Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #1 Skrevet 11. februar 2013 Bades maks to ganger i uka, ingen såpe på kroppen, sjampo om det er mye snørr/gris i håret. Smøres med AKrem. Har brukt Blenda vaskemiddel men skyllemiddel med parfyme, men det skal jeg kutte ut nå som jeg mistenker dette. Bruker masse ull i kulda. Hun er kjempetørr i huden. Masse utslett over hele magen, litt i nakken og er tørr og rød i kinnene. Dette er vel eksem, eller? La merke til knusk tørr hud på lørdag etter et bad. Prikkene kom senere på kvelden. Hun har jo hatt litt prikker tidligere også, men nå er hele mage og brystområde dekket. 2 uker til legetime også. Så må nesten høre med dere her inne om hva dette kan være Anonym poster: e8b0f5d35d9c3a78afe69731265316c4
Gjest MamsMø Skrevet 11. februar 2013 #2 Skrevet 11. februar 2013 Min baby har eksem! Tenkte bare jeg ville si at h*n blir mye verre hvis vi bruker ull... og samtidig kan jeg anbefale A-derma krem
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Min baby har eksem! Tenkte bare jeg ville si at h*n blir mye verre hvis vi bruker ull... og samtidig kan jeg anbefale A-derma krem Begynte faktisk å tenke på det at før badet hadde hun brukt bare body og strømpis i noen dager men etter badet hadde jeg på henne ull siden vi skulle ut på farten så da var det kanskje bad + ull som utløste det da? Hun er tilbake i strømpis og body nå og når (om) utslettet forsvinner igjen tenkte jeg å prøve med ull en gang til for å sjekke, om utslettet kommer tilbake da må jeg jo bare kutte ut ulla. Men må ulla kuttes ut helt? Eller kan hun bruke bomull innerst og ull utenpå? Har jo merket siden fødselen at hun har hatt lett for å bli sår. Kroppen hennes var knusktørr lenge etter fødselen. Fikk høre at dette var normalt og at jeg absolutt ikke skulle smøre, men storesøsken var ikke slik og har aldri slitt med huden ellers. Hun har hatt utrolig mye bleieutslett og valkesår også. Alltid hatt vonde sår ett eller annet sted på kroppen stakkar HI Anonym poster: 24fece500018996774e4d2d22d98f50c
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #4 Skrevet 12. februar 2013 Vi bruker aldri ull på jenta vår, hun blir veldig tørr og får utslett med engang. Har brukt en krem med god effekt, den er ekstremt klissete, men funker! http://www.apotek1.no/produkter/inotyol-salve-50g-31955p Anonym poster: ca19fa7c38b7f4201c0d0b0511286c13
Tordensky Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Vår lille tåler heller ikke ull rett på huden. Vi bader bare en gang i uken og da med Aderma badeolje. Vi har prøvd Aderma-krem, men den blir for fet og han klør mer av den. Samme med Akrem og andre slike fete kremer, som f eks Locobase. Vi bruker lettere lotions og smører heller oftere. På det verste må vi også til med hydrokortison. Vi og bruker parfymert vaskemiddel, må vel slutte med det :-( Han synes også å bli verre av enkelte matvarer (han fullammes), så om du mistenker det bør du få en lege til å se på barnet så dere kan finne ut det beste for dere. Vi kan forresten bruke ull utenpå og også sånne ullbodyer som er bomull inni. Bare ikke ull rett på huden. Ullvotter har gått bra så langt..sånne helt tynne myke merinoullvotter. Edit: men da er det jo alltids en viss fare for at han klør seg i ansiktet med vottene på og det er ikke så bra for eksemen i ansiktet... :-( Endret 12. februar 2013 av Tordensky
annesmil Skrevet 12. februar 2013 #6 Skrevet 12. februar 2013 Uff, stakkars liten og stakkars dere. Vi har en sønn med atopisk eksem, han tåler ikke ull når han har utbrudd. Men, når huden er fin kan han bruke ull mot kroppen. Vi prøvde mange kremer, og for alle er det forskjellige som fungerer. Den vi synes er best for han heter Lipikar Baume AP fra merket La Roche-Posay. Man kjøper den på apoteket. Det at kremen heter AP betyr at det har en mild klødempende effekt. Vi smøerer morgen og kveld og holder dermed eksemen i sjakk uten å måtte bruke kortison til vanlig (kun om han spiser noe han ikke tåler og får utbrudd). Jeg er gravid igjen og begynte og får svangerskaps kløe, jeg smurte meg med kremen hanss og er nå helt kløfri!! : )
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2013 #7 Skrevet 12. februar 2013 Parfymefritt vaskemiddel og UTEN skyllemiddel, selv de som er parfymfrie. Skyllemiddel legger seg som en hinne på tøyet og kan utløse en reaksjon på de med eksem. Tøy bør være av bomull, ikke syntetiske tøy så viktig å lese merkelapper. H&m finner jeg mest tøy i ren bomull enn andre butikker. Sjekk også at sømmene er i bomull, er de i noe snnet kan de irritere. Bomullssengetøy også, fort å glemme det. Der bruker de mange timer av døgnet. Fleece tøy kan tørke ut huden, selv om det er over annet tøy så det må en finne ut om ungen kan bruke. Mat kan barna reagere på. Vi har testet ut det meste, men her er det ingen reaksjon. E-stoffer er også testet ut, ett tilfeldig råd vi fikk av en lege vi møtte engang. Ikke i samenheng med legetime. Tempratur i rommet når de sover bør være lav, slik at de ikke blir svette og klamme under dyna. Hun min vil helst ha minusgrader på soverommet, da sover hun best og våkner ikke for å klø. Men få barnet undersøkt av en lege, slik at dere får den hjelpen dere trenger. Og da får dere mange tips og råd å teste ut på veien. Barn med eksem reagerer på forskjellige ting og noe fungerer for noen mens det blir helt feil for andre. Eksemskolen er noe å be legen søke dere til om dere får påvist noe, det er nyttig og lærerikt. Jo tidligere dere er på det jo enklere blir det for dere voksne. Vi var på det veldig sent siden vi ikke hadde hørt det, så vi viste om det meste de sa der. Vi har hatt flinke leger som tydeligvis har hatt god kunskap om dette, men det er desverre ikke alle som har det. Så veldig lurt å komme på dette. Anonym poster: 3549619f4116a82e5b29f4693507024d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå