Gå til innhold

Er du ein baby svømming instruktør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne du isåfall forklart meg steg for steg korleis ein gjere det med babybading for første gong? :)

Eg skal snart ta med meg jenta mi på 7 veker på bading,men her eg bur finst det ikkje babybading...

Så viss nokon her kunne forklart meg steg for steg med baby i basseng så hadde eg blitt veldig glad! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke instruktør, så du må helt klart ta det jeg sier med en klype salt, men kan bare dele mine egne erfaringer.

Du må vente til navlestrengen har falt av og har grodd helt.

Barnet må være ganske friskt. Bitte litt snørrete virket som det var ok.

Vannet må være varmt. Tror det var 36 grader i bassenget der vi badet. De minste hadde på seg tynne ulldrakter for å holde på varmen i en gruppe, men andre jevnaldrene babyer på en annen gruppe hadde det ikke, så antar at det kommer ann på hva instruktøren sa.

Min sa at en liten unge må ikke være i kaldt vann, vanlige basseng kan være for kalde. Varmetapet for de små er for høyt, og vannet fører bort varmen fort. Babyen skulle ikke dusjes før svømmingen, da den fort ble kald før den kom i vannet. Vi hadde og håndklær liggende ved bassengkanten som vi kledde barnet i like etter svømmingen.

Svømmingen med ungen var korte. Tror hele sesjonen var ca 20 min.

Finnes noe som heter tommy tub som mange på min babysvømming brukte. Den sitter babyen i når en dusjer, etc. Praktisk når en er alene, hvis babyen går med på den vel å merke ;)

Vår instruktør solgte egne badebukser til babyer der en ser om babyen bæsjer, slik at en raskt kan ta ungen opp av vannet. Forsto det sånn at de var bedre for babyen enn badebleier siden de lettere kunne bevege seg med de?

Vår babysvømmingsinstruktør var nøye på at hun tok imot barnet i bassenget fra oss. Er lett å snuble på vei ned, noe som er skummelt med en baby.

Men er jo ikke så lett når en er alene å ha en til å bære barnet til bassenget, og en til å ta imot.

Apropos snubling. Hun var nøye på at alle barna skulle ha sokker på seg, For å unngå at de snublet på glatte, våte fliser.

Vi brukte en teknik med å telle til tre høyt for å forberede barnet på at nå kommer vann i ansiktet. Andre bruker at en blåser barnet forsiktig i ansiktet like før en tar vann over babyen.

Det var ikke mye vann, hun helte forsiktig litt vann fra en bittelitn bøtte, eller håndflaten. Er igjen vanskelig å gjøre hvis du er alene i bassenget.

Var en rekke "spesielle" grep hun brukte for å holde barnet. Synes å huske jeg fant noen videoer om det på youtube på engelsk? Jeg var skikkelig inspirert en stund, og ville lære mest mulig.

Måtene å holde babyen i vann var vel det jeg virkelig fikk ut av kurset. Men det er vanskelig å forklare grepene her skriftlig.

Vi dykket ikke ungen under før etter flere ganger i vannet, og ble anbefalt å kun gjøre det først med en instruktør.

Vi ble advart mot å dykke babyen i sydenbasseng f.eks, pga bakteriene i vannet kanskje ?

Sånn, det var det jeg husker fra svømmingen med min lille. Men er som sagt ikke instruktør.

Skrevet

Dette hørtes spennende ut! :D

Skrevet

En ting til når jeg først ramser opp. Mange barn fra 0-1 har veldig sart hud, så husk å vask ordentlig av klorvannet etterpå. Har lest at å bruke såpe faktisk gjør at huden lukter mer klor (?!?), så jeg brukte ikke det, men skylte han litt ordentlig etter badingen.

Noen tok fuktighetskrem på ungene og.

Skriv hvordan det gikk? Nysgjerrig på dine erfaringer.

Skrevet

Åh? Det var jammen godt du sa :) Ja,eg skal fortelle koss det har gått :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...