Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Jeg pleier å gjøre det, men tenker nå at det kan jo være noen som er allergiske.. Ville du gjort det? Anonym poster: 579549ee072ec34c2bdd317caafb1b5a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Regner med at hvis noen er så allergiske at de ikke kan være i nærheten av nøtter så hadde det blitt opplyst om. Men du kan nå høre med personalet for sikkerhetsskyld. Anonym poster: b3601efb6c83f45561ce5ef606bcb2d1
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Trodde små barn ikke skulle ha nøtter jeg? Anonym poster: 9e5f527d0905957b03d7c06359529026
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #4 Skrevet 12. februar 2013 Trodde små barn ikke skulle ha nøtter jeg? Anonym poster: 9e5f527d0905957b03d7c06359529026 Hmm? Hun er snart fem.. Anonym poster: 579549ee072ec34c2bdd317caafb1b5a
Gjest sussie77 Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 Jeg ville nok vært litt forsiktig med det. Men hvis det er noen barn med nøtteallergi så regner jeg vel med at personalet hadde informert om det.
☆☆☆ Skrevet 12. februar 2013 #6 Skrevet 12. februar 2013 Vil tru barnehahagen gir beskjed ved evt allergiproblematikk, men ville kanskje spurt for å vere sikker.
♥Madam Mim♥ Skrevet 12. februar 2013 #7 Skrevet 12. februar 2013 Kommer vel an på hva slags barnehage!!! Her er det en felles avdeling med barn fra 2.5 år til 6 år, så nei, nøtter er ikke greit å sende med!! Jenta mi er 3 år og smakte 1/2 cashewnøtt for første hang nå i helga. Da under nøye oppsyn av oss i tilfelle det skulle gå galt. Hadde ikke følt meg trygg i det hele tatt dersom jeg hadde visst at andre barn i barnehagen hadde med nøtter når de ansatte har så mange andre barn å passe på også!!!
TPK Skrevet 12. februar 2013 #8 Skrevet 12. februar 2013 Barn under 3 bør ikke få nøtter, så barnet ditt kan vel få. Tror jeg ville spurt personalet om det er noen som reagerer veldig på nøtter. Det kan jo hende de små deler av maten sin også?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #9 Skrevet 12. februar 2013 Nei, jeg ville ikke gjort det, ikke først og fremst pga allergi (hvis man ikke vet om noen), men fordi små barn kan sette biter av nøtter i lungene. Det skjedde med nevøen min da han var 2 år, han måtte fraktes til sykehus i helikopter og operere. De fikk da beskjed på sykehuset at barn under 6 år ikke skal ha noen form for nøtter. Dessverre er det ingen informasjon om akkurat dette i myndighetenes anbefalinger om mat til barn. Ikke som jeg kan finne i allefall. Anonym poster: d7f91b843289f068671dde0b6d2033c3
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #10 Skrevet 12. februar 2013 Så lenge ingen sier noe sender jeg med både nøtter, egg, fisk, apelsiner og andre tiom noen kan være alergiske mot. Om vi får beskjed om at noen alergiske får vi ta det derfra. Skulle vi unngått alle ting noen kansje kan være alergiske mot hadde det blitt kjedlige marpakker. Alergikkere med legeatest vil ja hensyn til, men ikke nødvendig vis alle mødre som er redde for at deres lille gull som kansje ikke skal ha gluten kan komme til å stjele brød fra vårt barn ol. Vi har hatt noen av dem. Anonym poster: ce2214a4e630e863bb24c7f4bfa7bfbf
Gjest lemon-aid Skrevet 12. februar 2013 #11 Skrevet 12. februar 2013 Jeg ville nok ikke gjort det, mtp nøtteallergiske barn. De putter jo alt i munnen og deler med hverandre, så da er det ikke sikkert de rekker å se hva det er. Noen vet ikke en gang at de er allergiske! Sikkert lurt å passe på, men ingen kan jo nekte barnet ditt å spise nøtter med nistematen, selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #12 Skrevet 12. februar 2013 Jeg sender ofte med nøtter i barnehagen. Jeg vet at det ikke er noen allergier på min sønns avdeling. Anonym poster: 5c22414468c0512433117582fddc4d3f
LilleBamBam+EnTil Skrevet 12. februar 2013 #13 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet.
smurfis Skrevet 12. februar 2013 #14 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet. Hvorfor ikke? Min datter har ekstremt sterk allergi mot både egg og nøtter og det var en selvfølge fra barnehagens side at det da ble "forbudt" med både nøtter og egg på avdelingen hennes da hun var i krabbe alder.. Nå, som hun er 5 år, vet hun hva hun kan og hva hun ikke kan spise, så nå er det greit Det viktigste må jo være liv og helse, ikke at lille klaus må få lov til å ha med kiwi i matpakka!
LilleBamBam+EnTil Skrevet 12. februar 2013 #15 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet. Hvorfor ikke? Min datter har ekstremt sterk allergi mot både egg og nøtter og det var en selvfølge fra barnehagens side at det da ble "forbudt" med både nøtter og egg på avdelingen hennes da hun var i krabbe alder.. Nå, som hun er 5 år, vet hun hva hun kan og hva hun ikke kan spise, så nå er det greit Det viktigste må jo være liv og helse, ikke at lille klaus må få lov til å ha med kiwi i matpakka! De kutter ut slike allergener i fellesmaten og plasserer eksempelvis min datter så hun ikke sitter rett ved siden av de med sitrus. Men ellers får barna ta med seg det de vil i egen matboks. De koster opp alt og rydder, før barna fyker rundt og blir fristet av andre "godsaker". Nå er det ingen med fare for anafylaktisk sjokk der, da kanskje det hadde vært anerledes. Men ellers har de såpass kontroll at det går. Er ganske mange forskjellige typer allergier i barnehagen så det hadde vel endt opp med brunost og knekkebrød for hele gjengen om alle skulle holdt seg unna det en annen var allergisk for....
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. februar 2013 #16 Skrevet 12. februar 2013 Jeg tenker at om noen av barna er SÅ allergiske at de kan dø av stoffene som er i nøtter, så har barnehagen sagt fra om det for lenge siden...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #17 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet. Hvorfor ikke? Min datter har ekstremt sterk allergi mot både egg og nøtter og det var en selvfølge fra barnehagens side at det da ble "forbudt" med både nøtter og egg på avdelingen hennes da hun var i krabbe alder.. Nå, som hun er 5 år, vet hun hva hun kan og hva hun ikke kan spise, så nå er det greit Det viktigste må jo være liv og helse, ikke at lille klaus må få lov til å ha med kiwi i matpakka! Da hadde jeg byttet avdeling, i verste fall barnehage. Neida, lille Klaus må sikkert ikke ha med kiwi i matpakka men egg? Det er SÅ mye som inneholder egg, både av brød, knekkebrød, middagsresten, boller, rundstykker etc, synes det hadde gjort det veldig vanskelig å klare å lage gode sunne matpakker. Synes lille BamBam sin holdning er mye bedre. Anonym poster: 3de7731f020d2c36f496294114e68340
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #18 Skrevet 12. februar 2013 Så lenge du ikke har fått beskjed av barnehagen at det ikke er greit, så går det fint. I vår barnehage sa de ett år i fra om at nøtter var strengt forbudt for alle. Ett annet år har de sagt at det er ok. Nå er det egg vi ikke får lov til å sende med. Jeg synes det er fint at vi respekterer slike påbud fordi det gjør at alle barn kan ha en god og trygg barnehagehverdag. Det er ingen krise om mitt barn ikke får lov til å spise ett og annet produkt akkurat når hun er i barnehagen. Jeg vil ikke være ansvarlig for å risikere livet til ett annet barn pga en matvare! Anonym poster: e73555f03dabe24893aeb425f4f064a3
smurfis Skrevet 12. februar 2013 #19 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet. Hvorfor ikke? Min datter har ekstremt sterk allergi mot både egg og nøtter og det var en selvfølge fra barnehagens side at det da ble "forbudt" med både nøtter og egg på avdelingen hennes da hun var i krabbe alder.. Nå, som hun er 5 år, vet hun hva hun kan og hva hun ikke kan spise, så nå er det greit Det viktigste må jo være liv og helse, ikke at lille klaus må få lov til å ha med kiwi i matpakka! Da hadde jeg byttet avdeling, i verste fall barnehage. Neida, lille Klaus må sikkert ikke ha med kiwi i matpakka men egg? Det er SÅ mye som inneholder egg, både av brød, knekkebrød, middagsresten, boller, rundstykker etc, synes det hadde gjort det veldig vanskelig å klare å lage gode sunne matpakker. Synes lille BamBam sin holdning er mye bedre. Anonym poster: 3de7731f020d2c36f496294114e68340 Det er ikke mye brød, rundstykker eller knekkebrød som inneholder egg, tvert i mot! Når det er sagt så er det stor forskjell på å ha med seg kokt egg eller omelett på skiva og det å ha med seg ei bolle som er penslet med egg (men det er jo ikke så veldig mange som har med seg boller i matpakka si heller er det vel?). Om datteren min får i seg rent egg så kan hun dø, om hun får i seg noe som inneholder bare litt egg så får hun i bestefall litt eksem, kaster opp eller hovner opp i munnen sin. For min del er ikke dette en holdning som du så fint kaller det, men det handler om å holde barnet mitt i live. Om du hadde hatt et barn med like sterk allergi som det min datter har så hadde nok du hatt en annen holdning du også. Lille bambam skriver også at i forhold til hennes barn så er det ikke fare for anafylaktisk sjokk og at hvis det var det så hadde hun muligens stilt seg annerledes.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #20 Skrevet 12. februar 2013 Det er faktisk slik at barn under 5 år ikke skal spise nøtter på grunn av faren for kjemisk lungebetennelse. Regner med det er mange unger under denne alderen i bhg deres. Hvorfor ha med nøtter i bhg? Det kan dere spise hjemme. Anonym poster: fb29f833018abb3e4b2b5b6b2376710d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #21 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet. Hvorfor ikke? Min datter har ekstremt sterk allergi mot både egg og nøtter og det var en selvfølge fra barnehagens side at det da ble "forbudt" med både nøtter og egg på avdelingen hennes da hun var i krabbe alder.. Nå, som hun er 5 år, vet hun hva hun kan og hva hun ikke kan spise, så nå er det greit Det viktigste må jo være liv og helse, ikke at lille klaus må få lov til å ha med kiwi i matpakka! Da hadde jeg byttet avdeling, i verste fall barnehage. Neida, lille Klaus må sikkert ikke ha med kiwi i matpakka men egg? Det er SÅ mye som inneholder egg, både av brød, knekkebrød, middagsresten, boller, rundstykker etc, synes det hadde gjort det veldig vanskelig å klare å lage gode sunne matpakker. Synes lille BamBam sin holdning er mye bedre. Anonym poster: 3de7731f020d2c36f496294114e68340 Du kan ikke dø av sitrusallergi, men du kan dø av eggallergi. Stor forskjell Anonym poster: e566b753f2f8c6f7bca734711294855b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #22 Skrevet 12. februar 2013 I vår barnehage ville de sagt ifra, og vi ville ikke sendt nøtter hvis det hadde vært barn med allergi. De sa også ifra om de syntes en matvare ikke var "passende" i matpakken. Det var en avdelingsbarnehage og barna fikk bare spist sittende ved bordet med ansatte til stede. Jeg spurte en gang om det var greit å sende med nøtter og yoghurt til guttens frokost siden han var så brødlei, de mente det var helt greit. På skolen der han går nå er det en gutt som er veldig allergisk (kan dø) for sikkerhets skyld er det ingen i klassen som tar med nøtter. Anonym poster: 4883e34dcabfe61d63012a4cfcf76097
Musemora Skrevet 12. februar 2013 #23 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet. Hvorfor ikke? Min datter har ekstremt sterk allergi mot både egg og nøtter og det var en selvfølge fra barnehagens side at det da ble "forbudt" med både nøtter og egg på avdelingen hennes da hun var i krabbe alder.. Nå, som hun er 5 år, vet hun hva hun kan og hva hun ikke kan spise, så nå er det greit Det viktigste må jo være liv og helse, ikke at lille klaus må få lov til å ha med kiwi i matpakka! Da hadde jeg byttet avdeling, i verste fall barnehage. Neida, lille Klaus må sikkert ikke ha med kiwi i matpakka men egg? Det er SÅ mye som inneholder egg, både av brød, knekkebrød, middagsresten, boller, rundstykker etc, synes det hadde gjort det veldig vanskelig å klare å lage gode sunne matpakker. Synes lille BamBam sin holdning er mye bedre. Anonym poster: 3de7731f020d2c36f496294114e68340 Du kan ikke dø av sitrusallergi, men du kan dø av eggallergi. Stor forskjell Anonym poster: e566b753f2f8c6f7bca734711294855b Ehhhh jo. Du kan dø av sitrusallergi.. Hvorfor i alle dager tror du man bare kan dø av eggeallergi? Dustesvar.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #24 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet. Hvorfor ikke? Min datter har ekstremt sterk allergi mot både egg og nøtter og det var en selvfølge fra barnehagens side at det da ble "forbudt" med både nøtter og egg på avdelingen hennes da hun var i krabbe alder.. Nå, som hun er 5 år, vet hun hva hun kan og hva hun ikke kan spise, så nå er det greit Det viktigste må jo være liv og helse, ikke at lille klaus må få lov til å ha med kiwi i matpakka! Da hadde jeg byttet avdeling, i verste fall barnehage. Neida, lille Klaus må sikkert ikke ha med kiwi i matpakka men egg? Det er SÅ mye som inneholder egg, både av brød, knekkebrød, middagsresten, boller, rundstykker etc, synes det hadde gjort det veldig vanskelig å klare å lage gode sunne matpakker. Synes lille BamBam sin holdning er mye bedre. Anonym poster: 3de7731f020d2c36f496294114e68340 Du kan ikke dø av sitrusallergi, men du kan dø av eggallergi. Stor forskjell Anonym poster: e566b753f2f8c6f7bca734711294855b Ehhhh jo. Du kan dø av sitrusallergi.. Hvorfor i alle dager tror du man bare kan dø av eggeallergi? Dustesvar. Det jeg har fått beskjed om av lege. Sitrusallergi lukker ikke luftveier. Eggallergi, reke og nøtteallergi er de mest livstruende allergiene er det jeg har fått beskjed om. Anonym poster: e566b753f2f8c6f7bca734711294855b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #25 Skrevet 12. februar 2013 Her er det helt greit. Vi får nok beskjed om det er noe alvorlig. min datter har sterk sitrusallergi, men en nekter jo ikke resten av barnehagen å spise appelsin fordet. Hvorfor ikke? Min datter har ekstremt sterk allergi mot både egg og nøtter og det var en selvfølge fra barnehagens side at det da ble "forbudt" med både nøtter og egg på avdelingen hennes da hun var i krabbe alder.. Nå, som hun er 5 år, vet hun hva hun kan og hva hun ikke kan spise, så nå er det greit Det viktigste må jo være liv og helse, ikke at lille klaus må få lov til å ha med kiwi i matpakka! Da hadde jeg byttet avdeling, i verste fall barnehage. Neida, lille Klaus må sikkert ikke ha med kiwi i matpakka men egg? Det er SÅ mye som inneholder egg, både av brød, knekkebrød, middagsresten, boller, rundstykker etc, synes det hadde gjort det veldig vanskelig å klare å lage gode sunne matpakker. Synes lille BamBam sin holdning er mye bedre. Anonym poster: 3de7731f020d2c36f496294114e68340 Det er ikke mye brød, rundstykker eller knekkebrød som inneholder egg, tvert i mot! Når det er sagt så er det stor forskjell på å ha med seg kokt egg eller omelett på skiva og det å ha med seg ei bolle som er penslet med egg (men det er jo ikke så veldig mange som har med seg boller i matpakka si heller er det vel?). Om datteren min får i seg rent egg så kan hun dø, om hun får i seg noe som inneholder bare litt egg så får hun i bestefall litt eksem, kaster opp eller hovner opp i munnen sin. For min del er ikke dette en holdning som du så fint kaller det, men det handler om å holde barnet mitt i live. Om du hadde hatt et barn med like sterk allergi som det min datter har så hadde nok du hatt en annen holdning du også. Lille bambam skriver også at i forhold til hennes barn så er det ikke fare for anafylaktisk sjokk og at hvis det var det så hadde hun muligens stilt seg annerledes. Et så allergisk barn hadde jeg aldri sendt i barnehage, du må jo da stole 100 % på andre, ukjente foreldres goodwill (at de både husker, og gidder å ta hensyn til dette, og evt husker å minne alle som passer ungen deres på det) for at ikke ungen din skal dø. Med tanke på hvor mange slaskete mennesker som har barn hadde jeg virkelig ikke tatt den sjangsen. Anonym poster: 3de7731f020d2c36f496294114e68340
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå