Gå til innhold

Rydde/sorteringstips i kottet som er et katastrofeområde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle ha satt igang for lenge sida, men vi har bare utsatt det. Kottet er i andre etg, å det er det lille rommet som vi stapper alt rotet inni. Så her har vi alt fra maling, klær som er for små til barnet vårt, leker som han ikke bruker mer, sko og klær vi ikke bruker, støvsuger, filmer, cder, kofferter, toalettsaker som vi ikke har pakka ut siden vi flytta hit for 8 mnd sida, en haug med masse papirer, skolebøker osv. Halve plassen der inne omtrent brukes til kjoleoppheng, bruker ingen av de, så jeg må vel bare ta motet til meg å gi det bort, eller pakke ned fint ned å bruke det senere . Det er et kaos der inne, å det går ikke an å gå inn der engang. HUFF, å vi har bestemt oss for å begynne å starte litt i kveld. Samboer skal ta med seg esker hjem fra jobb.

Hvordan skal vi greie å få orden der inne? Det er ikke så stort, så alt av esker osv må stables litt oppå hverandre. Gruer meg, det er fullt kaos der inne.

Alt av tips og råd taes i mot med stor takk ! :)

Anonym poster: c72732bbadc7853c2776649a92976bba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ha sprittusj å skrive på den siden av eskene som vender ut. Da kan du egentlig stable til taket for du har jo kontroll på innholdet :)

Anonym poster: ec5b0e1a70d600218f6832daab2d8c34

Skrevet

jeg har en regel; har jeg ikke brukt det på ett år så kastes det eller gis bort til uff. regelen har selvfølgelig noen unntak, men jeg gidder ikke å bruke plassen min på å oppbevare ting jeg kanskje, muligens under tvil får brukt for en dag

Skrevet

Det er jeg enig i. Skal be han kjøpe med sprittusj også. Da får jeg bare brette det sammen å gi det bort. :)

Flere tips til sortering osv ?

Anonym poster: c72732bbadc7853c2776649a92976bba

Skrevet

Trøst deg med at det er værre her. Vi har et loft på 60m2 som ikke har vært ryddet skikklig på 3 genrasjonen, 4 om du regner med vår barn.

Ønsker deg bare lykke til.

Anonym poster: 83eb2df11e59981bd1f43dfb16fe69c2

Skrevet

Mitt tips: kast med hard hånd (gi bort det som er verdt å gi bort!)

Vi flyttet inn i stort hus for tre år siden og har hatt to hele rom på loftet som ikke har vært i bruk til annet enn lagringsplass! Så i vinter har vi gått igjennom alt og kastet sikkert tre/fire store pappesker med gamle regninger, skoletapere, prøver, bruksanvisninger (bruksanvisninger på apparater som ikke var vært med oss de siste fem årene - minst... Hvorfor flytte med seg slikt??!)

Vi pakket vekk det vi skulle ha i plastikkasser inn på kottet for videre fordeling når rommene er ferdig pusset opp :) det vi ikke har hatt bruk for de siste årene er kastet eller gitt vekk.

Sånn har jeg egentlig gått igjennom hvert eneste rom det siste året og rensket opp - det har resultert i mye mindre rot og færre irritasjonsmomenter :) ta kjøkkenet f. Eks - der har vi hatt masse redskap og ting vi aldri har brukt men som har opptatt mye plass. Skikkelig deilig å bli kvitt noe av det og bruke plassen mer fornuftig!

Skrevet

Jeg er stort sett enig.

Barneklær ville jeg har sortert i størrelse og skrevet utenpå posen hvilken størrelse det er. Behold det i en stor søppelsekk med de minste størrelsene øverst hvis dere venter flere snart, eller gi det bort til noen som dere kan arve det tilbake fra hvis det kanskje kommer flere. Hvis dere ikke har tenkt flere ville jeg beholdt en eske med det som var spesielt for dere som kan bli hyggelig for barnet senere.

Deres klær og sko kan sikkert bort om dere ikke har hatt bruk for det på over ett år. Kan evt sette av en eske med ting som er av god kvalitet som kan brukes senere eller som fremtidig utkledningseske for barna. Dette hadde mine foreldre, og det var kjempegøy. Vi hadde tilgang til slengbukser og skjorter med store krager, gamle kjoler, skinnvest, store belter og skulderputer fra 80-tallet osv, men altså bare en eske. Hvis denne esken blir full må dere hive/gi bort resten.

Støvsugeren kan sikkert bort. Får dere bruk for ekstra støvsuger senere til bil/båtpuss e.l. går det an å få billig på finn.

Malingen som dere kan få bruk for i gjennomsiktig boks?

Det meste av gamle skolebøker kan bort hvis dere er ferdige med studier. Hvis ikke gamle skolebøker er verdt å sette i en bokhylle er det sannsynligvis ikke verdt å ha. Hvis dere har spesielt ønske om minner fra utvikling kan jo en eske brukes til gamle skrivebøker/prøver og sånn, men igjen maks en eske. Blir den full må resten kastes.

Filmer og cd-er kan evt legges inn på pc før det gis bort/selges.

Kanskje ofre ett rom til å sortere rotet før dere går gjennom ett tema av gangen? Da trenger dere ikke å bli ferdige i kveld og det blir ikke så vanskelig å vite hvor dere skal begynne. Skriv utenpå esken hva det er og evt. heng opp verdens enkleste, billigste hyller for å få tak i det som står nederst.

Vet ikke om dette kan brukes til noe, men jeg ble litt revet med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...