Gå til innhold

Er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sprøyteskrekk, og den er ikke liten. Jeg har valgt å begynne på sykepleien, og jeg er fullt klar over at man må stikke på hverandre for å få trening i sprøytesetting. Idag var første gang vi skulle gjøre det, og siden jeg vet hvor stor skrekk jeg har, fant jeg en person jeg kunne stikke i, for å slippe å bli stukket selv. Den ene læreren synes dette er greit, og etter en stund kommer en annen lærer og blander seg inn. Denne læreren blir kjempesint, og vil ikke høre på det "tullet" jeg kommer med. Det hele ender i at hun kaster meg ut, KUN fordi jeg ikke turte å bli stukket i.

Vi prøvde å la meg bli stukket i, men jeg klarte ikke. Jeg får virkelig panikk, og det er ikke noe gøy. Jeg prøver, jeg prøver virkelig hardt, men jeg klarer ikke :(

Har lærere lov å kaste meg ut på grunn av dette? Jeg hadde funnet noen andre å stikke i, og jeg skjønner ikke hvorfor denne ene læreren skulle kaste meg ut. Dette er å lage et problem av noe som egentlig ikke er noe problem. Skjønner at det skal være ei læring for å sette seg inn i pasientens situasjon, men jeg har vært der selv, og vet hvor ille det kan være.

Blir bare så fortvilet! ALLE andre lærerne har sagt det er greit, for jeg har pratet med de fleste andre. Alle har sagt at det ordnet seg, og at vi kunne finne noen andre- noe jeg har gjort.

Håper ikke denne læreren stryker meg på denne dagen. Idag skulle vi lære å stikke i andre, og jeg har ikke skrevet under på noe, og det står INGEN plasser at man MÅ la seg selv bli stukket.

Anonym poster: 4d29cc94cb9980cee1897c8c47a9c613

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha! Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Såklart kan han eller hun ikke stryke deg! Da må du bare klage i alle fall! Det står vel ikke noen steder at du skal la deg stikke for å bestå studiet?

Idiotiske lærer!

Når det er sagt bør du kanskje gjøre noe med angsten din for dette kan jo bli en utfordring senere ved utøving av yrket :)

Anonym poster: c35c12db8cc582f3da570c12ec39c258

Skrevet

Jeg har og sprøyte skrekk men sa det aldri høyt da jeg gikk spl. Vi var tre og tre sammen og jeg påstod alltid at jeg måtte se det i praksis en gang til slik at de stakk på hverandre før en av dem måtte bli stukket en gang til ;)

Men er du sikker på at du vil bli spl da? Jeg har nesten fått skrekk for å stikke andre også etter jeg begynte å jobbe. Altså klarer det men synes det er ubehagelig.

Uansett hvis det ikke står noen plass - så klag!!

Anonym poster: a7ccec50f39d2904ab5d877dee9460be

Skrevet

Nei, tviler på at dette er lov, men vet at de på sykepleiestudie kan være litt harde på det at du må la deg bli stukket for å få stikke andre. Ikke så gøy om det bare er noen få som stiller opp frivillig og må være nålepute for alle andre. Så med mindre du har en sykdom som gjør at de andre ikke bør trene på deg, bør du jobbe deg igjennom dette. Du kan jo f.eks la lærerene stikke deg i begynnelsen for å venne deg til det og husk at de andre også blir flinkere for hver gang, så det går nok bra. Pust med magen og be om å få ligge når du skal stikkes og finn en du har god kjemi med så går det nok bra etterhvert :-)

Anonym poster: 2c7cb4e36b454035feecf57c2378c00c

Skrevet

Det står ingen plasser at jeg må la meg stikke, og læreren syntes bare at dette var tull hele greia. Kan ikke noe for at jeg er så redd som jeg er, og jeg jobber hardt med meg selv. Men saken gjør det ikke noe bedre for min del, når jeg vet at noen skal stikke som aldri har gjort det før. Vet at det kommer til å bli mye stikking de neste årene, men når jeg finner noen andre som stiller opp frivillig, så ser jeg faktisk ikke problemet. De burde bare være glad til, men virker som enkelte lærere vil vise makten dem har!

Jeg hadde ikke noe problem med å stikke andre, der bare gøy :P

HI

Skrevet

Anonym #4 du vet virkelig ikke hva det vil si å ha skrekk du.

Nå har ikke jeg sprøyteskrekk, men for noe annet og det er ikke "bare til å"...

Anonym poster: eec7bda251e6e53435c9e4820b8948e4

Skrevet

Når du er ferdig utdannet sykepleier, og sannsynligvis må stikke pasienter. Hvordan skal du kunne berolige en redd pasient når du er hysterisk redd selv?

Anonym poster: 2ffde94debd1b0bd14fd4602f3bfdf8f

Skrevet

Jeg tror jeg har møtt sykepleiere som deg på sykehuset..... Det er helt håpløst å bli stukket gjennom blodårene gjentatte ganger (for prøvetaking) fordi sykepleieren er så redd at det ikke er til å holde ut. Har du prøvd å være pasient for slike pleiere?

Jeg synes det er veldig bra at du ikke får anledning til å gjennomføre ett slikt studie om du ikke selv kan takle noe så enkelt som å få ett sprøytestikk. Hvis du absolutt vil bli sykepleier så får du finne en måte å komme over skrekken på!

Vet dette kan virke som harde ord, men sånn er det nå bare.

Hvis du hadde fått blodpropp i svangerskapet - hvem skulle satt sprøyter på deg to ganger daglig f.eks. ??

Anonym poster: 343c602ab4e70dfdd64c59e719a3b390

Skrevet

Jeg er ikke en pasient, så ingen stikker i meg. Er sykepleier, og har aldri stukket med medelev eller blitt stukket av andre. Øvde på å stikke meg selv, og pasienter (i utlandet der jeg studerte gjør man det på den måten, de har ikke lov å la elevene stikke på hverandre av forsikringsgrunner). Man spør selvsagt pasienten først om det er greit.

Jeg har aldri bommet, ikke fra første gang jeg prøvde, og jeg er flink å stikke, den som blir tilkalt når folk ikek får det til.

Har latt studentene mine stikke meg, for da har jeg kontroll, men aldri en medelev, synes det er helt uansvarlig faktisk. Når du er redd sprøyter også er det helt på trynet å la en klønete elev øve seg på deg. Noen er bare ubrukelige, har hatt studenter jeg har måttet gi opp å lære, fordi de bare stapper nåla inn på måfå, ingen feel og ingen logiske sans (det sier seg f.eks. selv at stikker man 90 grader rett ned så bare perforerer man åren, ærlig talt...)

Anonym poster: 64e3502ed9e9b59547a02389e9506034

Skrevet

Takk for svar dere! Virker som det ikke er noen regler på dette, men at det mer går på fornuften.

Selv om jeg er redd sprøyter, betyr det ikke at jeg er en dårlig sykepleier. Jeg følte det gikk helt greit å stikke, og det er min jobb å ikke overføre min redsel til pasienten. Sålenge jeg forholder meg rolig, og lærer meg små triks skal det nok gå godt det her :) Skjønner at jeg sannsynligvis må i ilden etterhvert, men jeg kommer til å trenge lang tid på å klare å jobbe med meg selv for å få det til. Har prøvd lenge å være streng og bestemt med meg selv, men jeg klarer bare å ta små steg om gangen.

Til #8, om jeg MÅ ta sprøyter, så har jeg ikke noe valg. For meg er det en lang og psykisk kamp, og jeg kjemper imot selv om jeg prøver å ta det rolig. Det er så ille at jeg må bli holdt fast, uansett hvor liten og ufarlig sprøyten er. Vet at jeg har bygd meg opp en liten mur, men sålenge jeg ikke MÅ ta sprøyter, så unngår jeg det.

Må man, så må man, men nå MÅ jeg ikke! Er ingen regler på at jeg må ta disse sprøytene, og jeg har ikke signert noe som gjør at de kan tvinge meg til det heller.

HI

Skrevet

Takk for svar dere! Virker som det ikke er noen regler på dette, men at det mer går på fornuften.

Selv om jeg er redd sprøyter, betyr det ikke at jeg er en dårlig sykepleier. Jeg følte det gikk helt greit å stikke, og det er min jobb å ikke overføre min redsel til pasienten. Sålenge jeg forholder meg rolig, og lærer meg små triks skal det nok gå godt det her :) Skjønner at jeg sannsynligvis må i ilden etterhvert, men jeg kommer til å trenge lang tid på å klare å jobbe med meg selv for å få det til. Har prøvd lenge å være streng og bestemt med meg selv, men jeg klarer bare å ta små steg om gangen.

Til #8, om jeg MÅ ta sprøyter, så har jeg ikke noe valg. For meg er det en lang og psykisk kamp, og jeg kjemper imot selv om jeg prøver å ta det rolig. Det er så ille at jeg må bli holdt fast, uansett hvor liten og ufarlig sprøyten er. Vet at jeg har bygd meg opp en liten mur, men sålenge jeg ikke MÅ ta sprøyter, så unngår jeg det.

Må man, så må man, men nå MÅ jeg ikke! Er ingen regler på at jeg må ta disse sprøytene, og jeg har ikke signert noe som gjør at de kan tvinge meg til det heller.

HI

Jeg hat totalpanikk for sprøyter selv, og hadde luktet din egen frykt på lang avstand. Noe som hadde gjort min egen redsel mye mye værre

Anonym poster: 2ffde94debd1b0bd14fd4602f3bfdf8f

Skrevet

Jeg har også sprøyeskrekk og er spl. Student. Men når vi skulle stikke på hverandre måtte vi la oss stikke for å få lov til å stikke. Ergo vi ble strøket om vi ikke lot noen stikke på oss. Jeg hadde da i tillegg hatt et lengre sykehusopphold og blitt stukket så mye at jeg nesten ikke hadde årer å ta av. Vi skulle da legge veneflon på hverandre. Jeg ble stukket på og besvimte i sengen. Ikke så rart årene mine hadde krympet og medstudenten bommet og bevegde nålen inni hånden min. Men det betydde ingenting for lærerene. Alle måtte bli stukket på. De påfølgende dagene var det blodprøver og intramuskulære og subkutane injeksjoner. Ingen slapp unna. Injeksjonene var jo greie da de ikke skal inn i noen blodårer. Men det er rimlig angstpregende å bli stukket med lange nåler av folk som aldri har tatt i en nål før. Spesielt når man har sprøyeskrekk. Men det positive er jo at man bør vite litt hvordan det føles å bli stukket når man skal stikke pas. Dessuten hadde alle sagt nei så hadde ingen studenter fått trent seg. Så mitt råd er å bite tennene sammen og bli stukket. Det er en del sv programmet og alle må gjennom det.

Anonym poster: 6e1068dddc876135efef3b9ca6b2564e

Skrevet

tull og ball, ingen kan stryke deg for å ikke bli stukket. det er ikke et krav. finn deg en som ikke bryr seg og øv deg på å stikke og bli god på det. da blir du trygg og ingen vil merke at du ikke liker å bli stukket selv. i praksisperiodene så sørger du for å stikke hver gang du har mulighet. øvelse gjør mester.

Skrevet

Er det bare jeg som tenker på vedkommende hun stikker, som da aldri får øvd seg?

Jeg har sprøyteskrekk selv, men her må jeg faktisk si meg enig med enkelte som mener du ikke burde få stikke om du ikke lar deg stikkes.

Takler du det ikke, bør du velge en annen utdannelse. Du visste vel om både dette og sprøyteskrekken før du begynte?

Anonym poster: 561751ca863f656d89985bc54cefd8e3

Skrevet

det er altid noen som ikke har noe imot å bli stukket masse, og fordi om en person blir stukket mer betyr det ikke at den personen ikke får øvd seg. skolen burde faktisk stille med en «fake» arm å øve på, det har jeg vært borti flere steder. im sprøyter kan du øve på på appelsiner for den sags skyld. mye handler om å lære seg teknikk på skolen, mengde trening må du uansett få i praksis.

Skrevet

Er det bare jeg som tenker på vedkommende hun stikker, som da aldri får øvd seg?

Jeg har sprøyteskrekk selv, men her må jeg faktisk si meg enig med enkelte som mener du ikke burde få stikke om du ikke lar deg stikkes.

Takler du det ikke, bør du velge en annen utdannelse. Du visste vel om både dette og sprøyteskrekken før du begynte?

Jeg hadde funnet noen som lot seg stikke to ganger, men også ei som var på en annen gruppe som sa seg villig til å komme om det var greit. Dette godtok ikke lærerne, så den ene i gruppa måtte bli stukket på flere ganger.

Flott at alle mener man burde gi opp utdannelsen på grunn av sprøyteskrekk. Er det bedre at man begynner å gå på NAV da?

Skrevet

Jeg hadde funnet noen som lot seg stikke to ganger, men også ei som var på en annen gruppe som sa seg villig til å komme om det var greit. Dette godtok ikke lærerne, så den ene i gruppa måtte bli stukket på flere ganger.

Flott at alle mener man burde gi opp utdannelsen på grunn av sprøyteskrekk. Er det bedre at man begynner å gå på NAV da?

Man har da flust med andre utdannelser. Du kan ikke være så høyt utdannet selv hvis du mener at alternativet til å ta EN spesifikk utdanning er å gå på NAV??? Jeg har flyskrekk og droppet tanken på å begynne å flyverutdanning, selv om jeg hadde veldig lyst. Jeg begynte heller ikke på legeutdanning siden jeg ikke orker tanken på å skjære i lik under utdanningen. Alle kan ikke gjøre alt. Klarer du ikke å forholde deg rolig på jobben på grunn av egne fobier, går det utover de du jobber med. Har selv blitt stukket av en uerfaren sykepleier med skrekk FEM ganger i hånden før hun traff (hun skulle ta blodgass på meg). Var fryktelig vondt mens hun holdt på, og jeg så ut som jeg var mishandlet i hele armen i flere uker etterpå. Tro meg, det er overhode ikke morsomt.

Anonym poster: 6f56171807c3e8da91530a97431d8c3e

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Har selv hatt veldig sprøyteskrekk og hadde veldig lyst til å bli sykepleier. Men jeg hadde ikke en gang turt å stikke noen å det var helt uaktuelt for meg. Men prøv å overvinn frykten din. Fordi det kan faktisk gå. Fra å ha så sprøyteskrekk som jeg hadde så har jeg det ikke lenger. Liker det ikke men går greit. For meg så kom jeg opp i en situasjon hvor jeg måtte ta mange blodprøver og sprøyter over en lang periode. måtte jo bare og etter det så var skrekken kurert. Hadde jeg aldri trodd skulle skje.

Anonym poster: b86338a9dcd5cba38711069ab062690c

Skrevet

Man har da flust med andre utdannelser. Du kan ikke være så høyt utdannet selv hvis du mener at alternativet til å ta EN spesifikk utdanning er å gå på NAV??? Jeg har flyskrekk og droppet tanken på å begynne å flyverutdanning, selv om jeg hadde veldig lyst. Jeg begynte heller ikke på legeutdanning siden jeg ikke orker tanken på å skjære i lik under utdanningen. Alle kan ikke gjøre alt. Klarer du ikke å forholde deg rolig på jobben på grunn av egne fobier, går det utover de du jobber med. Har selv blitt stukket av en uerfaren sykepleier med skrekk FEM ganger i hånden før hun traff (hun skulle ta blodgass på meg). Var fryktelig vondt mens hun holdt på, og jeg så ut som jeg var mishandlet i hele armen i flere uker etterpå. Tro meg, det er overhode ikke morsomt.

Sykepleier er det eneste jeg vil. Men hvorfor mener du at jeg skal finne noe annet om jeg har sprøyteskrekk? Jobben min er ikke å bli stukket i, men å stikke i andre. Jeg er ikke redd for å stikke andre, så ser ikke problemet. Jeg klarer å holde meg helt rolig og konsentrert når jeg stikker, det er kun når jeg vet at noen skal stikke på MEG at jeg reagerer med frykt. Det er en stor forskjell, så ser ikke problemet. Har fått skryt for at jeg er flink, så jeg føler at jeg klarer å skille mellom å bli stukket og det å stikke.

Er jo bare gøy å stikke i andre :P

Skrevet

Hmmmmm........en vanskelig situasjon dette. Husker vi opplevde en med sprøyteskrekk da jeg studerte. Og når vi skulle ha praktisk prøve var det noen som da måtte stikkes flere ganger fordi hun ikke klarte å bli stukket. Det sa de nei til, fordi de var lei av å være nålepute fordi hun ikke klarte det. Dermed strøk hun praktisk prøve. Men det skal sies at denne damen var meget spesiell også......

Jeg vet du bare er under utdanning nå. Men har du forsøkt å sette spøryter, venfloner o.l. på pasienter med håpløse årer eller som har tydelig angst? Det kan faktisk trigge endel stress hos deg med ekstrem sprøyteangst. Og det er derimot noe du MÅ takle.....

Skrevet

Jeg vet du bare er under utdanning nå. Men har du forsøkt å sette spøryter, venfloner o.l. på pasienter med håpløse årer eller som har tydelig angst? Det kan faktisk trigge endel stress hos deg med ekstrem sprøyteangst. Og det er derimot noe du MÅ takle.....

Det er faktisk ikke alle som takler det. Jeg har veldig vanskelige årer, og det må nesten alltid hentes flere folk for å prøve fordi den første ikke får det til. Mange av dem blir tydelig stresset når de må stikke flere ganger. Det blir så mye uffing og "stakkars deg" at de nesten klarer å få meg til å føle at det er fælt selv om jeg i utgangspunktet ikke har noe problem med det.

Men det går det og... Noen klarer det som regel til slutt, og jeg går derfra i live. :P

Anonym poster: 45b42b1c7807b495c6b8c5ac78122b0c

Skrevet

Jeg har aldri bommet, ikke fra første gang jeg prøvde, og jeg er flink å stikke, den som blir tilkalt når folk ikek får det til.

Anonym poster: 64e3502ed9e9b59547a02389e9506034

Nå lo jeg lenge og godt du!!! Du må være den eneste i hele verden som ALDRI har bommet :-) De flinkeste og mest erfarne jeg kjenner har bommet, så den må du lenger ut på landet med ;-)

Anonym poster: 2c7cb4e36b454035feecf57c2378c00c

Skrevet

Jeg nektet å bli brukt som "øvelsesdukke" på øvelsesposten når det gjaldt fot- og munnstell,skulle likt å se noen prøve å stryke meg da :P

Og det var helt greit for alle :) De fikk lov å stikke meg da ;)

Skrevet

Sykepleier er det eneste jeg vil.

Er jo bare gøy å stikke i andre :P

Synes det er bittelitegrann creepy at du gjentatte ganger forteller hvor GØY du synes det er å stikke i andre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...