Gå til innhold

Apropos å gi blod. En av reglene er at

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man ikke kan gi blod dersom man har bruker eller har beukt narkotika i sprøyteform eller ved sniffing. Gjelder dette langvarig bruk? Jeg har kun gjort det en gang.

Anonym poster: 2c4717c4c5c729e8a61c225fc2916e06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det er en regel, men hvordan kan man sjekke det? At personer ikke har brukt sprøyter i forbindelse med narkotika eller sniffet??

Skrevet

De er ganske strenge når det gjelder å gi blod, for eksempel kan man ikke gi blod dersom man har piercing i kjønnsorganet, og hvis man har det må man ha tatt den ut minimum 6 mnd før blodgivning. Det er jo også noe de ikke kan kontrollere, men de kontrollerer jo alle blodposer etterpå for å være sikre på at det ikke er noe skummelt der.

Tror det er forbudt å oppgi falske opplysninger.

Skrevet

Gjelder selv om man bare har gjort det en gang. Dette grunnet risikoatferd.

Blodbanken har ikke kapasitet til å teste alle blodgivere for alle smittsomme sykdommer, og det er også mange sykdommer man kan være smittebærer av før det vises på tester. Derfor er blodbanken helt avhengig av tillit til sine blodgivere, og at de ikke har vært i risikosituasjoner. Dette er for å beskytte den viktigste parten i dette, nemlig mottaker som gjerne er veldig sårbar i transfusjonsøyeblikket.

Norge er et av verdens tryggeste land å motta blod i, og dette syns jeg vi ikke skal rokke ved. Å gi blod er ingen menneskerett. Å bli snurt fordi man havner i en kategori som ikke skal gi blod, selv om man syns det er urettferdig, syns jeg er barnslig.

Anonym poster: 01837a8be08bc5ce9d8e292841edb944

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

De kan jo ikke sjekke det, men synes nå alle bør respektere de som eventuelt skal motta blodet såpass at man ikke lyver på skjemaet man skal fylle ut. De sjekker alt blod de får inn, men enkelte sykdommer tar lang tid før de slår ut på tester.

Det er en grunn til at reglene er der. Du dreit deg ut en gang, du kan ikke gi blod. Sånn er det.

Skrevet

Slapp av jenter, jeg bare lurte. Jeg er ikke snurt for det :)

Synes bare det virker rart at jeg ikke kan gi blod da jeg tok narkotika en gang for over ti år siden.

Anonym poster: 2c4717c4c5c729e8a61c225fc2916e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...