritidsaktiviteter osv. Mannen min pendler å rekker ofte ikke slike ting. Borysett fra husarbeid men der er han bare lat. Selv har jeg en jobb jeg ofte blir ringt etter i helger osv så jobber mer enn 100 prosent. Men nå har jeg aldri vært sykemeldt og er sjeldent syk. Men kan skjønne at fler kvinner blir sykemeldt.

Anonym poster: 200eb505882e50e01c21e85765580634

Skrevet

Min teori er at kvinner oftere enn menn har dårlig samvittighet for barn og hjem, og når vi drar for hente ungene og stelle huset, har vi dårlig samvittighet for jobb. Dessuten jobber det flest kvinner i yrker der man blir utsatt for belastningen av å være vitne til og å skulle ordne opp i andre menneskers vanvittige skjebner.

Men om teorien min holder vann, aner jeg ikke.

Skrevet

årsaken til det er jo egentlig ganske klar. Kvinner har ofte tunge jobber som såkalte "kvinneyrker". Og har også mest med barn og husarbeidet å gjøre.Selvfølgelig går det utover rygg og kropp. og så er jo også kvinner gravide med alt det medfølger. Veldig forskjell fra mannen som sitter på kontoret og kommer hjem og gjør lite av husarbeidet og selvfølgelig aldri er gravid. Sier ikke alle har det sånn. Men er ofte veldig typisk

Anonym poster: 6454ea63b7a7ece9231118e0ea00de24

Skrevet

Det KAN vel handle litt om kultur også, i kombinasjon med alt dere nevner

Anonym poster: 1252e94f348220521fa00ae61f5f5d1a

Skrevet

Kvinner jobber like mye som mennene men har i tillegg hovedansvar for huset, matlagingen, barna og alt det logistiske som følger med en familie. Kvinnen i huset organiserer morgendagens barnehageklær, skriver julekort,handler bursdagsgaver og innreder hjemmet mens far ser på tv og klør seg på ballene. Ikke rart kvinner slites ut raskere enn menn, jf så mye muskel- og leddplager samt psykiske lidelser som utbrenthet og depresjon. Her gjør jeg f eks alt jeg kan for å gi barna korte bhg-dager mens mannen aldri stresser med å hente barna rett etter jobb. F eks planleggingsdager i bhg osv har han overhodet ikke peiling på og det er jeg som må planlegge alle ferier.

Anonym poster: aa73b4aadea77be0f9a3eed488b74ca2

Skrevet

Er vell ikke akkurat snakk om bare graviditet dette her. Er uansett flest kvinner som er sykemeldt så ikke kom her og kall dette dustesvar!

Unnskyld meg, men ser du ikke hva jeg har skrevet om dobbeltarbeid? UAVHENGIG av graviditet eller ikke? Det med graviditet knyttet jeg KUN til ditt utsagn om at kvinner er mer pysete. Kjenner ingen menn som går på jobb med omgangssyke og sitter og spyr på kontoret, men kjenner flere kvinner som har hutet seg på jobb med svangerskapskvalme og måtte spy hver halvtime mens de var på jobb.

Skrevet

Jeg tror det er fordi kvinner får all for stor belastning samlet sett. Både fysisk og psykisk. Slik det er nå jobber menn kanskje 110 %, kvinner 180 % om man tar med alt på hjemmebane.

Skrevet

Jeg tror totalbelastningen på kvinnene er større, både i forhold til barn, hus, foreldre når de blir gamle, og at vi (i hvert fall mange av oss) tar inn over oss verdens lidelse på en annen måte. Jeg har en mannlig kollega som ikke lar seg stresse av samme arbeidspress fordi han ser det nesten utelukkende som jobb, og jeg ser menneskenes smerter og plager på en annen måte. Dermed fyller jeg på med hakket travlere dager...

Det er ikke sikkert at dette stemmer, men det stemmer i hvert fall for meg.

De skulle forresten forsket på kjønnsforskjeller innen samme yrke, synes jeg...

Anonym poster: 171374012b8ac15cffc29131fce397a9

Skrevet

Fordi de fleste kvinner er psykisk og fysisk svakere enn de fleste menn.

Anonym poster: fa6bae471f631c57095d04f95cbfed80

Skrevet

Da må jeg være unntaket da som er psykisk sterkere og tåler mer enn samboer :D

Skrevet

Fordi kvinner er dobbeltarbeidende fra de får barn til de selv ligger på sykehjem. Vi har lavere fysisk smerteterskel enn menn (det skulle man ikke tro de gangene mannen tror han skal dø av en forkjølelse ;)), men vi er psykisk litt sterkere (menn sliter statistisk mest psykisk og sosialt etter skilsmisse, kvinner klarer seg bedre enn de tror i forkant).

Anonym poster: cdb1308aaf869c0795ddb0cc858567d7

Gjest sussie77
Skrevet

Ikke min erfaring :)

Skrevet

En kollega fortalte meg at kvinner, uansett alder eller livssituasjon, er 120% mer sykmeldte enn menn i gjennomsnitt.

Hvorfor er det slik?

Hva er galt med oss kvinner? Og det er snakk om uansett livssituajson, ikke bare pga graviditet, så vi har ikke noen god "unnskyldning" heller.

Jeg kjenner jeg ble tatt litt på senga av denne infoen. Og ja,han hadde lest det i en forskningsrapport.Det er et faktum, ikke hans mening.

Nei. Det er ikke faktum, tallene du har fått oppgitt stemmer ikke. Har du ikke sjekket faktaene du har fått oppgitt før du påstår at det ikke er hans mening, men fakta ;)!? Blir helt sjokkert over hvor lettlurte folk er når de møter noen som "virker overbevisende"...! Dette er fakta: http://www.ssb.no/sykefratot/ Det stemmer at kvinner har høyere sykefravær, men ikke SÅ høyt. Og HER er svangerskapsrelatert sykefravær med.

Skrevet

Menn er fysisk sterkere og kvinner er psykisk sterkere. I de fleste tilfeller.

Anonym poster: 6fd6351b8ac36b95115dc5e2f37290a8

Skrevet

Vi kvinner ER svakere fysisk. Det er ikke politisk korrekt å si det, men det er likevel sant. I tillegg tar de fleste kvinner mer enn halvparten av ansvaret hjemme. Det handler ikke nødvendigvis om at menn er så ego, men de fleste menn ser bare ikke de samme tingene, det er bare å se på forskjellen på en typisk ungkarsbolig og en typisk singel kvinnes bolig. Kvinner flest bekymrer seg mer, bruker mer energi på det. De fleste menn er bedre på å ta ting som de kommer - på godt og vondt.

Jeg synes ikke det er rart at kvinner er oftere sykmeldt. Er møkklei av at vi i Norge hele tiden skal presse kjønnene til å være mest mulig like.

Anonym poster: 5893a42f894c290d13d7de0873bedabd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...