Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #1 Skrevet 11. februar 2013 Vil tippe noen av de "rystede mødrene" han prater om er hentet herfra http://mobil.aftenposten.no/meninger/Barns-beste-og-andre-maktmidler-7111392.html Anonym poster: af17bf28b0c3ad2e3178a05305045c3c
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #2 Skrevet 11. februar 2013 Jøss, ingen innspill på denne? Her har vi en far som setter 2-åringen forovervendt i bilen og som ikke vil kle på barna ull... dette er jo temaer som normalt skaper lynsjestemning her inne. Hva skjer? Anonym poster: f25fea39738d474e3b213bce0df82e9f
lowe+spire Skrevet 11. februar 2013 #3 Skrevet 11. februar 2013 Likte godt dette utsagnet: "..bekymringsevne på barns vegne er blitt den nye målestokken på vår moral". Synes det er mye sannhet i det uttrykket.. Jeg begynte å gi poden min grøt når han var 3,5 mnd av ulike årsaker. Jeg turte derimot ikke å si dette til noen da jeg var redd for at jeg skulle bli dømt som "dårlig mor" fordi jeg ikke baaare ga morsmelk til barnet var fylt 6 mnd (som jo er barnas beste). Jeg mener at en selv kjenner sitt eget barn best, og da er det hva jeg synes er mitt barns beste og ingen andres erfaringer av "barns beste" som gjelder. For øvrig kan jeg legge til en morsom historie fra min barndom: Mitt barndomshjem ligger i nærheten av en skau. Og i denne skauen pleide vi ofte å klatre i trærne. En dag hadde jeg klatret så høyt opp at jeg ikke klarte/turte å klatre ned igjen. Så der satt jeg. Jeg ropte på pappa som satt på verandaen og spurte om han kunne komme og hjelpe meg ned. Men til svar fikk jeg at om jeg hadde klart å komme meg opp der så måtte jeg sannelig klare å komme ned igjen også. Enden på visa ble at jeg satt der i en time eller to helt til middag. Da måtte han resignere og komme og hente meg ned Men siden den dagen klatret jeg aldri så langt opp at jeg ikke klarte å komme meg ned på egenhånd.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #4 Skrevet 11. februar 2013 Likte godt dette utsagnet: "..bekymringsevne på barns vegne er blitt den nye målestokken på vår moral". Synes det er mye sannhet i det uttrykket.. Jeg begynte å gi poden min grøt når han var 3,5 mnd av ulike årsaker. Jeg turte derimot ikke å si dette til noen da jeg var redd for at jeg skulle bli dømt som "dårlig mor" fordi jeg ikke baaare ga morsmelk til barnet var fylt 6 mnd (som jo er barnas beste). Jeg mener at en selv kjenner sitt eget barn best, og da er det hva jeg synes er mitt barns beste og ingen andres erfaringer av "barns beste" som gjelder. For øvrig kan jeg legge til en morsom historie fra min barndom: Mitt barndomshjem ligger i nærheten av en skau. Og i denne skauen pleide vi ofte å klatre i trærne. En dag hadde jeg klatret så høyt opp at jeg ikke klarte/turte å klatre ned igjen. Så der satt jeg. Jeg ropte på pappa som satt på verandaen og spurte om han kunne komme og hjelpe meg ned. Men til svar fikk jeg at om jeg hadde klart å komme meg opp der så måtte jeg sannelig klare å komme ned igjen også. Enden på visa ble at jeg satt der i en time eller to helt til middag. Da måtte han resignere og komme og hente meg ned Men siden den dagen klatret jeg aldri så langt opp at jeg ikke klarte å komme meg ned på egenhånd. Ja, jeg synes denne pappaen hadde mange gode poenger, og jeg kjente meg igjen i mye av det han sa. Som at vi ikke tør følge vår egen fornuft og egne meninger fordi vi er livredde for de som har monopol på viten om "barns beste". Det politisk korrekte har liksom nådd en ny dimensjon. Tror det er mange foreldre som dette der ute. Som tar hva "ekspertene" (som i mange tilfeller viser seg å være småhysteriske mammabloggere) sier for god fisk, og slutter å høre på stemmen inni seg. At noen skulle betvile ens BEKYMRINGSEVNE er liksom det verste som kan skje. Anonym poster: f25fea39738d474e3b213bce0df82e9f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #5 Skrevet 11. februar 2013 Jeg syntes ikke kronikken var så fantastisk. Det store flertall av foreldre bekymrer seg minimalt for både ulltøy og bilseteretning. Magne Raundalen, som tullingen trekker inn, driver med tilknytningsforskning og barnepsykologi og har virkelig ingen som helst relevans for en harang om denne farens behov for å svette ungene i hjel fordi han er redd en vagt definert mødremobb. Jeg tror de fleste foreldre får rimelig greit til å tenke selv. Anonym poster: 4d3b5119bb9353d8f94756c7991fe9c3
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #6 Skrevet 11. februar 2013 Jeg syntes ikke kronikken var så fantastisk. Det store flertall av foreldre bekymrer seg minimalt for både ulltøy og bilseteretning. Magne Raundalen, som tullingen trekker inn, driver med tilknytningsforskning og barnepsykologi og har virkelig ingen som helst relevans for en harang om denne farens behov for å svette ungene i hjel fordi han er redd en vagt definert mødremobb. Jeg tror de fleste foreldre får rimelig greit til å tenke selv. Anonym poster: 4d3b5119bb9353d8f94756c7991fe9c3 Kan hende du har rett i at det store flertall av foreldre bekymrer seg minimalt for både ulltøy og bilseteretning. Så jeg tar høyde for at jeg er en smule miljøskadd etter å ha hengt for mye her inne - og at folk her inne ikke representerer den vanlige kvinnen (mannen) i gat - for det er mitt soleklare inntrykk at veldig mange mennesker mener forovervendt bilsete grenser til barnemishandling. Og at de som ikke bruker ull på kalde dager ikke tenker på "barnas beste". Det samme kan for så vidt sies om amming. Anonym poster: f25fea39738d474e3b213bce0df82e9f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #7 Skrevet 11. februar 2013 Jeg syntes ikke kronikken var så fantastisk. Det store flertall av foreldre bekymrer seg minimalt for både ulltøy og bilseteretning. Magne Raundalen, som tullingen trekker inn, driver med tilknytningsforskning og barnepsykologi og har virkelig ingen som helst relevans for en harang om denne farens behov for å svette ungene i hjel fordi han er redd en vagt definert mødremobb. Jeg tror de fleste foreldre får rimelig greit til å tenke selv. Anonym poster: 4d3b5119bb9353d8f94756c7991fe9c3 Kan hende du har rett i at det store flertall av foreldre bekymrer seg minimalt for både ulltøy og bilseteretning. Så jeg tar høyde for at jeg er en smule miljøskadd etter å ha hengt for mye her inne - og at folk her inne ikke representerer den vanlige kvinnen (mannen) i gat - for det er mitt soleklare inntrykk at veldig mange mennesker mener forovervendt bilsete grenser til barnemishandling. Og at de som ikke bruker ull på kalde dager ikke tenker på "barnas beste". Det samme kan for så vidt sies om amming. Anonym poster: f25fea39738d474e3b213bce0df82e9f Jeg tenker at det er en fin balansegang. Informasjon er et gode, fanatisme er sjelden et gode. For de aller, aller fleste barn under fire er bakovervendte bilseter det absolutt beste alternativet. For de fleste barn er ull bedre i mange minusgrader enn bomull. Det betyr ikke at unntak ikke finnes eller at det ikke er lov å gjøre seg egne tanker. Samtidig tror jeg det er en bra ting at informasjon om dette spres, selv om noen barn og noen familier er unntak fra disse generelle "reglene." Og å trekke inn Magne Raundalen mener jeg som sagt bare var skikkelig teit. Magne Raundalen er en barnepsykolog som jobber for å fremme kunnskap om tilknytningens viktighet for små barns psykiske og emosjonelle utvikling. Jeg er rimelig sikker på at han driter loddrett i om kronikørens unger har ullundertøy eller shorts på. Anonym poster: 4d3b5119bb9353d8f94756c7991fe9c3
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #8 Skrevet 11. februar 2013 Han har et godt poeng, generelt, med at vi i dagens samfunn drukner i "barnas beste" tankegang. Og gjerne glemmer både oss selv, parforholdet og barnas egentlige behov på veien. Men jeg synes budskapet drukner totalt i enda et "jeg har fasiten på akkurat hvordan foreldre skal være" perspektiv. Nå skal vi alle tydeligvis roe oss ned og slappe av. Er bare lei, lei, lei folk som selv sitter på oppskriften og mener at alle andre må gjøre det samme. Anonym poster: 5d2c053a3a6331b335085ea56ad89c98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå