Gå til innhold

Når burde jeg ta samtalen med NAV?


CarmaCameleon

Anbefalte innlegg

Jeg får arbeidsavklaringpenger på grunn av helsesituasjon, og har en avtale frem til juni eller juli (litt usikker her). Vi kommer jo til å ville søke om foreldrepenger og engangsstønad (sistnevnte har jeg nok ikke krav på ettersom AAP er pensjonsgivende inntekt, men det går jo an å søke likevel.

 

Så er spørsmålet mitt, hva burde vi søke på? Og når burde vi søke? Jeg har termin i slutten av august, så juni/juli er vel kanskje litt knapt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer med aap og hvilke rettigheter du har der. Men vet iallefall at når det gjelder søknad om foreldrepenger, så må du gjøre det etter uke 26, da nav skal ha vedlagt legeatest med bekreftelse av termin etter uke 26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får man ikke engangs når man er på aap?

er selv på aap grunnet en rygg som ikke vil.

skal faktisk på helsetiltak fra mandag (for å beholde aap da jeg ikke får jobbe ordinært med ryggen) blir spennende, de vet ikke jeg er gravid på toppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er på aap opparbeider du deg rett til foreldrepenger på lik linje med de som er i jobb.. Man KAN velge å få engangsstønad men det er mulig man da mister aap i de 3 ukene før og de 6 ukene etter fødsel, hvorvidt man kan fortsette på aap etterpå kommer jo an på hva man har som tiltak.. Går man f.eks på tiltak med jobb eller studier vil jo det vanskelig la seg kombinere med å ha en liten baby - pluss - hvem skal passe barnet?? Husk også at mor må ta ut foreldrepenger for at far skal få fedrekvoten..... (far kan ta ut foreldrepenger på egen opptjening men det stilles da krav til mors aktivitet når far har foreldrepenger.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette er virkelig mye å sette seg inn i syns jeg! Jeg vet ikke om det kanskje blir litt knapt å snakke med NAV 1 mnd før termin? (Om det er i juli jeg skal i møte, ja) :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille M + 2 junigutter har helt rett ang aap of foreldrepenger, du søker om foreldrepenger og fortsetter med aap og det opplegget du har når permisjonen er ferdig. Aapen din blir nok også forlenget om du ikke har hatt det i 3 år så jeg tror ikke du skal bekymre deg :) Søk om foreldrepenger før du skal på det møtet så du i allefall er sikker på at du søker i god tid, så får du ordnet og snakket med veilederen din når den tiden kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...