Gå til innhold

jeg er så uorganisert og rotete! hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

det ligger rett og slett bare i meg. har prøvd å endre meg, men får det ikke til.. å forstår ikke helt hvorfor :(

skapet mitt ser ut som det er en bombe som har gått av inni der (de av klærene som i det hele tatt ligger i skapet). ofte havner de på gulvet...

jeg er treig med å brette klær, det hoper seg opp...

jeg er ikke flink til å rydde rett etter jeg har gjort noe, f.eks laget middag..rydde babyens leker fra gulvet osv...

ingenting har en fast plass... skuffene jeg har i huset, passer godt beskrivelsen "skuffen med det rare i"...

jeg blir så lei!! jeg finner ikke ting jeg trenger...går med sokker som ikke er like...

samboeren hadde et skikkelig utbrudd i går hvor han eksploderte og fortalte at det var en skam det ser slik ut hjemme hos oss... jeg er enig! men jeg mangler energi. dagene går så fort... jenta vår tar mye tid... meeen det er ingen unskyldning. andre får det jo til??? hvorfor skal ikke jeg? han fortalte dette forholdet ikke kommer til å funke om det fortsetter slik. han er et ordensmenneske...

i dag er jeg så lei meg!! vet ikke hvor jeg skal begynne...hater følelsen av å ikke være god nok for han....

tips til hvordan jeg kan bli mer strukturert?? jeg vil jo være et godt forbilde for jenta vår! og vil for all deg ikke miste den fine lille familien min...

føler alt er rot oppi hodet mitt også...hvor skal jeg starte....

føler meg som en slask... men er jo sliten hveeer eneste dag. sitter aldri ned så og si :(

dette innlegget ble til og med rotete..;)

setter pris på alle svar!!!

Anonym poster: 4e8ff572789eae2b033cfbfe7b348fd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også rotete. Det har blitt bedre, men er nå 35 år og fortsatt en rotekopp.

Lag faste plasser for ting, rydd i skuffer og skap. Antagelig har dere for mange ting. Kvitt dere med det som bare blir flyttet rundt.

Ha en fin kasse eller noe som du kan slenge babylekene oppi.

Lær deg å kaste og rydde underveis i matlagingen.

Jeg bruker timer, setter på musikk og rydder så fort jeg kan på en bestemt tid.

Det er ekstra vanskelig når man er sliten, men det er faktisk energitappende å ha det rotete rundt seg også.

Kjæresten din må hjelpe til og hjelpe deg om dette skal fungere.

Anonym poster: 4856e3c9f2e42f4ffd85adbc774444a5

Skrevet

Be om en dag fri slik at du kan få organisert. Dvs. at han tar barnet i 8 timer (kan komme innom om du ammer).

Da får du arbeidsro til å komme ajour og lage system i skuffer og skap.

Skrevet

Prøv å sette av litt tid hver dag, bare for å rydde. Bli kvitt ting du ikke trenger eller har bruk for og la alle tingene få sin faste plass.

Skaff opbbevaringskasser til leker og andre ting hvis det ikke er noe plass å legge det. Rydd underveis mens du lager mat. Ta det litt etter litt hvis du er sliten og få hjelp av mannen din.

Skrevet

Jeg er også en ustrukturert person, så føler med deg;-)

Jeg mister kontroll så fort det blir litt rot. Da baller det bare på seg, og blir et salig kaos. Er det først kaos, blir jeg lammet og klarer ikke å rydde. Det er noe oppi hodet mitt som ikke er på plass.

Så løsningen for meg er å ha syklig orden på ting. Alle ting MÅ ha sin plass, og alle ting på direkte til sin plass etter bruk, aldri mellomlande på stuebordet, kjøkkenbenken eller sofaen;-) Blir ting lagt på feil plass, blir jeg ubehagelig å ha med å gjøre...;-)

Du må forklare for mannen din at du ikke er lat, og at du trenger hjelp til å holde orden. Ta grep og få ALT på sin faste plass i huset, så skal du se at det løsner.

Jeg måtte gå noen runder med mannen min for å få han til å forstå. Jeg elsker å ha orden, for det gjør livet mye enklere for meg. Dessverre henger ikke hodet med:-/

Skrevet

Takk for svar.. og tips. . Dette sliter veldig på forholdet vårt.. han har lite forståelse. . Og jeg forstår han:( hi

Skrevet

Hvorfor kan ikke han hjelpe til med ryddingen?

Skrevet

og ikke minst lag en plan.

f.eks. mandag brette å rydde klær

tirsdag støvsuge osv.

må også huske å ta med mannen i de planene

Skrevet

-er han ryddig og organisert han da? Siden han tillater seg å bli sint på deg??

Sett bort knotten en dag, og ta felles ryddesjau! Om han er så forbaska organisert, er det vel en smal sak for han å lære deg opp??

...eller er han en sånn en som forventer at lille konepone ordner opp...?

Anonym poster: a616b73320f33214739a01443509e237

Skrevet

Første bud for å ha orden er: Kast alt du ikke bruker/trenger! Lag en plan. Hos oss er klær en stor kilde til frustrasjon. Gå gjennom klærne dine. Alt du ikke har brukt på et år, gir du til fretex. Lag et enkelt system. Er det orden i klesskapet, er det lettere å fortsette med orden der. Jeg bretter klær når jeg tar dem ned fra snoren. Da slipper jeg et ledd i klesvasken.

Rydd kjøkkenbenken helt ordentlig. Vask grundig. Etter hvert går du gjennom et og et skap. Det du aldri bruker, kvitter du deg med. Lag et system.

Alle leker som barnet ikke bruker lenger, settes på loftet. De fleste barn har alt for mange leker framme. Ha en kasse. Resten setter du vekk, så kan du heller bytte ut når det er på med nye.

Få nok plass til å sette fra seg sko, jakker ol i gangen. Er det ikke plass, har dere for mange klær.

Når du har spist, tar det tre sekunder å sette på plass i oppvaskmaskinen.

Har du det ryddig fra før, er det mye mer motiverende å smårydde etter hvert.

Syns du jeg virker belærende? Hadde du sett hvordan det ser ut her, hadde du sikkert kjent deg igjen. Men det er dette jeg gjør når jeg tar meg sammen. Det virker en stund hver gang. Men her er frustrasjonen at mannen er mye verre enn meg... Ikke lett det heller!

Anonym poster: c380ea1a06501927a29664af9f25b1a6

Skrevet

Jeg er ikke så flink til dette med rydding jeg heller.

Jeg har delvis løst det med å eie mye mindre ting, mindre ting i hus betyr mindre ting å rote.

Jeg har vent meg til at klær legges sammen med en gang de tas ut av tørketrommel og jeg bruker senga til å legge det i hauger for da må jeg få rydda det inn i skapet før jeg kan sove på kvelden.

Jeg har et par skuffer hvor jeg kan legge fra meg småting, brev og annet slik at det ikke ligger å slenger synlig så får det heller være kaos i disse skuffene.

Og nå har jeg noen som vasker hos meg hver annen uke så det hjelper for jeg må rydde unna alt før personen kommer.

Da får jeg ræva i gir :)

Og med at det ikke er så mye ting her i huset blir det ikke så mye å rydde selv da

Anonym poster: 253f4d27e92294dfb36a4481b1c714ec

Skrevet

Opp

Skrevet

Jeg er like håpløs. Ting tar flere uker før det blir gjort. Skulle såååå ønske jeg var mer organisert og hadde LYST til å rydde og vaske hjemme. Men jeg ser på rotet, kjenner det koker, og kjenner til syvende og sist at jeg ikke ORKER å ta tak i det. Nå har jeg holdt å skulle organisere skapene mine i flere uker sånn at jeg får inn oppvaskmaskinen min og litt mer ryddig i diverse melposer og sånn, men fremdeles så står den utenfor skapet på gulvet den der egentlig skal være......................

GAAAAAAAAAAAAH! Overraskelsesbesøk er det verste jeg vet, da det bestandig er rotete og innimellom skittent.... Skammer meg dypt i hjerterota men får ikke gjort noe med det. Jeg er under utredning for ADHD og håper at når jeg etterhvert får medisiner vil bli litt mer organisert i hjernen og får gjort ting.

Anonym poster: 46500d34acd6687e9f632af9fa41d936

Skrevet

Det viktigste er at man hele tiden rydder opp og legger ting på plass etterhvert, og ikke utsetter det. Da hoper det seg bare opp og man får problemer med å holde orden.

Nå virker det som om det er kaos overalt hos dere, så da skjønner jeg at du ikke vet hvor du skal begynne. Men du må jo bare starte et sted, eller så blir det jo bare enda verre.

Begynn med det rommet dere bruker mest, f.eks stua eller kjøkkenet. Sett av en dag til å rydde, sortere, kaste og organisere. Mannen din må ta med seg barnet deres ut mens du holder på så du får fred til å fullføre ryddinga. Kjøp kurver og bokser/kasser til oppbevaring av leker, hobbysaker, blader, post, spill, lys, servietter osv. KAST alt dere ikke bruke eller gi det bort. Ting som bare støver ned kan også selges, så får du ekstra penger til å kjøpe oppbevaringsplass.

Det aller viktigste er at alt i huset har en fast plass! Dersom man fortsetter å bare putte ting der hvor det er plass til det blir det aldri ryddig, og man finner aldri det man skal ha når man trenger det..

Et unntak er at man kan ha en fin boks, eller kurv man kan legge slike duppeditter som man ikke har en fast plass til i, og så sorterer man det som ligger i den boksen med jevne mellomrom. Kaster eller finner en fast plass til det.

Når du har ryddet og organisert stua/kjøkkenet begynner du på neste rom, og slik fortsetter du til alle rommene er ryddet. Det er også viktig å huske at man hele tiden må fortsette å holde rommene man allerede har ryddet i orden mens man holder på;-)

Sånn til slutt så er det jo litt viktig at din mann forstår at det IKKE bare er ditt ansvar å holde hjemmet ryddig! Et minimum er at han tar seg av barnet mens du rydder!

Hjemme hos oss har stort sett alt en fast plass, men det hender likevel at det flyter litt her også om vi ikke er flinke til å ta ting etter hvert. En god regel er at man tar en runde etter at barna har lagt seg. Da bruker jeg å fjerne alt skittentøy fra badet, sortere det på vaskerommet og sette på en maskin med klær. Deretter rydder jeg av alle overflater på kjøkkenet og i stuen, tar utav oppvaskemaskinen eller setter den på. Tar også en runde på alle soverom og fjerner det som ligger på gulvene der. Dette tar meg/oss som regel maks 30 min, og som regel er klokka da mellom 20 og 20:30. Da har vi god tid til å slappe litt av i sofaen før vi legger oss, med god samvittighet;-) Det er deilig å stå opp til et ryddig hus!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...