Gå til innhold

Hva slags rutiner trenger et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av Unge mødre DK, hvor en av grunnene til at Hannah mistet datteren var at hun ikke hadde nok rutiner og en forutsigbar hverdag... så begynte jeg å tenke på om min datter har det?

Hun er 1,5 år og går ikke i bhg enda. Spiser frokost ca 1 time etter vi står opp (bruker litt tid på å bli sulten), deretter får hun mat ca hver tredje time. Hun våkner mellom 4.30 og 6, så tidspunktene for måltidene kan dermed variere med opp til halvannen time. Hun får grøt til frokost, brødskiver til lunsj, yoghurt og frukt etter soving, varmmat til middag og brødskive til kvelds.

Legges til noenlunde fast tid på dagtid +/- en halvtime (ettersom når hun sto opp). Hun får sove til hun våkner på dagduppen så det kan være alt fra 1,5 til 3 timer. Hun har fast kveldsrutine med tannpuss og bading og legger seg 19.00-19.30 alt etter hvor lenge og når hun sov på dagtid.

Men det som kanskje er mest uforutsigbart for henne er at noen dager tar vi en liten tur til svigers, noen dager er hun eller vi alle sammen der hele dagen. Hun overnatter også der (uten oss) et par ganger i måneden. Noen dager er vi mye ute, noen dager litt. Noen dager kan vi både ha besøk og dra på besøk på en dag, mens andre dager er det bare oss hele dagen.

Er vi på langtur eller skal noe spesielt kan vi omrokkere på både spise- og sovetider samt ta enkelte måltider i bilen. (Skjer kanskje 1-2 dager per mnd.) Er vi på ferie så kan jeg finne på å gå tilbake til å bysse henne i søvn om kvelden for å gjøre det kjapt og enkelt (må ellers sitte ved sengen til hun sovner), og vi samsover hvis plassen eller mangel på barneseng krever det, noe hun ikke er vant til hjemme.

Hva mener dere, har hun rutiner nok? Er alle disse bruddene på rutiner negativt for henne?

Setter veldig pris på svar, da dette er mitt første barn, og jeg er veldig usikker på hva man legger i begrepene rutiner og forutsigbar hverdag.

Anonym poster: 6600a76b855027d3253413720a17f43d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høyres ut som ein heilt normal kvardag for ein 1,5 åring :)

Skrevet (endret)

Høres som en helt vanlig hverdag,bortsett fra at jeg aldri i livet hadde begynt med byssing igjen.

Gutten min er 16 mnder å syns han er altfor stor til sånt.

Begynner jeg med dårlige vaner her så vil han ha det sånn etter ferien er over også.

Til nød hadde jeg heller lagt meg med han for da føler han seg trygg å sovner fort.

Men ellers så er hverdagen våres ganske lik deres :)

Endret av me_87
Skrevet

Et barn som ikke har rutiner legger seg når det selv vil om kvelden, kan være oppe hele natten hvis det ikke sovner av seg selv. Barnet får mat når og hvis foreldrene kommer på å gi det mat. Spiser kanskje kjeks eller godteri i stede for skikkelig mat. Barnet får kanskje ikke servert middag. Tennene blir ikke pusset og det er tilfeldig når barnet blir badet/dysjet. Barnet blir dradd med rundt, alltid på voksenaktiviteter som shopping eller kafe uten at det blir tatt hensyn til om barnet skal sove, er sulten eller vil leke. Barnet har kanskje aldri vært på en lekeplass og er 3 år gammel...

Dette er eksempler på foreldre som jeg har meldt til barnevernet på bakgrunn av( bla )lite rutiner. (jeg jobber i barnehage)

Du trenger ikke bekymre deg, det virker som du har helt vanlige rutiner for barnet ditt.

Anonym poster: 3a6cff37b7ec1c8959cee5e2e19553c9

Skrevet

Et barn som ikke har rutiner legger seg når det selv vil om kvelden, kan være oppe hele natten hvis det ikke sovner av seg selv. Barnet får mat når og hvis foreldrene kommer på å gi det mat. Spiser kanskje kjeks eller godteri i stede for skikkelig mat. Barnet får kanskje ikke servert middag. Tennene blir ikke pusset og det er tilfeldig når barnet blir badet/dysjet. Barnet blir dradd med rundt, alltid på voksenaktiviteter som shopping eller kafe uten at det blir tatt hensyn til om barnet skal sove, er sulten eller vil leke. Barnet har kanskje aldri vært på en lekeplass og er 3 år gammel...

Dette er eksempler på foreldre som jeg har meldt til barnevernet på bakgrunn av( bla )lite rutiner. (jeg jobber i barnehage)

Du trenger ikke bekymre deg, det virker som du har helt vanlige rutiner for barnet ditt.

Hvordan kan du vite disse tingene om et barn?? Ja, du jobber i barnehagen, men hva som skjer ellers vet du lite om. Barn snakker ja, men om det er sannheten er noe helt annet....

Skrevet

Hvordan kan du vite disse tingene om et barn?? Ja, du jobber i barnehagen, men hva som skjer ellers vet du lite om. Barn snakker ja, men om det er sannheten er noe helt annet....

Om det er sannheten finner hvertfall barnevernet fort ut av da.

Skulle en barnhageansatt bare overhøre når eventuelt ett barn forteller sånne alvorlige ting som hun nevner her?

Anonym poster: 6640d564ba07979837972c8fcfd6964b

Skrevet

Det er forskjellig fra barn til barn hva de har behov av rutiner og det avhenger av hva foreldrene mener er riktig for sitt barn. Jeg kan bare fortelle deg hva jeg mener. Jeg syns det viktigste er rutiner på mat og søvn fordi det er noe av det viktigste i barnets liv. At rutinene ikke er til helt faste tider er ikke det viktigste, men at det skjer i ca. samme rekkefølge hver dag. Jeg merker godt på barnet mitt når ikke ting skjer sånn som hun er vandt med. Da kan hele verden rase sammen på tre sekunder.

Ved turer/ferier/sykdom følges ikke rutinene til punkt og prikke, men om man har et godt grunnlag er det lettere å komme tilbake til de igjen. Syns forresten at rutinene deres høres helt fine ut.

Anonym poster: 980d785a99a83faa37989bd6c146e8a1

Skrevet

Hvordan kan du vite disse tingene om et barn?? Ja, du jobber nehagen, men hva som skjer ellers vet du lite om. Barn snakker ja, men om det er sannheten er noe helt annet....

Her har jeg ikke beskrevet et spesielt barn men flere saker. Det meste vet vi lite om før barnevernet kommer inn i bildet. Men en ser jo tegn som feks at barnet er skitten, ikke greier håret, alltid er trett og uopplagt. Barn forteller ofte hvordan de har det hjemme.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, nå ble jeg lettet! :)

HI

Skrevet

Det er vel ingen som gjør akkurat det samme hver eneste dag? Det er ikke det som menes med rutiner. Synes dette høres ganske normalt ut.

Skrevet

Alt må ikke gjøres til punkt og prikke hver dag! Det skal være rom for å dra på besøk/overnatting osv. Hvis ikke, så blir de bare små roboter. Høres ut som du har en fin hverdag sammen med barnet :)

Anonym poster: f770e2d532782b32c547b0401067114d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...