Gå til innhold

Å neeeeei! :( :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise på Fredags morgen. 3,5 timer i fly. Har sett fram til dette utrolig lenge og nå har barnet blitt syk. 13 mnd. Fikk litt feber forleden kveld og i går våknet han opp med 39,2 i feber. I gårkveld steg feberen til 40,1 og han fikk febernedsettende. I dag målte jeg han til 38,9 i morges. Er den noen sjanse for at han blir frisk? Han spiser ikke så veldig mye annet enn banan, frukt, vann, blåbærsaft og litt middag. Får i han mye væske. Formen er OK, en del slapp og ikke så mye energi. Stort sett han har godt humør men unntak av sutrete perioder.

Vi skal bo hos familie. Vi reiser tidlig, tidlig på morgenen og er framma på formidagen. Selve flyturene tar 3,5 timer til sammen.

Bør jeg dra om han blir bedre? Om han er nesten frisk, kan jeg reise da eller er det fare for å framprovosere at han blir sykere? Er så usikker på hele reisen nå.. Kan dere komme med innspill? Gutten vår kommer selvsagt først og vi reiser ikke om han er veldig dårlig eller har høy feber. Jeg har så utrolig lyst å reise. Det er viktig for oss..

Anonym poster: d8a2f0f93bf4980d66f0dd941a531cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med et halvfriskt barn hadde jeg reist, så lenge ungen ikke fremstår åpenbart smittefarlig.

Ha med vogn og/eller bæresele så han kan sove mest mulig, pass på å få i ham drikke.

Anonym poster: 55c90f8892214c224a7b0bf980e49b57

Skrevet

HVis han blir bedre og er nesten frisk tror jeg kanskje eg hadde reist.

Anonym poster: 61ef66b13b5335ea79927c29dc578a1f

Skrevet

selvfølgelig kan du dra!

Det er fortsatt TO dager igjen til avreise. Sørg for å gi han nok drikke og gi febersettende. Trenger ikke vente til feberen er over 40 før du gir paracet.....

Anonym poster: 3aa9a0aa5966cba4d6af51e39554eb44

Skrevet

hadde han vært veldig tett, hadde jeg nok ikke reist. For det er helt grusomt å fly da!

Hvis ikke, og turen var viktig hadde jeg nok vurdert å reise.

Anonym poster: 340be40c5a7f2a6229336174175f45cb

Skrevet

Hvor bør grensen ligge? Er det ikke litt dumt å reise med sykt barn? "hvor syk" kan han være for at det er forsvalig å reise? Et det sjangs for at han blir frisk? Hvor lenge er det vanlig å være syk for barn på hans alder (13 mnd?)

Er redd for at den tørre luften på flyet skal gjøre han sykere eller smitte på gardemoen og andre steder. Kommer ikke til å reise om han er veldig syk, men må innrømme at jeg vil reise om han er litt syk. Hvor bør grensen gå?

Er det noe jeg kan gjøre for å få han frisk raskt? Han får masse vann, litt mat og god omsorg.

Mange spm her nå, men er førstegangs og ikke vant til sykt barn.

Skrevet

Han er ikke veldig tett. Litt forkjølet men i hovedsak er han bare slapp og har feber, tror jeg..

Skrevet

Jeg har en gutt på 15 mnd, han er stort sett bare "ordentlig" syk en dag eller to, også er han litt snørrete en ukes tid etterpå. Matlysten kan ta litt tid før den kommer tilbake, men det er gjerne full fart og godt humør likevel. :)

Jeg ville nok satset på å reise i utgangspunktet, også heller droppet det hvis han fortsatt er veldig dårlig.

Anonym poster: b30e3cd7c774f77351d6d9416c4b79c4

Skrevet

Hvor bør grensen ligge? Er det ikke litt dumt å reise med sykt barn? "hvor syk" kan han være for at det er forsvalig å reise? Et det sjangs for at han blir frisk? Hvor lenge er det vanlig å være syk for barn på hans alder (13 mnd?)

Er redd for at den tørre luften på flyet skal gjøre han sykere eller smitte på gardemoen og andre steder. Kommer ikke til å reise om han er veldig syk, men må innrømme at jeg vil reise om han er litt syk. Hvor bør grensen gå?

Er det noe jeg kan gjøre for å få han frisk raskt? Han får masse vann, litt mat og god omsorg.

Mange spm her nå, men er førstegangs og ikke vant til sykt barn.

Det går helt fint å reise med barn som er forkjølet/har litt feber. Sørg for å gi smertestillende/febernedsettende og gi han nesespray før flyavgang og landing dersom han er tett i nesen.

Skrevet

Dersom det bare er forkjølelse og feber, og febernedsettende hjelper så hadde jeg reist uansett faktisk. Gitt paracet og reist mens den virket. Med spysyke stiller det seg litt annerledes. Samme dersom barnet hadde veldig dårlig allmenntilstand etter paracet.

Anonym poster: 2f61cac1cf2ac186878e9d6e6c1d0988

Skrevet

Dersom det bare er forkjølelse og feber, og febernedsettende hjelper så hadde jeg reist uansett faktisk. Gitt paracet og reist mens den virket. Med spysyke stiller det seg litt annerledes. Samme dersom barnet hadde veldig dårlig allmenntilstand etter paracet.

Anonym poster: 2f61cac1cf2ac186878e9d6e6c1d0988

Skrevet

selvfølgelig kan du dra!

Det er fortsatt TO dager igjen til avreise. Sørg for å gi han nok drikke og gi febersettende. Trenger ikke vente til feberen er over 40 før du gir paracet.....

Tuller du eller? Febernedsettende skal KUN brukes ved behov, altså når feberen er HØY og/eller når barnet føler stort ubehag. Høy feber hos små barn er helt normalt, og så lenge allmenntilstanden er god så gir man ikke paracet. Feber er en reaksjon fra kroppen for å bekjempe infeksjoner, og hjelper barnet med å bli fortere bra. Du har ikke lest spesielt mye om bivirkninger ved bruk av paracet, har du vel?

Anonym poster: eaf06828cc3cf71a1067086d10217ee3

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg stukket innom legen for å få tatt en cup. Dersom det er bakteriene kan detektiv starte opp med medisinering før avreise - det pleier kø å hjelpe. Få legen til å se på ørene hans også.

Anonym poster: 56f931b1ab68726fc64a92910bcddc17

Skrevet

selvfølgelig kan du dra!

Tuller du eller? Febernedsettende skal KUN brukes ved behov, altså når feberen er HØY og/eller når barnet føler stort ubehag. Høy feber hos små barn er helt normalt, og så lenge allmenntilstanden er god så gir man ikke paracet. Feber er en reaksjon fra kroppen for å bekjempe infeksjoner, og hjelper barnet med å bli fortere bra. Du har ikke lest spesielt mye om bivirkninger ved bruk av paracet, har du vel?

Anonym poster: eaf06828cc3cf71a1067086d10217ee3

Trenger uansett ikke vente til barnet har over 40. Legevakten sier over 39.

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg stukket innom legen for å få tatt en cup. Dersom det er bakteriene kan detektiv starte opp med medisinering før avreise - det pleier kø å hjelpe. Få legen til å se på ørene hans også.

Hva er en cup og detektiv? Hvilke medisiner er det snakk om?

Skrevet

Hehe .. unnskyld, mener crp!

Skrevet

Detektiv kom bare fordi telefonen foreslo det da jeg skulle skrive dere. .. beklager , er litt nybegynner på smartphone..

Skrevet

Hehe .. unnskyld, mener crp!

Nå spør jeg litt dumt, men hva er CRP? :)

Skrevet

C-reaktivt protein, måles med å ta litt blod fra et lite stikk i fingeren. Er denne høy tyder det på at det er en infeksjon som må behandles med antibiotika, og ikke "bare" et virus som går over av seg selv.

Husk, litt feber gjør ingenting. Det er fint å ha litt feber, den er med på å bekjempe sykdommen. Har barnet feber og er i relativt grei allmenntilstand, og får i seg greit med væske er det ikke nødvendig å gi paracet. Blir barnet veldig slapt, ikke får i seg væske og blir vanskelig å få kontakt med skal man reise på legevakta.

Jeg personlig har gitt barna en stikkpille ved høy feber (det har skjedd en eller to ganger på 8 år emd barn), og når de er veldig slappe og har generelt ubehag. Jeg har også gitt sønnen min paracet da han som baby plutselig begynte å hyyyyylskrike, uten grunn og ingenting hjalp, fikk da råd fra en jordmor jeg kjenner.

Men altså, skal man ut å fly syns jeg det er greit å først skylle godt med saltvann, gi nesedråper dersom det fortsatt er tett, og blir det vondt når dere er i lufta kan du heller gi paracet da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...