Gjest pupp and go Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Jeg er godt voksen, men har aldri funnet ut hva jeg vil bli når jeg blir stor. Jobber nå i en hjernedød jobb hvor jeg har det tidvis veldig gøy sosialt sett, men stort sett tilbringes dagene med å vente på at klokka går mens hendene jobber på autopilot. Jeg har alltid likt å lage ting, og regner meg som relativt kreativ, selv om disse evnene har vært noget understimulerte i de siste årene. Nå i det siste har jeg begynt å tenke litt på om jeg burde hoppe i det - og da dukket tanken på gullsmed opp. Noen som vil fortelle litt om dette yrket her? Eller som vet litt om utdanningen? Jeg er tålmodig og flink med hendene, men er ikke veldig oppdatert eller interessert i trender. Det må jeg selvfølgelig gjøre noe med. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal spørre om - tro om noen har noe å dele?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Ville sjekket arbeidsmarkedet. Gullsmed er jo et videregående løp fortsatt er det ikke? Synes å huske jeg kunne gå videre på det da jeg tok grunnkurs formgivingsfag (vet ikke hva det heter nå.) Du må i alle fall gjøre noe med interessen din for trender, det er mange om beinet. Svært mange/altfor mange i dag velger å satse på kreative/kunstneriske utdanninger/yrker, og for å lykkes må en ha både talentet, flaks og tro på seg selv. Flink å markedsføre seg også. Jeg snakker bare generelt her, vet ikke hvor lett det er å få lærlingeplass som gullsmed? Forresten tror jeg det for noen kan være ganske monotomt arbeid - kan huske vi var på omvisning i en bedrift som lagde alt fra søljer, smykker m.m., en sitter jo og gjør det samme hele dagen, skal du designe selv må du nesten starte din egen bedrift. Jeg har selv en lang høyere kunstutdannelse. Veldig spennende og kjekt, men kjenner nesten jeg angrer litt, så vanskelig å leve av..!! Ustabil inntekt og ingen garanti på forhånd av hvor mye en utstilling vil selge, hva stipender en får osv... Men, lykke til Jeg lukter på en ny utdanning Anonym poster: d391b4fc2f54986a12fb4f4a35158052
Gjest pupp and go Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Takk for svar. Det er veldig relevante innsigelser du kommer med, og jeg skjønner at et godt håndlag alene ikke holder mål i dagens marked. Men jeg kunne tenkt meg å bruke evnene mine, og er usikker på hvilke veier som fins. Egen bedrift er ikke et alternativ:) Gullsmed virker å passe mitt temperament (i motsetning til f.eks reklamebransjen), det har heller ikke vært gigapopulært (sånn som grafisk designer var i en periode). Men igjen, jeg har vært opptatt på annet hold i noen år, så godt mulig at jeg er helt på jordet her:)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #4 Skrevet 12. februar 2013 Jeg jobber ikke som gullsmed selv, men har en bekjent som gjør det. Hun har barn og har slitt med å få jobb. Jeg tror flere og flere av gullsmedbutikkene bruker sentrale verksteder og hvis man bor i nærheten av et av dem, så er det sikkert mulig å få seg jobb, men i butikkene er det etterhvert få gullsmeder. Og (av egen erfaring) er det ikke ideelt å ha barn og jobbe med butikkarbeidstider. Anonym poster: 9bd4be96d6e8f16ffc445dd07e316ffb
Gjest pupp and go Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 Det var også gode poeng - verksted hørtes litt mindre kreativt ut, selv om jeg selvfølgelig skjønner at en stor del av jobben innebærer reparasjon, også i butikken. Må vel gjøre litt mer research, skjønner jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå