Gå til innhold

Datteren min holdes utenfor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun hadde før hun begynte på skolen mange venner i barnehagen og jeg bekymret meg ikke for henne sosialt sett. Etter at hun begynte på skolen har ting endret seg og hun har flere ganger sagt at hun ikke har noen å leke med eller at hun blir holdt utenfor og at de andre jentene tøffer seg for/mot henne. Jeg har forstått at det har vært endel krangling og konkurranse blant noen jenter som hun lekte med og tildels leker med fremdeles. Jeg tror ikke at datteren min er en engel, hun har sikkert bidratt til ting og tang selv, men jeg blir veldig lei meg som mamma når hun aldri blir invitert hjem til noen, selv om vi har hatt med flere barn hjem. Det skjer ofte når jeg henter henne at foreldrene til de andre jentene er og henter 2-3 av jentene og jeg har skjønt at disse jentene besøker hverandre ofte. Blir litt (eller veldig) lei meg når datteren min gang på gang ser langt etter de når de går. Alle disse jentene har vært på besøk hos oss. Vet ikke om jeg overreagerer, men er redd for at datteren min skal bli ensom. Jeg har oppfordret henne til å bli kjent med de andre jentene i klassen og å være sammen med de som hun føler seg bra sammen med. Ble litt rotete dette, men følte bare for å få tømt mammahjertet mitt litt :-(

 

Anonym poster: 0f83dc757601fa0394227f7abcd1133d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, ingen god følelse i mammahjertet nei... Min ble ikke holdt utenfor, men var veldig sjenert i 1klasse. Det ordnet seg mot slutten av 1klasse/start 2 klasse.

 

Mitt råd er å ta det opp med lærer. Forklar det slik som her. At det ikke er noe konkret, men at du føler/mener hun holdes utenfor. Lærer lan da snakke generelt om dette i klassen (og holde et ekstra øye med situasjonen)

 

Lykke til

Skrevet

Ta det opp med lærer. det er viktig å bryte denne onde sirkelen før de blir så store at de ikke kan "læres" til å leke med fler enn de har lyst til akkurat der og da.

 

Anonym poster: b04b7e3cc3d9e7674f9e230b9635c8e2

Skrevet

Snakk med læreren. Da kan du sikkert få noen gode innspill.

 

Hvis du har mistanke om at din datter har vært ekkel med noen av de andre tidligere og derfor holdes utenfor tror jeg det beste du gjør er å snakke åpent om det med foreldrene til dem hun lekte mer med før. Da kan du få vite hvordan de oppfatter situasjonen.

 

I klassen til min datter er det nå en jente som aldri blr invitert hjem til de andre. Hun lokker frem det værste i alle ungene og hun har rett og slett vært så motbydlig mot flere av jentene at både barn og voksne foretrekker å holde henne på avstand. Det løser selvfølgelig ikke problemet, men jeg tror ikke det er non foreldre som vil la deres barn ta ubehaget med å være sammen med henne.

 

Jeg synes jo synd på henne, men jeg orker ikke ta belstningen med å inkludere henne så lenge ikke foreldrene er villige til å se at det er deres barn som er problemet.

 

Anonym poster: 5301654ab460af59be1c59655a7cd080

Skrevet

Jeg tror ikke hun har vært noe værre mot noen enn de har vært mot henne, men som sagt har det vært endel konkurranse mellom noen av disse jentene. Jeg skal snakke med læreren og høre hva hun har å si. På forrige foreldresamtale sa hun at det var en glede å ha datteren min i klassen for hun var så omsorgsfull og snill mot de andre, så det hadde vært rart om hun er rake motsetningen. Men som sagt er hun nok ingen engel heller.

 

Anonym poster: 0f83dc757601fa0394227f7abcd1133d

Skrevet

Snakk med læreren. Da kan du sikkert få noen gode innspill.

 

Hvis du har mistanke om at din datter har vært ekkel med noen av de andre tidligere og derfor holdes utenfor tror jeg det beste du gjør er å snakke åpent om det med foreldrene til dem hun lekte mer med før. Da kan du få vite hvordan de oppfatter situasjonen.

 

I klassen til min datter er det nå en jente som aldri blr invitert hjem til de andre. Hun lokker frem det værste i alle ungene og hun har rett og slett vært så motbydlig mot flere av jentene at både barn og voksne foretrekker å holde henne på avstand. Det løser selvfølgelig ikke problemet, men jeg tror ikke det er non foreldre som vil la deres barn ta ubehaget med å være sammen med henne.

 

Jeg synes jo synd på henne, men jeg orker ikke ta belstningen med å inkludere henne så lenge ikke foreldrene er villige til å se at det er deres barn som er problemet.

 

Anonym poster: 5301654ab460af59be1c59655a7cd080

 

Jeg håper virkelig du har tatt opp med foreldrene til denne jenta om hvordan dere opplever dette.

 

Jeg hadde hvertfall satt pris på å fått beskjed dersom mitt barn hadde oppført seg motbydelig mot skolevennene sine uten at jeg visste om det.

 

Anonym poster: b04b7e3cc3d9e7674f9e230b9635c8e2

Skrevet

Jeg skal ta det opp med læreren, så får hun vurdere hva som bør skje videre. Barn kan jo bare lære seg hvordan de skal oppføre seg hvis de får tilbakemeldinger på det.

 

Anonym poster: 0f83dc757601fa0394227f7abcd1133d

Skrevet

Snakk med læreren. Da kan du sikkert få noen gode innspill.

 

Hvis du har mistanke om at din datter har vært ekkel med noen av de andre tidligere og derfor holdes utenfor tror jeg det beste du gjør er å snakke åpent om det med foreldrene til dem hun lekte mer med før. Da kan du få vite hvordan de oppfatter situasjonen.

 

I klassen til min datter er det nå en jente som aldri blr invitert hjem til de andre. Hun lokker frem det værste i alle ungene og hun har rett og slett vært så motbydlig mot flere av jentene at både barn og voksne foretrekker å holde henne på avstand. Det løser selvfølgelig ikke problemet, men jeg tror ikke det er non foreldre som vil la deres barn ta ubehaget med å være sammen med henne.

 

Jeg synes jo synd på henne, men jeg orker ikke ta belstningen med å inkludere henne så lenge ikke foreldrene er villige til å se at det er deres barn som er problemet.

 

Anonym poster: 5301654ab460af59be1c59655a7cd080

 

Jeg håper virkelig du har tatt opp med foreldrene til denne jenta om hvordan dere opplever dette.

 

Jeg hadde hvertfall satt pris på å fått beskjed dersom mitt barn hadde oppført seg motbydelig mot skolevennene sine uten at jeg visste om det.

 

Anonym poster: b04b7e3cc3d9e7674f9e230b9635c8e2

De vet hvordan vi oppfatter det, men de ser ikke ut til å tro på det. Datteren vår har uansett nok av andre venner så inntil videre dropper vi bare å gjøre noe spessielt i forhold til henne.

 

Anonym poster: 5301654ab460af59be1c59655a7cd080

Skrevet

Vi har det akkurat som deg, en datter som holdes utenfor. Men hun er 4 år, så det begynner tidlig. Det er grusomt å være mamma midt i dette, så klem til deg. Trist å lese på barnehagens ukeplan at "Noen barn holdes utenfor leken, så vi oppfordrer alle foreldre å snakke med barna sine om å inkludere" og vite at " noen barn" er ens egen lille solstråle.

 

Håper at dere finner ut av dette!!

 

Anonym poster: 86587065676ade81f0a7c21984c1ee48

Skrevet

Vi har det akkurat som deg, en datter som holdes utenfor. Men hun er 4 år, så det begynner tidlig. Det er grusomt å være mamma midt i dette, så klem til deg. Trist å lese på barnehagens ukeplan at "Noen barn holdes utenfor leken, så vi oppfordrer alle foreldre å snakke med barna sine om å inkludere" og vite at " noen barn" er ens egen lille solstråle.

 

Håper at dere finner ut av dette!!

 

Anonym poster: 86587065676ade81f0a7c21984c1ee48

 

Klem til deg også :-)

 

Anonym poster: 0f83dc757601fa0394227f7abcd1133d

Skrevet

Dette kalles mobbing. Jeg ble selv utsatt for det smme selv på hele barneskolen. Det var helt grusomt. Jeg hadde så lyst til å være med, men ble aldri inkludert, og fikk aldri lov til å være med. Det ribbet meg totalt for all selvtillitt, og jeg trodde selvfølgelig at det var noe galt med meg, men jeg viste aldri hva det var. Det hadde vært bedre å bli etter for en spesifik ting som store ører eller briller eller whatever. Da hadde det vært enklere å forholde seg til. I dag /5-30 år senere sliter jeg fremdeles med at jeg foreksempel i en konfliktsituasjon alltid har følelsen av at jjeg har gjort noe galt, bare jeg ikke husker det, selv om jeg faktisk ikke har gjort noenting. Jeg er ennå ganske usikker på meg selv.

Min bønn til deg er å flytte henne til en annen skole. Det var redningen for meg. Klassene ble splittet i 7 klasse, og jeg kom i en ny klasse. Ble kjent med de populære jentene, og vips gikk jeg over natten fra å være ugress til å være en av gjengen og faktisk populær blandt gutta i tillegg. Gjorde underverker for selvtilliten. :)

Er i dag ekstremt sosial, har masse venner, og veldig lett for å bli kjent med folk. Jeg har blitt en menneskekjenner og veldig flink på det sosiale spillet. Så noe positivt har det ført med seg. Men sårene etter barneskolen er der ennå. Gjør ikke vondt lenger, men har gitt meg varige mén. Jeg unner ingen å oppleve det samme.

Min erfaring sier at lærerene ikke får gjort noe med dette. Det er så vanskelig å få med seg. Hun må bytte miljø!

Ønsker dere all lykke til.

Ps: jeg hadde også mye venner utenom skolen. Med dette å bli "fortalt" hver skoledag, hver uke, år etter år, at det er noe galt med deg, men du får aldri vite hva, gjor noe med deg!! Forferdelig!

Skrevet

Her er det viktig at de voksne kommer på banen fort:

Snakk med kontaktlærer og bemanning på Sfo. Det skjer mye på Sfo som kan gå lærerne hus forbi. Det kan være nyttig informasjon å hente: er det slik at dette trekløveret går på en fritidsaktivitet sammen? Er dette noe datteren din kan ta del i? Er det andre praktiske årsaker til at de hentes sammen/er med hverandre hjem så ofte? Hva er det som gjør at akkurat de tre har funnet hverandre? Felles referansepunkter? Kan detvære noe i din datters atferd som gjør at hun ekskluderes? Trenger

hun veiledning? Prøver hun for hardt å være med? Oppfattes hun som for intens?

Opererer skolen med "vennegrupper"? Det vil si at klassen deles inn i grupper av de voksne og er med hverandre hjem etter tur - dette er et svensk relasjonsbyggende opplegg for forebygging av mobbing. Kan dette være et tiltak som kan hjelpe? Alternativt at hun kan komme på gruppe med en eller flete av de tre?

Ta kontakt med de tre jentenes foresatte - de er garantert ikke klar over situasjonen og de vil sikkert være med på å finne en løsning. Kan hende hun kan være med neste gang de tre blir hentet sammen?

Jeg har jobbet som lærer i mange år og har flere ganger sett dette finne sted og det er vondt. Når dette skjer er et tett tverrfaglig samarbeid mellom hjemmene, skolen og sfo avgjørende for barnets trivsel. Åpenhet og ærlighet er sentralt. Det er også viktig at de involverte foresatte, både til det ekskluderte barnet og de ekskluderende barna, har realistiske

bilder av sine barn evner å se deres styrker og svakheter.

 

 

 

 

Anonym poster: 45860ecf2f1f381b8e56eed6afb2038f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...