Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 Jeg lurer på hvor tidlig dere har merket at barnet deres er klart høyre- eller venstrehendt. Leste nå at de bør ha valgt hånd i 4-5-årsalderen, men at babyer ikke bør ha noen klar hånddominans. Vårt barn var klart venstrehendt fra ca 6-8 mnd, og det er jo veldig tidlig... Blir bekymret for om dette kan ha kommet som følge av en asymmetri. H*n har vært behandler for KISS hos manuellterapeut allerede ved 6 uker, og har hatt oppfølging av fysioterapeuter i ettertid som konkluderte med at alt var ok. Men linevel... Anonym poster: 1d26e4f769c7e57f20abc7eabebe4b3d
♥Madam Mim♥ Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Jenta vår på snart 3 år velger i de aller fleste tilfeller høyre hånd, men av og til bruker hun også venstre. Regner da med at det er høyrehendt hun blir :-)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #3 Skrevet 13. februar 2013 Jeg vet ikke hva som er "for tidlig". Gutten vår var hos habiliteringstjenesten pga asymmetri (i beina), det var bl.a. spørsmål om cerebral parese, noe han sannsynligvis ikke har... På dette tidspunktet var han ca 20 mnd gammel, og det ble spørsmål om han hadde en håndpreferanse, og det hadde han ikke. Det var da "bra", for det "skulle han ikke ha". Vet ikke om dette var noe særlig til hjelp... Selv mener jeg at vår eldste gutt hadde "valgt" høyre hånd en god stund tidligere enn 20 mnd, og han har ikke CP, låsninger e.l. Anonym poster: e38b4b10b3889ba222050b9416e17cee
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Glemte å si at ungen nå er 3,5 år og det er ingen tegn til noe galt. Vi syntes en periode at h*n løp litt rart, men fysioterapeut var ikke bekymret og det har blitt gradvis mer og mer vanlig løpestil. Dette er jo egentlig en fillesak så lenge ungen ser ut til å utvikle seg normalt, har vel ikke mye å bekymre meg for når jeg bekymrer meg for dette. Men lurer nå likevel. Takk for svar. Anonym poster: 1d26e4f769c7e57f20abc7eabebe4b3d
bellybabe Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 vi merket ganske tidlig at gutten vår som nå er fire nok kom til å bli venstrehendt. Helt fra da han var ganske liten og begynnte å få "avansert motorikk" la vi merke til at han foretrakk å bruke venstre hånd eller holde ting i venstre hånd dersom han skulle gjøre noe som for han var avansert. Senere når han begynnte og tegne og spise med bestikk ble det jo helt tydelig at han foretrakk venstre. Han brukte høyre av og til hele tiden, men venstre var helt klart førstevalget hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå