Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #1 Skrevet 11. februar 2013 Hvordan gjør dere det med fordelingen av utgifter? Jeg og samboeren min har bodd sammen i snart 4mnd og mitt matbudsjett har gått betraktlig opp i mnd etter jeg flyttet inn hos han. Jeg for min del spiser minimalt med brød, så jeg kjøper jo andre ting som jeg liker slik jeg alltid har gjort. Problemet er at han går å spiser opp ALT uansett hva det er jeg kjøper. Og kjøper aldri nytt etterpå, nesten hver gang det er tomt for brød f.eks sender han sms til meg, kjøp brød når du kommer. Selv om jeg vet han har vert ute og passert en matvarebutikk selv den dagen. Siden jeg ikke spiser brød så klarer jeg ikke følge med på om det er eller ikke i boksen. Det er også for øyeblikket kun jeg som har fungerende bil, som jeg også har lån på. Til sammen betaler jeg rett over 11 000kr i mnd, bare i mat og billån. Billånet er på 2500kr mnd. Han fyller aldri diesel når han har lånt bilen heller, så dieselen kommer jo også som et tillegg. Er han på butikken, så kjøper han kansje en BIFF og andre sunne ting, som HAN skal spise til frokost (til frokost?). Han spør aldri hva jeg vil ha, eller kjøper ikke noe av de han har spis opp tidligere som var ¨mitt¨. Vi deler jo, hele greia er at det er frustrerende at han ikke kan kjøpe nytt av det han tar som han vet jeg spiser når han faktisk handler. Og som tidligere skrevet, han har en jobb der han tjener 3 ganger så mye som meg. Han har huslån som han betaler, som er på 4500kr mnd. Nå forlanger han at jeg skal betale strømmen også? Vi har også pusset opp, jeg har lagt mye arbeid i huset, etter jeg flyttet inn. Har tatt ting opp med han, men de virker ikke som de går inn. Han gjør hvertfall ikke noe med det. Føler ikke dette er rett, ikke slik det skal være.. Hva mener dere? Anonym poster: d7abd6089012d2ce16036a86438a263d
Isola&Lille+julegave Skrevet 11. februar 2013 #2 Skrevet 11. februar 2013 Dere må sette opp en oversikt over alle utgifter og dele de på en fornuftig måte. Kanskje få hjelp til en samboerkontrakt. Hvis dere ikke fikser dette går forholdet til h....
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #3 Skrevet 11. februar 2013 Dere er samboere og skal leve sammen. Da er dere sammen om økonomien også. Altså, alle pengene dere tjener er DERES penger. Kunne aldri falt meg inn å fordele det på den måten. Anonym poster: 397c77bc95c20bed24bdd01fd7709994
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #4 Skrevet 11. februar 2013 Slik er på en måte mannen samboeren min og.. det fikser seg ikke her og det går utover matinntaket til meg å bsrnet.. jeg har bedt han flytte ut igjen. har ikke råd til eller lyst til og vøre mora hans også... så ferdig med det.. :-) Anonym poster: efed302a3c4db6a3df8c6227ce914a6a
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #5 Skrevet 11. februar 2013 Vi slet også med mat betalingen i begynnelsen. Jeg måtte bare ta en alvorlig samtale med han om at jeg ikke hadde råd til å være sammen med han om han ikke betalte sin del. Vi hadde ikke felles økonomi før vi giftet oss. Anonym poster: 65293f492990e2009ac1e952f73968e5
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #6 Skrevet 11. februar 2013 Her deler vi rett og slett alle faste utgifter på to, så vi betaler begge to. Når det gjelder mat, har matbudsjettet mitt føket til værs og etter vi flyttet sammen.. vi spiser jo helt forskjellig.. men nå har vi en liten sånn sammen og da, så må jo bare få ting til å fungere. Vi skriver handlelist hver uke, og handler det vi alle trenger og spiser. Og bytter på å betale.. det gjør vi på det meste.. for nå er det mer våre penger, ikke mitt og ditt.. en må bare prate sammen og finne en ordning som fungere for alle parter.. Anonym poster: a42f03fe3cf2742d0e1ec86a511677df
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #7 Skrevet 11. februar 2013 har du vært med på å pusse opp huset uten å ta noen eierdeler i det? Har du betalt for noe av oppussingen slik at verdien på HANS hus har økt? Er ikke samboer selv, men syns det er så dumt å ikke tenke på sin egen økonomi før man går inn i samboerskap. Ikke snakke om noe. Ville kanskje fått i orden en regningskonto der dere satt inn en viss sum i mnd hver etter inntekt og brukt det som matpenger og felles regninger.. Anonym poster: 7d0411b64c990b3ffdb4baf57fe41210
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #8 Skrevet 11. februar 2013 Er det vanlig med dine og mine penger, din og min mat osv når man velger å flytte sammen og satse på et videre liv som partnere? Her har alt vært felles fra første dag. Du må jo kjøpe deg inn i huset også, ikke bare betale husleie til han, da står du helt på bar bakke mens han sitter med et nedbetalt hus om det skulle bli slutt... Dere må sette opp felles budsjett over utgiftene deres og betale inn etter evne for å få dekket alle regningene. Så sitter dere igjen med litt lommepenger hver til slutt. Anbefaler å opprette regningskonto og evt matkonto med faste trekk fra lønnskonoene deres på lønningsdagen. Da har dere alltid oversikt. Det gjorde vi da vi flyttet sammen, både jeg og mannen har disse felleskontoene på nettbanken og kan betale regninger og slikt begge to. Har to kort på matkontoen så vi har begge et i lommeboken som vi bruker på matbutikken. Anonym poster: b662003711cced14213ea53fd1cc8158
Elsker livet Skrevet 11. februar 2013 #9 Skrevet 11. februar 2013 Dette blir jo alltid styr har jeg inntrykk av. Her har pengene kommet inn i en pott. Så fordeles de der de trengs. Vi skiller ikke på mine eller dine penger. Men jeg har en egen konto jeg får penger på hver måned som skal gå til mat, diesel til min bil og klær/utstyr fordi det er jeg som er ansvarlig for slike innkjøp. Mannen har sine krav til hvilken mat han vil jeg skal kjøpe inn, jeg har mine. Men det er ingen problem å tilfredsstille begge. Dere har tydeligvis en lang vei å gå når det gjelder kommunikasjon. Jeg blir stadig overrasket over hvor lite folk diskuterer når det gjelder slike ting. Tror de fleste forventer at det skal flyte av seg selv. At om man bare gir og tar så trenger man ikke snakke om det. Men dessverre finnes det mange egoister der ute som er veldig flinke å bare ta når de ser muligheten er der. Når det gjelder mat må dere bli enige om hva som skal prioriterer. Skal begge få spise som før eller må man fire litt?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #10 Skrevet 11. februar 2013 Jeg regner med at dere foreløpig ikke har lyst til å ha felles økonomi, men at dere er enige om å dele utgiftene. Slik jeg ser det må dere da enten sørge for å holde utgiftene på et nivå som er greit for den som tjener minst eller dere må skjevdele. I forhold til matutgifter og andre løpende fellesutgifter foreslår jeg at dere skaffer dere en felleskonto, som begge har kort til, som dere bruker til de innkjøpene. Om dere skal sette inn like mye på den kontoen hver eller om dere skal bruke en annen betalingsnøkkel må dere bli enige om. I forhold til at han bruker opp din mat og du ikke kjøper brød ol som han vil ha foreslår jeg at dere begynner å gjøre en storhandling i uka der dere på forhånd har skrevet handlelister sammen etter en meny. Hvis dere skal ha barn sammen tror jeg bare dere må venne dere til å ha mer felles økonomi og forhåpentlig vis klare å finne frem til mat famlien kan spise sammen. Alternativt: Flytt fra hverandre og fortsett bare å møtes som kjærester. Anonym poster: 034d4ff0fc40a24ed7f2d15356726cf0
1. gang:) og engang til:) Skrevet 11. februar 2013 #11 Skrevet 11. februar 2013 Vi har en "matkonto" som vi setter inn penger på hver måned. Har vært vårt kort så da er det ikke noe problem med at bare en kan handle. Mannen setter inn mer hver måned, pga høyere lønn og spiser mer. Vi har også en regnigskonto som vi setter inn på hver måned som dekket strøm ol
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #12 Skrevet 11. februar 2013 Når vi var samboere uten barn delte vi alt likt. Husleie, strøm, mat osv. Nå som vi er gifte og har felles barn, setter vi likt beløp inn på en regningskonto som går til huslån og regninger. Han har ansvar for å handle mat utenom og jeg har ansvar for klær og utstyr til barna + drivstoff. Han er dårligere til å planlegge og har derfor ansvar for mat som er noenlunde likt hver måned. Klær o.l. til ungene må gjerne planlegges litt mer i forhold til sesong og noen måneder blir dyrere enn andre - derfor tar jeg dette. Nå hører det med til historien at vi tjener ca det samme. Dersom han tjener mye mer enn deg og spiser mye mer, skulle jeg tro det var logisk at han også tok en større del av det økonomiske ansvaret? Finn en løsning på det som fungerer for begge ellers kommer det til å ta knekken på forholdet... Anonym poster: 3d29c39345c93c7dbb568df79376cd01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå