Gå til innhold

Hva er greia med helseteppe??


Abigael

Anbefalte innlegg

Som førstegangs merker jeg det er lett å gå seg vill i jungelen av utstyr og tips og anbefalinger.

 

Og en av tingene jeg ikke helt skjønner er: hva er egentlig greia med disse helseteppene? Hva er det som er så supert med akkurat disse teppene som gjør dem til et must for alle? Er det noe jeg ikke helt har fått med meg? :P

 

Er de bedre for babyen på et eller annet vis og noe vi MÅ ha?

 

Enlighten me please :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teppet er lett og varmar godt. Personleg er eg like begeistra for tynne ullpledd, men om ein har gulpebaby er det greit med tepper som enkelt kan slengast i maskina på 60° og tromlast tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helseteppe er laget for å holde barnet varmt, derfor fungerer ikke disse hullene som luftehull, men heller som luft-lommer som holder på temperaturen. Derfor er helseteppe lunt og varmt, men jeg synes at feks. Rørosteppe er mye bedre og varmere. Man må absolutt ikke ha helseteppe.

 

Anonym poster: 867f1565434973ea07086d6a23226fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt det; så bare ikke nytten i det :)

 

Jenta mi ble født i januar, så jeg brukte hjemmestrikkede babypledd i ull når jeg svøpte henne - har ikke hatt behov for disse gyselige helseteppene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt helsetepper, og mine har kommet fra det uten varige mèn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss var de helt supre til å svøpe inn babyen i når hun skulle sove. I en sånn stramm baby-burrito hvis du skjønner hva jeg mener, så hun ikke kavet så fælt med armer og ben og vekte seg selv. Matrialet er helt perfekt for svøping.

 

Du finner masse instruksjonsvideoer på youtube på svøpeteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha helseteppe. Min mor strikker flere tepper til babyen min :) i babyull, det holder i massevis, og er personlig laget :)

 

Anonym poster: 8e4e2375cb9b7ade93e74677d3097d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som "alle andre" og kjøpte helseteppe, men det ble aldri brukt. Brukte heller et tynt hjemmestrikket ullteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... så ikke noe helt magisk med disse teppne altså ;)

Hjemmelagede ullpledd har vi allerede, så spørs vel om jeg kommer til å kjøpe helseteppe også. Er jo mye koseligere og finere med de hjemmelagede.:)

 

Men kanskje greit å ha et teppe i bomull dersom babyen skulle vise seg å være en gulper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... så ikke noe helt magisk med disse teppne altså ;)

Hjemmelagede ullpledd har vi allerede, så spørs vel om jeg kommer til å kjøpe helseteppe også. Er jo mye koseligere og finere med de hjemmelagede.:)

 

Men kanskje greit å ha et teppe i bomull dersom babyen skulle vise seg å være en gulper?

Om du allereie har tepper er det vel tidsnok å gå til innkjøp av bomullsteppe når det evt viser seg å bli nødvendig.

 

Ull er gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksla på helseteppe og hjemmelagde, endte jo tilslutt etter noen uker med et yndlingsteppe som man på død og liv måtte ha til henne. Et hjemmehekla teppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 1,5år bruker fortsatt helseteppet over seg i vognen. Han elsker det. Bruker det også på flyreiser osv. Han har ingen bamse eller noen som kan slå det å kose med helseteppet sitt... Vi har mange. Han pleier å sitte på et i vognen om sommeren fordi uten ble han så klam.

 

Anonym poster: d7962bdc24b55e6fff00d0f756f63da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

På 11.2.2013 den 13.40, ☆☆☆ skrev:

Teppet er lett og varmar godt. Personleg er eg like begeistra for tynne ullpledd, men om ein har gulpebaby er det greit med tepper som enkelt kan slengast i maskina på 60° og tromlast tørt.

Varmer godt? Det er jo et bomullteppe 

Anonymkode: 14ded...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2013 den 13.40, Anonym bruker skrev:

Et helseteppe er laget for å holde barnet varmt, derfor fungerer ikke disse hullene som luftehull, men heller som luft-lommer som holder på temperaturen. Derfor er helseteppe lunt og varmt, men jeg synes at feks. Rørosteppe er mye bedre og varmere. Man må absolutt ikke ha helseteppe.

 

Anonym poster: 867f1565434973ea07086d6a23226fcf

Hvorfor må man absolutt ikke det? Kan der kvele babyen? Eller mener du at man ikke absolutt må ha det?

Anonymkode: 5c6bc...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varmer og puster. Min yngste har aldri sovet med dyne (er nå fire) hun blir så varm. Helseteppe er fortsatt hennes favoritt. 

Anonymkode: 42f46...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte inn ett, ville se det an. Men endte opp med å kjøpe to til. Hadde tynne ullpledd, også, men helseteppene er perfekte for svøping. Vår måtte svøpes før hver amming, ellers kavet han sånn.

Anonymkode: 913df...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Varmer godt? Det er jo et bomullteppe 

Anonymkode: 14ded...9c2

Og både bomullsklær og bomullstepper varmer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er det som dytter opp disse gamle innleggene hele tiden?

Anonymkode: 20f96...b69

Men både helsetopper og babyer eksisterer fortsatt så det temaet er høyst relevant :) hvem er du som alltid henger deg opp i det?

Anonymkode: 14ded...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men både helsetopper og babyer eksisterer fortsatt så det temaet er høyst relevant :) hvem er du som alltid henger deg opp i det?

Anonymkode: 14ded...9c2

Det er første gang jeg skriver noe om det, men jeg lurer veldig på hvem som tar seg det bryet. Innlegget er jo 6 år gammelt. 

Anonymkode: 20f96...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er første gang jeg skriver noe om det, men jeg lurer veldig på hvem som tar seg det bryet. Innlegget er jo 6 år gammelt. 

Anonymkode: 20f96...b69

Det er ikke mer bry enn å skrive et nytt innlegg altså. Faktisk mye mindre, man slipper forfatte hovedinnlegget

Anonymkode: 14ded...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må man absolutt ikke det? Kan der kvele babyen? Eller mener du at man ikke absolutt må ha det?

Anonymkode: 5c6bc...093

Jeg blir imponert hvis du får svar fra anonym du har sitert.

Men, med litt leseforståelse ville du også ha skjønt at det ikke er et must å kjøpe det. Man klarer seg fint uten 😊

Anonymkode: b4e8d...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med Helseteppet er at det er varmeregulerende. Luftlommene fungerer slik at teppet virker varmende når det er kaldt og kjølende når det er varmt. Dette er også grunnen til at de brukes på sykehus. Men ikke alle er av like god kvalitet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir imponert hvis du får svar fra anonym du har sitert.

Men, med litt leseforståelse ville du også ha skjønt at det ikke er et must å kjøpe det. Man klarer seg fint uten 😊

Anonymkode: b4e8d...f74

Jeg forstod det helt fint. Men «absolutt ikke» og «ikke absolutt» betyr ikke det samme.

Anonymkode: 5c6bc...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...