Gå til innhold

Hvorfor vil ikke sykehuset ha blodet mitt? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man er sammen med en "ekte utlending" er det jo gjerne sånn at man jevnlig reiser på besøk til landet partneren er fra og kan bli smittet med div vi ikke er plaget med her i Norge.

Siden de ikke tar grundige undersøkelser av blodet hver gang man gir kan man ikke ta sjansen på å tappe blod fra folk som stadig reiser til risikoutsatte land.

Det er vel ikke så vanskelig å forstå?

Anonym poster: cc6fe125443e17956dac53948cb9d74b

Risikoutsatt land...Jojo, jeg skjønner det.men hva om risikoen ligger i den fattige slumdelen av landet da, der man ikke er i nærheten av en gang?

Når vi er i hjemlandet til mannen så bor vi jo og spiser vi likt vi gjør her, vi ligger ikke i slummen å ruller oss...

Anonym poster: aefb75fbcaec5e0a3b5930197cb35d89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følgende skal i dag ikke gi blod i Norge:

1. Personer som ikke er friske.

2. Personer under 18 og over 60 år. Registrerte blodgivere kan vanligvis fortsette til 65 år, i noen tilfeller lenger.

3. Personer som veier under 50 kg.

4. Personer som går på medikamenter. Årsak og medikament må vurderes av fagpersonell.

5. Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt kreft eller blødningstendens.

6. Menn som har eller har hatt sex med menn.

7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

8. Prostituerte og tidligere prostituerte.

9. Personer som har oppholdt seg sammenhengende i minst 6 mnd. i land der malaria har stor utbredelse (egen landliste finnes). Ved bekreftet negativ test kan en gi etter 6 mnd.

10. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 - 1996 eller har fått blodoverføring her etter 1980.

11. Personer som er født i eller har fått blodoverføring i Amerika syd for USA, pga T. cruzi-virus. Ved negativ test kan en gi etter 6 mnd i Norge.

12. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko).

Anonym poster: 3d90e0fd4f9401dac51c9b8b98f9c98d

Skrevet

Om man er sammen med en "ekte utlending" er det jo gjerne sånn at man jevnlig reiser på besøk til landet partneren er fra og kan bli smittet med div vi ikke er plaget med her i Norge.

Siden de ikke tar grundige undersøkelser av blodet hver gang man gir kan man ikke ta sjansen på å tappe blod fra folk som stadig reiser til risikoutsatte land.

Risikoutsatt land...Jojo, jeg skjønner det.men hva om risikoen ligger i den fattige slumdelen av landet da, der man ikke er i nærheten av en gang?

Når vi er i hjemlandet til mannen så bor vi jo og spiser vi likt vi gjør her, vi ligger ikke i slummen å ruller oss...

De må jo sette en regel som er lik for alle, så selv om dere ikke utsettes for farlige smittestoffer når dere besøker din mann sitt hjemland kan det jo hende naboen din gjør det når hun besøker hjemlandet til sin mann...

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Finnes en haug med regler som er "Duste", men det er jo kun for aa minske risikoen for overförbare sykdommer, saa da faar det heller väre.

Har selv ogsaa i perioder ikke faatt gi blod fordi mannen min er ekte utlending.

Oi, ekte utlending og alt. Hva vil det si?

Det motsatte av en uekte, vel, sånne litt sånn wannabeutlendinger.

Har du litt tungt for det i dag?

Skrevet

Følgende skal i dag ikke gi blod i Norge:

1. Personer som ikke er friske.

2. Personer under 18 og over 60 år. Registrerte blodgivere kan vanligvis fortsette til 65 år, i noen tilfeller lenger.

3. Personer som veier under 50 kg.

4. Personer som går på medikamenter. Årsak og medikament må vurderes av fagpersonell.

5. Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt kreft eller blødningstendens.

6. Menn som har eller har hatt sex med menn.

7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

8. Prostituerte og tidligere prostituerte.

9. Personer som har oppholdt seg sammenhengende i minst 6 mnd. i land der malaria har stor utbredelse (egen landliste finnes). Ved bekreftet negativ test kan en gi etter 6 mnd.

10. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 - 1996 eller har fått blodoverføring her etter 1980.

11. Personer som er født i eller har fått blodoverføring i Amerika syd for USA, pga T. cruzi-virus. Ved negativ test kan en gi etter 6 mnd i Norge.

12. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko).

Anonym poster: 3d90e0fd4f9401dac51c9b8b98f9c98d

Står ikke noe om det å være gift med utlending her? Noen som har en liste over hvilke land dette gjelder? Eller kanskje enklere, hvilke land som er aksepterte?

Skrevet

Synes det er festlig at dette er heeelt forståelig, men alt annet skal kalles rasisme og diskriminering. Å gå ut i fra at alle med en annen etnisitet er smittebærerere en VIRKELIG rasistisk, og noe jeg hadde reagert mye mer på enn om en person kom i skade til bruke ordet neger i en ikke-negativ setting.

Anonym poster: 49258bbb0d30fe616d887f8ba2991f12

Skrevet

De må jo sette en regel som er lik for alle, så selv om dere ikke utsettes for farlige smittestoffer når dere besøker din mann sitt hjemland kan det jo hende naboen din gjør det når hun besøker hjemlandet til sin mann...

Kan hende naboen din gjør det når hun bare er der på ferie også, men da er det helt ok...

Anonym poster: 49258bbb0d30fe616d887f8ba2991f12

Skrevet

Ga blod en gang, jeg. Sa fra at jeg hadde følt meg uvanlig sliten og trøtt i lengre periode. Dagen etter jeg ga blod ringte jeg blodbanken og sa jeg hadde en unormal reaksjon på blodtappingen, var helt utslått, greide knapt å gå opp en trapp osv., sa de kanskje ikke burde bruke blodet mitt. Noe de mente jeg ikke trengte å bry meg, for jeg var jo godkjent.

Tre-fire måneder senere testet jeg positivt for kyssesyken, var smittet da jeg ga blod, uten å vite det. Ringte umiddelbart blodbanken og varslet og sa fra at noen kanskje har fått kyssesyken pga mitt blod. Blodbanken ville ikke diskutere det... siste gangen jeg ga blod...

Anonym poster: 52747bb835dc83207a4ca77854807d9b

Skrevet

Det er noen år siden jeg var inne og forhøre meg om å gi blod. Vi gikk igjennom flere spørsmål, så fortalte jeg om partneren min som kommer fra utlandet, Dvs et land i Asia. Sykepleierne viste meg et kart over røde, gule og grønne områder i verden, og de aller fleste var røde. Min manns land også, og så lenge jeg har sex med han, kan jeg ikke gi blod. For meg er det uforståelig, da de tester blodet for sykdommene de r redde for. Hiv og hepatitt etc. Han har bodd i Norge i 15 år, vi reiser dit innimellom på ferie, men mange andre nordmenn reiser til eksotiske steder. Poenget mitt er at så lenge blodgivere testes, forstår jeg ikke at de ekskluderer på den måten.

For eksempel dette at homofile er ekskludert er underlig! Jeg vet de har større risiko for smitte av hiv og hepatitt, men som sagt, dette tester man for før man tar i mot blodet. Og så lenge vedkommende er i et fast forhold, må det da være greit? Heterofile har jo også karantene etter skifte av sexpartner, hvorfor kan ikke det gjelde homofile? Så jo, jeg synes reglene er stivbeinte, gammeldagse og .....underlige.

Skrevet

En digresjon, men...

Jeg har en venninne med den skjeldne blodtypen 0 Rhesus minus. Hun kvinnet seg endelig opp og dro til Blodbanken for å by på seg selv. Der fant de ikke tykk nok vene til å tappe blod :/ mange utfordringer gitt.

Er null rhesus minus så sjelden da, trodde den bare var ettertraktet fordi den kan brukes av absolutt alle, uansett blodtype?

Både mamma, broren min og jeg er Null Rhesus minus, men det er bare broren min som får gi blod. Er visst flere grunner til at jeg ikke får gi, jeg har nærmest en kronisk mangel på B12-vitamin, har fått blodoverføring selv, har tatoveringer og i tillegg en revmatisk diagnose... Er ganske ubrukelig jeg også ;)

alt som er rhesus minus er skjeldent, de aller fleste er rhesus pluss. AB - er vel den mest skjeldene tror jeg.

Anonym poster: ee869cf319ce80505c06d9e0eebcc3b9

Skrevet

Herregud! Sjeldent ;P litt tidlig enda.

Anonym poster: ee869cf319ce80505c06d9e0eebcc3b9

Skrevet

Det er noen år siden jeg var inne og forhøre meg om å gi blod. Vi gikk igjennom flere spørsmål, så fortalte jeg om partneren min som kommer fra utlandet, Dvs et land i Asia. Sykepleierne viste meg et kart over røde, gule og grønne områder i verden, og de aller fleste var røde. Min manns land også, og så lenge jeg har sex med han, kan jeg ikke gi blod. For meg er det uforståelig, da de tester blodet for sykdommene de r redde for. Hiv og hepatitt etc. Han har bodd i Norge i 15 år, vi reiser dit innimellom på ferie, men mange andre nordmenn reiser til eksotiske steder. Poenget mitt er at så lenge blodgivere testes, forstår jeg ikke at de ekskluderer på den måten.

For eksempel dette at homofile er ekskludert er underlig! Jeg vet de har større risiko for smitte av hiv og hepatitt, men som sagt, dette tester man for før man tar i mot blodet. Og så lenge vedkommende er i et fast forhold, må det da være greit? Heterofile har jo også karantene etter skifte av sexpartner, hvorfor kan ikke det gjelde homofile? Så jo, jeg synes reglene er stivbeinte, gammeldagse og .....underlige.

Lurer på hvordan de praktisk sett kan praktisere karantene ved bytte av partner jeg... De får jo ikke kontrollert om folk lyver eller ikke, og kan heller ikke kontrollere at din mann/da,e ikke er utro, selv om du har hatt den samme partner i mange mange år.

Anonym poster: d8d7cbf2a6b7354939edd58098ad8ca3

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Kanskje er regelen litt vel strenge, men heller det enn at det går galt. Reglene er ikke spesielt norske heller, som nordmann kan det godt hende at du ikke får lov til å gi blod i utlandet også.

De kan ikke teste for alle sykdommer og om noe skulle gå galt kan det være katastrofalt for den som får blodet. Så det er bedre å nekte en for mye enn en for lite. Det har jo skjedd også at man for sent oppdager smittefarlig blod.

Om noen føler seg diskriminert og tråkka på av den grunn, er det de som har et problem. Sånn er livet, alle kan ikke få gjøre alt det samme bestandig.

Skrevet

Hvis ditt lille barn på 6 mnd må ha blodoverføring vil jeg tro at det er viktigere for deg at de har for strenge regler selv om de virker diskriminerende enn at barnet ditt får infisert blod?

De har reglene for å minske risikoen for smitte ikke for å støte evt blodgivere.

Og jeg har også blitt nektet å gi blod pga min utenlandske mann. Det ville ikke falle meg inn å bli sint for det...!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...