Gå til innhold

Hva har ditt hjemsted/område å tilby turister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har åtte uker ferie i sommer og har lyst til å se landet vårt :)

Foreløpig ingen planer eller tidsrammer, men vi aner ikke hvor vi vil og hva vi vil oppleve.

Ønsket er å kjøre langs kysten (fra Telemark) til Sørlandet, opp Vestlandet og ende opp på møre før turen går hjem over Dovrefjell.

Men hva er verdt å få med seg på den turen?

To barn - en på 4 og ett halvt og en på ca 3-4mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde dere dratt nordover ville jeg anbefalt Lofoten der jeg bodde før. Mange museer, valsafari, akvarium, fjellturer og ikke minst norge på sitt vakreste ;)

Skrevet

Hvis dere skal forbi vestlandet må dere ta en stopp i Hardanger, spesielt Ullensvang, Lofthus og Eidfjord. Her er norges natur på sitt aller vakreste:)

Skrevet

Kan anbefale Lysefjorden - turistferje + fjellparti. Vi kjørte over fjellet fra Rysstad (ved Valle i Setesdal) til Lysebotn, tok ferja til Forsand og kjørte videre i Rogaland. Nydelig tur, mye å se, fantastisk ferjetur langs hele fjorden, med sightseeing. Anbefaler å bestille plass på ferja.

Ellers er Atlanterhavsveien et must! Jeg kan anbefale Lysø camping like ved Atlanterhavsveien - der er det fantastisk natur, plassen har helt grei standard, og både utleie og campingmulighet.

Et tips er å unngå de raskeste veiene, se på kartet etter alternative ruter - da finner du ofte flotte steder!

Anonym poster: bbf9ec4aa42bd456a95e353c017ef4f0

Skrevet

Visnes på Karmøy har ei mini-frihetsgudinne og kjekke leikeplass rett ved siden av.

Avaldsnes på Karmøy har Vikinggård. Lite stykke å gå, men går helt fint for en på 4 år å gå så langt.

Haugesund, kjempekoselig kai i sentrum.

Skudenes er kåra til årets sommerby for ikkje lenge siden. Går fint an å ta ferge til Skudeneshavn, istedenfor å kjøre E39 til Haugesund. På Karmøy er det også veldig flotte sandstrender.

Skrevet

Mitt hjemsted er ikke på ruten din, men kan nevne litt av det vi har for er ikke mye men utrolig vakkert hvis man liker sånt.

Vi har mange grotter, marmorslottet, Svartisen og mange fine turområder.

Utenfor (noen timers kjøring) har vi mange øyer, Vega blant annet, som har sine særpreg :)

Anonym poster: cb50fedc3febde5c36c16f128ce9f4df

Skrevet

Hvis dere skal forbi vestlandet må dere ta en stopp i Hardanger, spesielt Ullensvang, Lofthus og Eidfjord. Her er norges natur på sitt aller vakreste:)

Enig med deg. Dessuten ligger Mikkelparken i det området, gjør den ikke? :)

Bortsett fra det så er Bergen fin også. Akvariet er supert for barn, Fløybanen med påfølgende tur i fjellet er alltid kos. VilVite Senteret. Byvandring.

Det er flust med museèr i byen som passer for hele familien og så tror jeg Vikingmarknaden er rundt sommertider. Det er alltid noe som skjer i byen. :)

Kjenner jeg er kjempe misunnelig på deg Hi, som får utforske landet vårt slik! :)

Skrevet

Det avhenger også om hvordan dere tenker å overnatte på turen - hotell betinger at det meste er planlagt og bestilt, camping gir mer frihet. Kan anbefale å leie en bobil, da har du alt du trenger med deg og kan ta mye av turen på sparket. Det koster noen kroner å leie, men det er uansett billigere enn å betale hotell og kjøpe alle måltider "ute" i hele ferien. VI har prøvd begge deler - endte opp med å kjøpe oss en bobil - det er mye enklere, og veldig koselig. Dattera var 1 år da vi kjøpte først bobil, nå er hun ni og elsker bobillivet :)

Anonym poster: bbf9ec4aa42bd456a95e353c017ef4f0

Skrevet

Tusen takk for mange fine tips. Nå skal vi Google og se om vi etterhvert kan lage en kjørerute :) vi er heldige og har overnatting i Kragerø, Kristiansand, Egersund, Stavanger, Stord, Bergen og på Møre - en salig blanding av familie og studievenner. Og utenom det så kommer vi til å bruke campinghytter/hotell der det trengs. Evt telt.

Håper vi får det til, kommer jo litt an på hvordan minsteungen er. Vi drar nok ikke avgårde med kolikk og sånne greier ;) dette er nok det eneste året vi kommer til å ha mulighet til å bruke tid og utforske iom at han er student og jeg er i permisjon.

Bobil hadde vært toppen av lykke, selvfølgelig! Men tror nok ikke budsjettet tillater det i år. Vi har jo endel gratis overnatting rundt forbi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...